Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hakno
Provar att lägga in en tråd här med hopp om goda råd, har testat "allt" för att få min AC att fungera utan resultat.

1. Shimsade om kopressorn till ett spel på 0.6mm.

2.Har en kompis som har en likadan bil och har provat med annan huvudenhet, annat huvudrelä.
Tog loss kåpan på reläet och tryckte ihop det. Då slår magnetkopplingen till och det kommer kyla.

3.Har även provat att brygga bägge tryckvackterna utan att den hoppar igång. En av tryckvakterna har tre kablar, bryggade den på alla tänkbara sätt utan att det blev någon skillnad.

4. Mätte upp trycket i systemet och det låg på nästan 4bar. Räcker det?

5. Jag har inga felkoder.

Har fått lite olika råd om tryckvakterna, en del säger att man skall kunna bygla dem, andra inte.
Vilken är vilken? Den vid torpedväggen som har två kablar, är det lågtrycksvakten. Den med tre kablar som sitter vid torkfiltret, är det högtrycksvakten?

Väldigt tacksam för tips!

Hälsningar
Håkan
Användarvisningsbild
av Claes74
tryckvakten är den som sitter vid torkfiltret; har du provat att byta reläet efersom du skrev att den gick igång tillfälligt när du grejade med det fungerar inte reläet så hjälper det inte att brygga tryckvakten då kompressorn ändå måste få matning via reläet
av hakno
Jo, jag provade med ett annat relä också. Det blev ingen skillnad.

Så lågtrycksvakten är den med 3 kablar som sitter vid torkfiltret? Kan man bygla den?
Intressant att veta vad trycket ligger på i ett vilande system utan läckage, jag har nästan 4Bar som sagt.

Vad är det för givare som sitter vid torpedväggen då?

Hälsningar
Håkan
Användarvisningsbild
av Claes74
hmm den givaren är oxå nån sorts tryckvakt. den heter pressostat, vet ej vilken som är över eller undertryck.
vet ej heller vad normalt tryck är men 4 bar låter ju inte för lite, 2 x så mycket som i ett normalt däck.
av hakno
Fixat!

Åkte till en AC reparatör och kollade trycket igen, 5bar denna gång. Så det kunde inte vara det. Däremot trodde han att det kunde bero på att lambdalampan lyste.

Åkte hem och kopplade loss batteriet och lät bilen stå 1.5-2h. Startade den och lambdalampan var släckt. AC fungerar.

Detta berodde på att jag kopplat loss trycksensorn vid torkfiltret (den med tre kablar) när bilen var igång. Denna sensor ger signaler mot motorstyrning som då fick spel. Lambdalampan började lysa då. Så koppla ej loss denna när motorn är igång.

/Håkan

Bakaxeln är inga problem, GL 5 80W-90 om du i[…]

Vad läser du felkod med?

Igår fick det bli byte av spolarna på […]

Cupefläkten.

Tänkte om det kunde ha något med det […]