NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej.
Det här är mitt första inlägg. så ha överseende med om det hamnar på fel plats.

Efter sommaren är det dags att byta bil igen, och den här gången har jag siktat in mig på en V50 D5 Summon. Eftersom jag är i grunden en snål person så har alla mina bilar hittills haft solid lack. Dessa brukar man ju få utan pristillägg. :-) För Volvo innebär detta att jag är hänvisad till en svart, vit eller röd bil. Hittills har alla mina bilar varit svarta, eftersom svart är den av solidfärgerna jag tycker är "minst ful". Men nu tror jag mig observerat att vita bilar plötsligt blivit trendiga. Förr har en vit bil ofta automatiskt inneburit en snikversion med minsta motorn och utan någon utrustning, men nu ser man ofta prestandaversioner med all utrustning vitlackerade. Även i broschyrer tenderar bilarna att vara vita.

Är det någon mer som observerat detta, eller kommer min V50 D5 bli osäljbar om några år om jag väljer "ice-white" som färg?

//Patrik

P.S. Tänkte kombinera den vita lacken med "Calcite-läder" och "Virtual White" i panelerna. Till detta mörkaste svarta solfilmen. Några synpunkter från proffsen? Vill som sagt kunna sälja bilen när det blir dags för det.
Välkommen till forumet!

Det som jag tänker på då jag ser solidvita bilar är taxibilar.. :wink:

Men som sagt så har det börjat dyka upp vita bilar lite varstans :)

/Kalle
Vita bilar är inne just nu, framförallt hos tyskarna, kolla in biltidningarna och i deras reklammaterial så ser du att många är just vita. BMW är framförallt frälsta i att visa upp vita bilar just nu. Som vanligt går det mesta i vågor men en svart bil är nästan alltid inne.

Tycker själv att faceliftade V50 med momentum paketet dvs. lackerade trösklar är väldigt läcker.
Låter snygt
Det enda jag kan säga då jag inte vet vilken färg du tar på innredningen Är att undvik dom ljusare färgerna då dom inte är direkt kompatibla med mörka byxor tex jeans sitts o rygg på stolarna suger åt sig färgen/byxorna torrfäller

På en mörkare klädsel så syns detta ej och man slipper tycka att det ser tråkigt ut
Men detta är endast ett råd då jag själv inte är till freds med detta symptom

//goose
Hallå där!

Ja vitt verkar vara inne, även Volvo marknadsför ju vitt för sina modeller- 09

Jag var själv inne på vit men då det blir lite "Företagsbils" känsla så skippade jag det.

Nu blev det en Svart metallic med Calcite inredning beställd, blir en MY09 som ska levereras vecka23 :)

(För övrigt min första Volvo...)

Hälsningar

Zenden
Vitt är lite inne just nu, och på en bil med
Summumpaket där det är nedlackat med 17" fälgar
samt kanske nån toning utav rutor mm så kommer den att
se jäkligt tuff ut, men en standardutrustad vit bil
ser istället väldigt tråkig ut.
Beställ en vit bil, kan ju vara lite roligt med variation.
Jensen skrev:Vitt är lite inne just nu, och på en bil med

Jensen, hur värderar ni vita bilar nu? ligger dom fortfarande en 10k under för sin vita lack?
DanneF skrev:
Jensen skrev:Vitt är lite inne just nu, och på en bil med

Jensen, hur värderar ni vita bilar nu? ligger dom fortfarande en 10k under för sin vita lack?
Vita bilar står fortfarande lägre i kurs. Kan dock tänka mig att en vit bil i kombination med rätt fälgar, tonade rutor osv inte är svårare att sälja än någon annan färg. En vit basutrustad bil lyser dock hyrbil på långt håll. Nu jobbar jag som bilförsäljare ute på landet och säljer ett märke vars kunder har en relativt hög medelålder och sällan är särskilt trendkänsliga, hos oss kommer nog vitt vara svårsålt ett bra tag till, kunderna har ju precis fattat att silvermetallic är trendigt...
av Billy
Den vita pärlemo lacken som fanns till nya S80 förra modellåret var ju riktigt cool, nu var det ju dock solid lack det gällde men på något sätt ser det lite lyxigt ut. Det tråkigaste som finns idag är silvermetallic då det svämmar över av sådana bilar. Ett tag skulle allt vara silvermetallic, bilar, mobiltelefoner, tv-apparater och all övrig hemelektronik. Ett tag tyckte jag silvermetallic var hur snyggt som helst men idag känns det så intetsägande. Idag går trenden mot pianosvart och "Ipod"-vit vad gäller hemelektronik vilket jag också tror kan vara orsaken till att det blir mode med vita bilar. Dock bara min teori.
Handbroms

Härligt att det löser sig!

Tack , det verkar vara den ! Snyggt !

A-traktor av 2,4d?

https://www.fordonsmagasin.se/darfor-kontrollbesik[…]

1986 GLT kamdrivning

Det kan verka som om kugghjulet på vevaxeln […]