Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Min regnsensor verkar inte fungera alls - tror jag i varje fall. Visst ska det tändas en liten lampa i knappen som sitter på högerspaken?
Vilket läge ska sedan spaken vara i? Intervalläget? Eller rent av nolläget?

Det händer ibland att el_P-bromsen inte vill släppa vid start. Har det hänt er andra?

Kanske inget fel, men bränsleförbrukningen verkar lite hög för min smak. Visst är det en automatare jag valt, men den er törstigare än min stora tunga Renault Grand Espace var. (2.0 dCi 170hk) Visserligen hade den manuell låda.
Jag ligger på ca 10l/100km 60% stad och 40% landsväg/motorväg utan att direkt trycka hårt på plattan. Inga höga hastigheter på motorvägen heller. Max 130.
Tror ni att detta kommer att ändra sig? Att bilen drar lite mer när den är helt ny för att sedan minska på förbrukningen?

Vidare. Kan man inte få ett litet diskret ljud från bilen som talar om att den låser så man slipper vända sig om och kolla blinkersarna när man kommit så långt ifrån bilen att man inte längre hör den låsas?

Och en fråga till: Hur länge måste ni andra med denna option, vänta på att bakluckan ska börja öppnas elektriskt? Jag menar jag får hålla knappen på fjärren intryckt i kanske tre-fyra sekunder innan luckan reagerar. Är det normalt kan jag iofs leva med det. Jag vill bara veta om det är ett fel på just min bil.

I övvrigt, efter tre dagars körning: Vilken kärra! Helt underbar att köra, jättestabil och så tyst i kupén. Misstänker att laminerade rutor starkt bidrar till den låga ljudnivån på brus m.m.
Senast redigerad av 3 betterlead, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
betterlead skrev:Min regnsensor verkar inte fungera alls - tror jag i varje fall. Visst ska det tändas en liten lampa i knappen som sitter på högerspaken?

Sedan en fråga: Kan man inte få ett litet diskret ljud från bilen som talar om att den låser så man slipper vända sig om och kolla blinkersarna när man kommit så långt ifrån bilen att man inte längre hör den låsas?
På N bilarna ska spaken vara i intervalläget

På en kompis SAAB så går det att programmera att tutan "blinkar" till när man låser bilen

/Kalle
Otroligt, men jag var precis ute och körde hem min son och skulle visa honom att regnsensorn inte fungerade - zip, så fungerade den. Hoppas nu att det kommer att fungera i fortsättningen. :???: men :)

Ett diskret litet bip, skulle vara bra. Inte en signal som väcker hela kvarteret. :mrgreen:
Användarvisningsbild
av bylle
3-4 sekunder även på min ellucka. Man vänjer sig efter ett tag :)

Förbrukningssiffrorna känns igen även de, dock kör jag XC70 D5 aut men det är väl i princip samma.
Njae, din är väl 4-hjulsdriven?
Fast å andra sidan kan jag stå ut med lite högre förbrukning när D5:an är så otroligt kraftfull och rolig att köra.

Jag vet att detta uttalande inte är PK ;)
Användarvisningsbild
av Jensen
betterlead skrev:Min regnsensor verkar inte fungera alls - tror jag i varje fall. Visst ska det tändas en liten lampa i knappen som sitter på högerspaken?

Det händer ibland att el_P-bromsen inte vill släppa vid start. Har det hänt er andra?

Kanske inget fel, men bränsleförbrukningen verkar lite hög för min smak. Visst är det en automatare jag valt, men den er törstigare än min stora tunga Renault Grand Espace var. (2.0 dCi 170hk) Visserligen hade den manuell låda.
Jag ligger på ca 10l/100km 60% stad och 40% landsväg/motorväg utan att direkt trycka hårt på plattan. Inga höga hastigheter på motorvägen heller. Max 130.
Tror ni att detta kommer att ändra sig? Att bilen drar lite mer när den är helt ny för att sedan minska på förbrukningen?

Sedan en fråga: Kan man inte få ett litet diskret ljud från bilen som talar om att den låser så man slipper vända sig om och kolla blinkersarna när man kommit så långt ifrån bilen att man inte längre hör den låsas?

Och en fråga till: Hur länge måste ni andra med denna option, vänta på att bakluckan ska börja öppnas elektriskt? Jag menar jag får hålla knappen på fjärren intryckt i kanske tre-fyra sekunder innan luckan reagerar. Är det normalt kan jag iofs leva med det. Jag vill bara veta om det är ett fel på just min bil.

I övvrigt, efter tre dagars körning: Vilken kärra! Helt underbar att köra, jättestabil och så tyst i kupén. Misstänker att laminerade rutor starkt bidrar till den låga ljudnivån på brus m.m.
För att kunna aktivera regnsensorn så skall högerspaken
vara i "offläge"

Bränsleförbrukningen kommer med all säkerhet att ändra sig
lite längre fram.

Att den blinkar vid låsning måste väl vara bättre än att den
skall ge ifrån sig ett diskret ljud??
Kommer du en bit ifrån bilen så hör du väl inte
heller det här diskreta ljudet som skulle vara bättre??

Bagageluckeöppningen är det inget fel på, utan det
tar ett par sekunder innan lucka börjar öppnas.

Jag kan tycka att texten felrapporter på "min" nya bil blir helt fel när bilen
fungerar precis som den skall.
av Mr T
betterlead skrev:Tror ni att detta kommer att ändra sig? Att bilen drar lite mer när den är helt ny för att sedan minska på förbrukningen?
Som lite jämförande siffror så drar min svågers XC70 II (D5) med manuell låda ca 0,85 blandat och den har gått ca 600 mil nu.

Min S80 II med 2,4D och automat drar dryga decilitern mindre och har gått 1.300 mil.

//Mr T
Användarvisningsbild
av VolvoB20
betterlead skrev:Jag ligger på ca 10l/100km 60% stad och 40% landsväg/motorväg utan att direkt trycka hårt på plattan. Inga höga hastigheter på motorvägen heller. Max 130.
Så gjorde bilar förr i tiden, behövde inkörning för att få ner förbrukning av både olja och bränsle, få max effekt och hålla länge.

Dagens bilar/motorer tillverkas med sådan presision att de inte behöver slita in sig märkbart. Titta på oljebyten tex, inte behöver man in på 150, 300 ch 600 mil och byta olja för att det håller på att slita in sig. Så förbrukingen ändras inte märkbart, att man sjlälv vänjer sig vid bilen och börjar köra på ett visst sätt med tiden påverkar mycket mera.

För övrig har du exakt samma siffor som min kollega som fått en V70II D5.
av Lövet
V70II D5 Aut verkar tyvärr ha problem med att dra mycket diesel. Det finns ett flertal trådar på detta forum som handlar om just det dessvärre. Vet inte vad som Volvo gjort (eller inte gjort) men det verkar som att V70II drar mer än V70N med samma motoralternativ.

Som jämförelse drar min BMW 530i -02 sedan jag köpte den 0,97 lit/mil. Då är det en 6 år äldre bensinare med 231 hk mot 185hk som enbart körs i Stockholmstrafik. Det känns dessvärre som att D5an inte riktigt hängt med. Alla prisar den för att den är trevlig att köra men förbrukningen verkar vara ett aber, att dra lika mycket som en äldre och effektstarkare bensinare håller inte.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10

Jag förstår din känsla, jag kä[…]

Generator laddar ej batteriet

Gött, började hastighetsmätaren fun[…]

Hej! Tänkte ge mig på att byta kamrem o[…]

Verkar rent generellt vara dålig/obefintlig […]