- ons 21 maj 2008, 18:28
#194242
Hej!
Är ny på detta forum, så jag vet inte om detta diskuterats tidigare, men i såfall har jag inte hittat det. Jag undrar vissa saker angående turbon:
Har läst att man ska låta bilen gå på tomgång innan man kör iväg, och innan man slår av motorn efter att man kört. Men ingen gör ju det. Gäller detta endast gamla bilar, som t.ex. Saab 99 Turbo, eller gäller det även V70:or från -98? Hur länge ska man låta den gå på tomgång i såfall? Kyls turbon efter att man slagit av motorn på en 2,4 t (193hk)?
Om man vill chippa lite (ca 50 hk), borde man kolla upp turbons skick innan, eller kan man anta att den fortfarande är i chipbart skick efter normal användning, 15 000 mil?
Finns det nåt sätt att enkelt kolla turbons skick? Avgastestet ger normala värden. Har inte märkt nån blårök eller dylikt. Hur länge ska en lättrycksturbo hålla i normalkörning?
Tacksam för svar,
Kai
Är ny på detta forum, så jag vet inte om detta diskuterats tidigare, men i såfall har jag inte hittat det. Jag undrar vissa saker angående turbon:
Har läst att man ska låta bilen gå på tomgång innan man kör iväg, och innan man slår av motorn efter att man kört. Men ingen gör ju det. Gäller detta endast gamla bilar, som t.ex. Saab 99 Turbo, eller gäller det även V70:or från -98? Hur länge ska man låta den gå på tomgång i såfall? Kyls turbon efter att man slagit av motorn på en 2,4 t (193hk)?
Om man vill chippa lite (ca 50 hk), borde man kolla upp turbons skick innan, eller kan man anta att den fortfarande är i chipbart skick efter normal användning, 15 000 mil?
Finns det nåt sätt att enkelt kolla turbons skick? Avgastestet ger normala värden. Har inte märkt nån blårök eller dylikt. Hur länge ska en lättrycksturbo hålla i normalkörning?
Tacksam för svar,
Kai