Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av coldhand
#195351
Har vart ute hos en mekaniker jag känner, och han provkörde och kom fram till att det är antingen tändspolen som det är glappi / är sönder eller Styrboxen.
Litar såklart på hans omdöme. Får hoppas det löser sig, ska testa sätta dit en ny tändspole om ett par dagar.
När bilen rycker, i tid och otid på både jämn och ojämn gas så går varvtalsmätaren ner tvärt en liten bit och sen upp igen..

Ryckte en bra stund typ en 20-30 minuter med olika mellanrum sen på tillbakavägen gick den som en klocka.. :/..

Ingen som har några andra erfarenheter eller funderingar kring detta?

Har fått många tips, men mätt med ohm-meter på spjällhuskontakt, rengjort spjällhuset, mätt på Tempsensorn till insugningsluften bytt alla tänddelar osv..
:( :(:(

smått desperat..
av *pettson*
#195355
coldhand skrev:Har vart ute hos en mekaniker jag känner, och han provkörde och kom fram till att det är antingen tändspolen som det är glappi / är sönder eller Styrboxen.
Litar såklart på hans omdöme. Får hoppas det löser sig, ska testa sätta dit en ny tändspole om ett par dagar.
När bilen rycker, i tid och otid på både jämn och ojämn gas så går varvtalsmätaren ner tvärt en liten bit och sen upp igen..

Ryckte en bra stund typ en 20-30 minuter med olika mellanrum sen på tillbakavägen gick den som en klocka.. :/..

Ingen som har några andra erfarenheter eller funderingar kring detta?

Har fått många tips, men mätt med ohm-meter på spjällhuskontakt, rengjort spjällhuset, mätt på Tempsensorn till insugningsluften bytt alla tänddelar osv..
:( :(:(

smått desperat..
Och du har absolut felsökt med AC frånslagen så att det inte är kompressorns i och ur du stör dej på.
Det är förvisso inte helt ovanligt med spruckna tändspolar så att det är överslag mellan tändspole och jord. Däremot är det ytterst sällan dom reparerar sej själva och inte längre slår över. Vad jag förstår talar vi om en bil med FENIX styrsystem på bilen. Har bilen EGR? Har det systemet isåfall pluggats och kontrollerats osv. Men tändspolen är enkel att kontrollera som ett första steg. Det är ju inte svårare än att du fuktar den när bilen går på tomgång. Ingen skillnad= ingen spricka. Sen tar du en skruvmejsel och knackar lite på spolen inte stenhårt men ändå kännbart och hör om den är nån skillnad. Är det inte det så är det inte spolen.
Användarvisningsbild
av coldhand
#195368
*pettson* skrev:
coldhand skrev:Har vart ute hos en mekaniker jag känner, och han provkörde och kom fram till att det är antingen tändspolen som det är glappi / är sönder eller Styrboxen.
Litar såklart på hans omdöme. Får hoppas det löser sig, ska testa sätta dit en ny tändspole om ett par dagar.
När bilen rycker, i tid och otid på både jämn och ojämn gas så går varvtalsmätaren ner tvärt en liten bit och sen upp igen..

Ryckte en bra stund typ en 20-30 minuter med olika mellanrum sen på tillbakavägen gick den som en klocka.. :/..

Ingen som har några andra erfarenheter eller funderingar kring detta?

Har fått många tips, men mätt med ohm-meter på spjällhuskontakt, rengjort spjällhuset, mätt på Tempsensorn till insugningsluften bytt alla tänddelar osv..
:( :(:(

smått desperat..
Och du har absolut felsökt med AC frånslagen så att det inte är kompressorns i och ur du stör dej på.
Det är förvisso inte helt ovanligt med spruckna tändspolar så att det är överslag mellan tändspole och jord. Däremot är det ytterst sällan dom reparerar sej själva och inte längre slår över. Vad jag förstår talar vi om en bil med FENIX styrsystem på bilen. Har bilen EGR? Har det systemet isåfall pluggats och kontrollerats osv. Men tändspolen är enkel att kontrollera som ett första steg. Det är ju inte svårare än att du fuktar den när bilen går på tomgång. Ingen skillnad= ingen spricka. Sen tar du en skruvmejsel och knackar lite på spolen inte stenhårt men ändå kännbart och hör om den är nån skillnad. Är det inte det så är det inte spolen.
Okej, jo har felsökt i alla lägen och ryckningarna är betydligt starkare än det lilla som märks i bilen när AC'n är på, Det är kraftiga ryck och den tappar all tändning med en gång. Och vad jag vet är det inte Fenix utan Motronic, tvivlar på att jag har EGR. Det är en 855 -94. B5252S.
ett par gången föll varvmätaren pyttelite ett par gånger utan att bilen ryckte också. Mycket irriterande problem detta hehe :)
av *pettson*
#195391
coldhand skrev:
*pettson* skrev:
coldhand skrev:Har vart ute hos en mekaniker jag känner, och han provkörde och kom fram till att det är antingen tändspolen som det är glappi / är sönder eller Styrboxen.
Litar såklart på hans omdöme. Får hoppas det löser sig, ska testa sätta dit en ny tändspole om ett par dagar.
När bilen rycker, i tid och otid på både jämn och ojämn gas så går varvtalsmätaren ner tvärt en liten bit och sen upp igen..

Ryckte en bra stund typ en 20-30 minuter med olika mellanrum sen på tillbakavägen gick den som en klocka.. :/..

Ingen som har några andra erfarenheter eller funderingar kring detta?

Har fått många tips, men mätt med ohm-meter på spjällhuskontakt, rengjort spjällhuset, mätt på Tempsensorn till insugningsluften bytt alla tänddelar osv..
:( :(:(

smått desperat..
Och du har absolut felsökt med AC frånslagen så att det inte är kompressorns i och ur du stör dej på.
Det är förvisso inte helt ovanligt med spruckna tändspolar så att det är överslag mellan tändspole och jord. Däremot är det ytterst sällan dom reparerar sej själva och inte längre slår över. Vad jag förstår talar vi om en bil med FENIX styrsystem på bilen. Har bilen EGR? Har det systemet isåfall pluggats och kontrollerats osv. Men tändspolen är enkel att kontrollera som ett första steg. Det är ju inte svårare än att du fuktar den när bilen går på tomgång. Ingen skillnad= ingen spricka. Sen tar du en skruvmejsel och knackar lite på spolen inte stenhårt men ändå kännbart och hör om den är nån skillnad. Är det inte det så är det inte spolen.
Okej, jo har felsökt i alla lägen och ryckningarna är betydligt starkare än det lilla som märks i bilen när AC'n är på, Det är kraftiga ryck och den tappar all tändning med en gång. Och vad jag vet är det inte Fenix utan Motronic, tvivlar på att jag har EGR. Det är en 855 -94. B5252S.
ett par gången föll varvmätaren pyttelite ett par gånger utan att bilen ryckte också. Mycket irriterande problem detta hehe :)
Vi börjar från början...
Du har en tempsensor inte en massmätare.
Du har en B5252S årsmodell 1994...
Du har FENIX motorstyrsystem helt klart...
Du har INTE Motronic då du inte kör turbo.. (GLT har Lh jetronic) GL GLE, S,SE har Fenix.
EGR har inte alla men många med Fenix. Du ser det enkelt om du kikar på grenröret. Har du ett rör går ut på sidan av grenröret? Eller är det pluggat? Pluggat= ingen egr.. rör= EGR
Eftersom du nu kör Fenix antar jag att du kollat slangen till mapsensorn och alla vacumslangarna däromkring? Även kollat vacumslangen till evap och till ev farthållare? Din bil är nämligen livsberoende av just vacumtätheten. Har du hållit bilen på ca 2500-3000rpm och stått utanför och lyssnat om den tändmissar eller om den bluddrar till ändå?

Hej, min morfars gamle S70 har blivit sjuk. Den st[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]