Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av betterlead
Jag beställde direkt en lackkonservering på min bil och jag får nu inte tvätta den de närmaste 14 dagarna.
Detta gör naturligtvis ont i bilsjälen.
Läste mig till att det var ok att skölja av den med vatten. (Någon sa att jag inte ens skulle göra det.)

Igår var den så jämrans dammig och hade fått ett antal fågelskitar på sig så jag tog trädgårdsslangen och sköljde försiktigt av den. Skönt för stunden, men när vattnet runnit av och bilen torkat var den fullpepprad av vita kalkfläckar. Inte alls nice.
Kanske ska tillägga att vattnet i Skåne är himla kalkhaltigt. (Det är därför vi har specialrostat kaffe här nere.)

Har ni smarta trix för att slippa detta?
Användarvisningsbild
av betterlead
Precis. Jag vågar faktiskt inte det. Det finns alltid damm i luften som skulle kunna orsaka repor i den ännu inte härdade konserveringen när jag drar över med en duk eller sämskskinn.
Jag passar.

Tänkte att kanske självtvättställen har något slags filter som gör att det finns mindre kalk i vattnet. Å andra sidan vill jag ju inte heller spruta med en för stark stråle.

Inget U-landsproblem direkt...
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Jag läste att regnvatten är kalkfritt.. :wink: Men då är det väl annat smuts i det :roll:

/Kalle
Användarvisningsbild
av wendtan
Åk till en spolplatta som använder avkalkat vatten, de lämnar inga som helst kalkfläckar. Finns i Lund och Malmö. Jag vet dock inte vilken del av skåne du ärifrån. De har även ett spolglans program där de blandar in något som får vattnet att tappa spänningen och bildar alltså inte droppar utan stora områden med vatten som torkar fläckfritt.
av matzen10
~Kalle~ skrev:Jag läste att regnvatten är kalkfritt.. :wink: Men då är det väl annat smuts i det :roll:

/Kalle
Japp, speciellt om det bara är en kort skur. Då kommer det med en massa "surt" med regnet.

M V H
---> Matz
Användarvisningsbild
av betterlead
Jag bor i Lund och till min glädje har det regnat här i flera timmar nu! :lol:
Normalt blir jag deppig av regn.

Typiskt också att jag vattnade min uttorkade gräsmatta i nästan två timmar igår e.m...
Användarvisningsbild
av wendtan
Ok, bra val av Stad :lol:
Prova turtle spolplattformen på Gastelyckan. De har dessutom varmvatten i det första tvättprogrammet vilket underlättar något enormt.
Det går i princip att spola bilen 95% ren om du lägger på exempelvis sonax xtreme fälgrent och insektslösare.

Riktigt intorkade kalkfläckar kan dock sitta väldigt ihärdigt på lacken, vatten löser dom tillslut, men de kan ta tid.
Användarvisningsbild
av betterlead
Okej, tack för tipsen.
Jag undviker att använda några som helst medel, borstar eller dukar de närmaste två veckorna så att lackförseglingen får härda i lugn och ro.

Fälgarna, helst fram, skulle dock behöva något medel - inget jag vill spraya på så att det inte kommer på lacken. Bara något milt och en mjuk borste.

Lund är ok. :D
Användarvisningsbild
av wendtan
Tja, försiktighet är bra, men vattnet från högtrycken skadar inte din lack eller lackkonservering.
Varmvattnet och den milda tvätlösningen kommer lösa det mesta av bromsdammet på dina fälgar.

Jag har pysslat med bilvård och lackkonservingar i 15 år nu, och att det tar 2 veckor för dom och härda är lite av en myt.
Det absolut bästa efter en lackkonservering är om bilen kan få vila i några dagar i ett garage så att inga "yttre element" når den. Tyvärr är det inte så ofta praktiskt lösbart.
V60 sliter däck bak

Är i samma sits....de sliter insida bak! Ve[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

En förbränningsmotor och 3st elmotorer, […]

Kolla tändstift och tändspolar änd&[…]

Har beställt en ny nedre knut, hoppas på[…]