Phantom skrev:Gjorde de en riktig felsökning med uppmätning av komponenter, eller läste de endast ut felkoder(i så fall kanske du kan fråga igen vilken kod det var)?
Tyvärr blev det inget svar på vilken av sonderna som lättast går sönder :|
Lättast går den främre sönder..
Ska vi vara petiga så är lätt 80% av koderna på sonden falska. Sonden är den som larmar om att det är orimliga värden. Sonden är den som får skit. I själva verket är det mycket ofta trasiga slangar som läcker tjuvluft eller massmätare som mäter felaktigt. I vanlig ordning så byts sonden.. sen byts massmätaren.. SEN möjligen letas det efter slangar. Naturligtvis eftersom man har pengar att tjäna på 2 byten och 2 sålda grejor.. så mycket hade det ju inte gett att gå på o kika på slangarna direkt. Har nu en 740 -90 som står i garaget. Den tänder motorlampan om man åker på kanske 2000rpm men inte på tomgång.
En verkstad har bytt 3 sonder totalt, 2 massmätare och en styrbox. Kostnaden har jag inte frågat om men det är väl inte gratis plus att felet kvarstår. Men om nån av dom som *Felsökt* bilen hade tänkt INNAN bytena hade det inte kostat mera än möjligen 30min jobb. Kikar vi så har nån mindre begåvad bytt bränslefilter och har inte hållit emot när han/hon drog åt, så det har roterat och strypt bränsleflödet mellan pumpen och filtret. OCH dessutom strypt vägen ut ur filtret. Slangen ut är pressad mellan golvet och filtret så den är inte ens 3mm tjock. Det sipprar lite bensin bara. Bensinen räcker alltså inte till för att köra på högre varv än tomgång med rätt bränsleblandning. Det hade man ju sett om man orkat kolla bränsletrycket. Men koden sa ju *lambdasond orimlig signal* så ingen har ju kikat på nåt utan bara bytt..
Misstänker att bilägaren blir rätt förbannad om sådär 15 min när jag ringer och berättar..

-)