Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ari
#194121
hej har en 850-glt 93 som gått 17000mil.när man startar bilen o den kall så knackar motorn,typ som ventilerna gjorde på modell 140 o 240 .men hur d me denna modell?sen när den blivit varm så gasar man till ordentligt så försvinner det.har hört det förut me nångång men nu börjar det tycker jag varje gång.har olja i som det ska va,upp till sticka övregräns.eller e d nåt som kommer på 850 modellerna?
Användarvisningsbild
av niklas gson
#194186
240 ska man inte klaga på. blir lite stött :evil: ..vadå knackar i motorn har då inte haft någon 140 eller 240 som låter som du beskriver..brukar gå fint ... 240lyftare håller garanterat livet ut.. än nyare lyftare typ 850-960..
grejen e det att lyftarna tappar trycket av diverse orsaker.du ska inte köpa oljefilter o olja på en massa olika ställen som håller låg kvalite oftast e det det som e problemet =koks o skit. eller så har du gammal olja i motorn.
men vill du tvätta upp lyftarna så finns det ett bra knep.häll en halv liter diesel i oljan. låt motorn gå en stund på tomgång då brukar skiten i lyftarna släppa o motorn blir tyst...sen byt olja o filter i motorn

köp orginal oljefilter kostar inte många kronor mer..finns så mycket skit filter på marknaden... :D 8)
lycka till..
av *pettson*
#194215
niklas gson skrev:240 ska man inte klaga på. blir lite stött :evil: ..vadå knackar i motorn har då inte haft någon 140 eller 240 som låter som du beskriver..brukar gå fint ... 240lyftare håller garanterat livet ut.. än nyare lyftare typ 850-960..
men vill du tvätta upp lyftarna så finns det ett bra knep.häll en halv liter diesel i oljan. låt motorn gå en stund på tomgång då brukar skiten i lyftarna släppa o motorn blir tyst...sen byt olja o filter i motorn

köp orginal oljefilter kostar inte många kronor mer..finns så mycket skit filter på marknaden... :D 8)
lycka till..
Föreslår en tur till en kamrat eller liknande om du känner för att sabba hans motorlager istället för att dela ut tips om rena felaktigheter.
Kika nedan.. :idea:

*240 ska man inte klaga på. blir lite stött :evil: ..vadå knackar i motorn har då inte haft någon 140 eller 240 som låter som du beskriver..brukar gå fint ... 240lyftare håller garanterat livet ut.. än nyare lyftare typ 850-960..*

Lär dej att 240 har mekaniskt ställda tryckare. Man byter brickor. Även dom blir faktiskt slitna och börjar låta.. några hundra sådana har jag åtgärdat..
850 med flera har nyare teknik med hydrauliska tryckare. Felet på dom var att ingångshålet var för litet i förhållande till oljetrycket. Det gjorde att dom tickade även som väldigt nya tills dom blev varma. Nyare serier idag är likvärdiga dock med en annan storlek på hålet. Dom tickar inte..

*grejen e det att lyftarna tappar trycket av diverse orsaker.du ska inte köpa oljefilter o olja på en massa olika ställen som håller låg kvalite oftast e det det som e problemet =koks o skit. eller så har du gammal olja i motorn.*

Lika vanligt som det är med gamla modellen av tryckare så är det slagg i oljesilen som sänker oljetrycket . Lågt oljetryck hörs längst upp i motorn först. Men då kvarstår problemet om man varvar. Slaggen i oljesilen beror inte på att man har dålig olja utan är en följd av att man kört korta sträckor som inte hållit oljan varm.
Det går inte att köpa så sunkig olja idag att det koksar igen på det sättet. Inte om man håller sej till dom specar som finns på oljan. Du kan utan problem köra med agrol, biltema, elf vad som helst.. om du lägger i RÄTT TYP av olja.. det är DIN KÖRNING som avgör vilken olja du ska köra på. Då talar vi inte om fabrikatet utan specen. Lägsta spec den ska framföras med är det som står i handboken.
Inte ens gammal olja ska påverka tryckarna. OM gammal olja påverkar tryckarna så byt oljepump den är isåfall sliten så inihelv... det är den som är felet.. INTE tryckarna eller oljan. Men det hade du ju full koll på. ;-//

*men vill du tvätta upp lyftarna så finns det ett bra knep.häll en halv liter diesel i oljan. låt motorn gå en stund på tomgång då brukar skiten i lyftarna släppa o motorn blir tyst...sen byt olja o filter i motorn*

Jag föreslår att du gör detta tipset på din egen bil endast. Att dela molekylkedjorna i en olja fixa skjuvning på den och göra den totalt värdelös genom att tillsätta diesel. Det är ett av dom bästa sätten att få lagren i motorn att gå ned sej helt och hållet. Är motorn lite sliten med så är det som ett brev på posten att döda vevstakslagren direkt. Kanske har du även missat att kamaxlarna är direktlagrade i aluminiumen och inget annat? Gillar du inte din motor kan du istället ägna dej åt att mata den med grus i oljelocket.. Det ger samma resultat , bara lite fortare.. Naturligtvis får du ju inte ur all diesel ur motorn vid oljebytet så nästa start du gör med nya oljan så är den full med diesel igen.. Med ett nytt oljebyte som följd..
Att tvätta en tryckare med endast ETT hål.. när denna blåst upp sej är en OMÖJLIGHET DET kommer liksom inte in nåt nytt om inget sipprar ut. ÄR man så pass i tron på att tvätta en motor invändigt rekommenderar jag varmt att man gör en bilstein flush. Den dödar iallafall inte dina lager.


*köp orginal oljefilter kostar inte många kronor mer..finns så mycket skit filter på marknaden... :D 8)
lycka till.*

Nämn ETT ENDA filter som inte klarar 20 micron som är tillverkarens krav..? ÄR man så sugen på att skydda sin motor.. byt FILTER två ggr per 1500 mil. Då har man ett rent och fint filter som klarar att göra sitt jobb. OAVSETT fabrikat.
Användarvisningsbild
av Nexus
#194252
Phantom skrev:Optimalt med olja är mellan nedre och övre gräns, inte vid övre gränsen på stickan. En äldre bil får väl dessa symptom med lite olika ljud i motorn då delar slits.
?:-/ ?:-/ ?:-/ jag har då alltid kört så att min olje nivå ligger på max sträcket. Byter jag olja så fyller jag upp till det är max på oljestickan.
ligger t e x nivån på min så fattas det ju olja i motorn och kan ge ett tickande ljud vid start .......
av *pettson*
#194293
grammse skrev:
Phantom skrev:Optimalt med olja är mellan nedre och övre gräns, inte vid övre gränsen på stickan. En äldre bil får väl dessa symptom med lite olika ljud i motorn då delar slits.
?:-/ ?:-/ ?:-/ jag har då alltid kört så att min olje nivå ligger på max sträcket. Byter jag olja så fyller jag upp till det är max på oljestickan.
ligger t e x nivån på min så fattas det ju olja i motorn och kan ge ett tickande ljud vid start .......
Nope.. Phantom har rätt.. Optimalt är mittemellan. Och nej på min så kan inte tryckarna ticka extra mycket. Min är ungefär 1,8 liter mera än motorn klarar sej på..
Användarvisningsbild
av niklas gson
#194501
*pettson* skrev:
niklas gson skrev:240 ska man inte klaga på. blir lite stött :evil: ..vadå knackar i motorn har då inte haft någon 140 eller 240 som låter som du beskriver..brukar gå fint ... 240lyftare håller garanterat livet ut.. än nyare lyftare typ 850-960..
men vill du tvätta upp lyftarna så finns det ett bra knep.häll en halv liter diesel i oljan. låt motorn gå en stund på tomgång då brukar skiten i lyftarna släppa o motorn blir tyst...sen byt olja o filter i motorn

köp orginal oljefilter kostar inte många kronor mer..finns så mycket skit filter på marknaden... :D 8)
lycka till..
Föreslår en tur till en kamrat eller liknande om du känner för att sabba hans motorlager istället för att dela ut tips om rena felaktigheter.
Kika nedan.. :idea:

*240 ska man inte klaga på. blir lite stött :evil: ..vadå knackar i motorn har då inte haft någon 140 eller 240 som låter som du beskriver..brukar gå fint ... 240lyftare håller garanterat livet ut.. än nyare lyftare typ 850-960..*

Lär dej att 240 har mekaniskt ställda tryckare. Man byter brickor. Även dom blir faktiskt slitna och börjar låta.. några hundra sådana har jag åtgärdat..
850 med flera har nyare teknik med hydrauliska tryckare. Felet på dom var att ingångshålet var för litet i förhållande till oljetrycket. Det gjorde att dom tickade även som väldigt nya tills dom blev varma. Nyare serier idag är likvärdiga dock med en annan storlek på hålet. Dom tickar inte..

nog vet jag att dom har det men det var just knackningarna som jag komenterade....

*grejen e det att lyftarna tappar trycket av diverse orsaker.du ska inte köpa oljefilter o olja på en massa olika ställen som håller låg kvalite oftast e det det som e problemet =koks o skit. eller så har du gammal olja i motorn.*

Lika vanligt som det är med gamla modellen av tryckare så är det slagg i oljesilen som sänker oljetrycket . Lågt oljetryck hörs längst upp i motorn först. Men då kvarstår problemet om man varvar. Slaggen i oljesilen beror inte på att man har dålig olja utan är en följd av att man kört korta sträckor som inte hållit oljan varm.
Det går inte att köpa så sunkig olja idag att det koksar igen på det sättet. Inte om man håller sej till dom specar som finns på oljan. Du kan utan problem köra med agrol, biltema, elf vad som helst.. om du lägger i RÄTT TYP av olja.. det är DIN KÖRNING som avgör vilken olja du ska köra på. Då talar vi inte om fabrikatet utan specen. Lägsta spec den ska framföras med är det som står i handboken.
Inte ens gammal olja ska påverka tryckarna. OM gammal olja påverkar tryckarna så byt oljepump den är isåfall sliten så inihelv... det är den som är felet.. INTE tryckarna eller oljan. Men det hade du ju full koll på. ;-//

*men vill du tvätta upp lyftarna så finns det ett bra knep.häll en halv liter diesel i oljan. låt motorn gå en stund på tomgång då brukar skiten i lyftarna släppa o motorn blir tyst...sen byt olja o filter i motorn*

Jag föreslår att du gör detta tipset på din egen bil endast. Att dela molekylkedjorna i en olja fixa skjuvning på den och göra den totalt värdelös genom att tillsätta diesel. Det är ett av dom bästa sätten att få lagren i motorn att gå ned sej helt och hållet. Är motorn lite sliten med så är det som ett brev på posten att döda vevstakslagren direkt. Kanske har du även missat att kamaxlarna är direktlagrade i aluminiumen och inget annat? Gillar du inte din motor kan du istället ägna dej åt att mata den med grus i oljelocket.. Det ger samma resultat , bara lite fortare.. Naturligtvis får du ju inte ur all diesel ur motorn vid oljebytet så nästa start du gör med nya oljan så är den full med diesel igen.. Med ett nytt oljebyte som följd..
Att tvätta en tryckare med endast ETT hål.. när denna blåst upp sej är en OMÖJLIGHET DET kommer liksom inte in nåt nytt om inget sipprar ut. ÄR man så pass i tron på att tvätta en motor invändigt rekommenderar jag varmt att man gör en bilstein flush. Den dödar iallafall inte dina lager.

har gjort detta på både audi o mercedes fungerade perfekt. man ska ju inte köra omkring med skiten i motorn du ska ju inte påstå att lagrena slits ut direkt för då pratar du strunt.fungerar utan problem.så dåliga lager att dom inte tål lite diesel finns väll inte heller då e det lika bra att skrota skiten om den inte tål en stund på tomgång...
*köp orginal oljefilter kostar inte många kronor mer..finns så mycket skit filter på marknaden... :D 8)
lycka till.*

Nämn ETT ENDA filter som inte klarar 20 micron som är tillverkarens krav..? ÄR man så sugen på att skydda sin motor.. byt FILTER två ggr per 1500 mil. Då har man ett rent och fint filter som klarar att göra sitt jobb. OAVSETT fabrikat.
vissa oljor klarar långa intervaller andra mindre.beroende på kvalitet .vore det som du säjer så skulle alla oljetester vara skit då...
det med filtret får du stå för inte skulle jag montera biltema filter på en nyare bil..
av *pettson*
#194532
niklas gson skrev:
*pettson* skrev:
niklas gson skrev:240 ska man inte klaga på. blir lite stött :evil: ..vadå knackar i motorn har då inte haft någon 140 eller 240 som låter som du beskriver..brukar gå fint ... 240lyftare håller garanterat livet ut.. än nyare lyftare typ 850-960..
men vill du tvätta upp lyftarna så finns det ett bra knep.häll en halv liter diesel i oljan. låt motorn gå en stund på tomgång då brukar skiten i lyftarna släppa o motorn blir tyst...sen byt olja o filter i motorn

köp orginal oljefilter kostar inte många kronor mer..finns så mycket skit filter på marknaden... :D 8)
lycka till..
Föreslår en tur till en kamrat eller liknande om du känner för att sabba hans motorlager istället för att dela ut tips om rena felaktigheter.
Kika nedan.. :idea:

*240 ska man inte klaga på. blir lite stött :evil: ..vadå knackar i motorn har då inte haft någon 140 eller 240 som låter som du beskriver..brukar gå fint ... 240lyftare håller garanterat livet ut.. än nyare lyftare typ 850-960..*

Lär dej att 240 har mekaniskt ställda tryckare. Man byter brickor. Även dom blir faktiskt slitna och börjar låta.. några hundra sådana har jag åtgärdat..
850 med flera har nyare teknik med hydrauliska tryckare. Felet på dom var att ingångshålet var för litet i förhållande till oljetrycket. Det gjorde att dom tickade även som väldigt nya tills dom blev varma. Nyare serier idag är likvärdiga dock med en annan storlek på hålet. Dom tickar inte..

nog vet jag att dom har det men det var just knackningarna som jag komenterade....

*grejen e det att lyftarna tappar trycket av diverse orsaker.du ska inte köpa oljefilter o olja på en massa olika ställen som håller låg kvalite oftast e det det som e problemet =koks o skit. eller så har du gammal olja i motorn.*

Lika vanligt som det är med gamla modellen av tryckare så är det slagg i oljesilen som sänker oljetrycket . Lågt oljetryck hörs längst upp i motorn först. Men då kvarstår problemet om man varvar. Slaggen i oljesilen beror inte på att man har dålig olja utan är en följd av att man kört korta sträckor som inte hållit oljan varm.
Det går inte att köpa så sunkig olja idag att det koksar igen på det sättet. Inte om man håller sej till dom specar som finns på oljan. Du kan utan problem köra med agrol, biltema, elf vad som helst.. om du lägger i RÄTT TYP av olja.. det är DIN KÖRNING som avgör vilken olja du ska köra på. Då talar vi inte om fabrikatet utan specen. Lägsta spec den ska framföras med är det som står i handboken.
Inte ens gammal olja ska påverka tryckarna. OM gammal olja påverkar tryckarna så byt oljepump den är isåfall sliten så inihelv... det är den som är felet.. INTE tryckarna eller oljan. Men det hade du ju full koll på. ;-//

*men vill du tvätta upp lyftarna så finns det ett bra knep.häll en halv liter diesel i oljan. låt motorn gå en stund på tomgång då brukar skiten i lyftarna släppa o motorn blir tyst...sen byt olja o filter i motorn*

Jag föreslår att du gör detta tipset på din egen bil endast. Att dela molekylkedjorna i en olja fixa skjuvning på den och göra den totalt värdelös genom att tillsätta diesel. Det är ett av dom bästa sätten att få lagren i motorn att gå ned sej helt och hållet. Är motorn lite sliten med så är det som ett brev på posten att döda vevstakslagren direkt. Kanske har du även missat att kamaxlarna är direktlagrade i aluminiumen och inget annat? Gillar du inte din motor kan du istället ägna dej åt att mata den med grus i oljelocket.. Det ger samma resultat , bara lite fortare.. Naturligtvis får du ju inte ur all diesel ur motorn vid oljebytet så nästa start du gör med nya oljan så är den full med diesel igen.. Med ett nytt oljebyte som följd..
Att tvätta en tryckare med endast ETT hål.. när denna blåst upp sej är en OMÖJLIGHET DET kommer liksom inte in nåt nytt om inget sipprar ut. ÄR man så pass i tron på att tvätta en motor invändigt rekommenderar jag varmt att man gör en bilstein flush. Den dödar iallafall inte dina lager.

har gjort detta på både audi o mercedes fungerade perfekt. man ska ju inte köra omkring med skiten i motorn du ska ju inte påstå att lagrena slits ut direkt för då pratar du strunt.fungerar utan problem.så dåliga lager att dom inte tål lite diesel finns väll inte heller då e det lika bra att skrota skiten om den inte tål en stund på tomgång...
*köp orginal oljefilter kostar inte många kronor mer..finns så mycket skit filter på marknaden... :D 8)
lycka till.*

Nämn ETT ENDA filter som inte klarar 20 micron som är tillverkarens krav..? ÄR man så sugen på att skydda sin motor.. byt FILTER två ggr per 1500 mil. Då har man ett rent och fint filter som klarar att göra sitt jobb. OAVSETT fabrikat.
vissa oljor klarar långa intervaller andra mindre.beroende på kvalitet .vore det som du säjer så skulle alla oljetester vara skit då...
det med filtret får du stå för inte skulle jag montera biltema filter på en nyare bil..
¨

*har gjort detta på både audi o mercedes fungerade perfekt. man ska ju inte köra omkring med skiten i motorn du ska ju inte påstå att lagrena slits ut direkt för då pratar du strunt.fungerar utan problem.så dåliga lager att dom inte tål lite diesel finns väll inte heller då e det lika bra att skrota skiten om den inte tål en stund på tomgång*

Vi får hoppas du gjort detta på egna bilar. Jag har förstått av diskussionen att du inte direkt skruvat ännu mindre läst eller förstått någonting om lager och toleranser och hur smörjningen fungerar samt VARFÖR OCH HUR man smörjer dessa lager. Att bilarnas lager idag har så snäva toleranser att vi inte ens får smörja en ny detalj med vilken olja eller vilket fett som helst för att det måste bära direkt. Att vi i största möjligaste mån har förfyllda oljefilter för att det är kritiskt under uppstarten efter ett oljebyte. Att skjuva en olja så den inte längre bär i ett glidlager får vi hoppas du vet vad det innebär trots att du haft tur. Du är säkerligen insatt i också att lagren idag INTE är försedda med knap som förr så att inte själva lagret om det mot förmodan skulle gå minsta tungt kan rotera. Både ramlager och vevlager är utan såna knap så minsta mothugg så roterar lagret i sitt lagersäte och en arborrning ihop med överdimension blir då enda sättet att åtgärda det på.
Vore ytterst intressant att höra av dej när du tror lagren är som mest och jämt belastade i motorn? På tomgång eller på fullvarv eftersom du gör ett sånt utspel.

Oljetester är inte skit. Inte heller är dom tillförlitliga på ett endaste sätt, dom som beställer oljetesterna är ju oljebolagen i reklamsyfte. Men se om dom billiga oljorna bara vore skit skulle det vara så enkelt för tillverkarna av bilarna att helt enkelt förbjuda att vissa märken används då dom inte lever upp till kraven. Det finns inte en enda helsyntet olja idag som är slut molekylmässigt (alltså smörjmässigt) efter ens 3000mil. Billig eller dyr. OM det är rätt olja för rätt maskin. Med det menar jag att man lägger inte i en olja som nätt och jämt klarar kraven för motorn och sen tror att man kan åka 3000 mil banracing med oljan. Däremot 3000 mil med mycket varierad körning. Det som tar slut i oljan är dom medel som tvättar och rostskyddar samt även dom medel som sköter vår fina övergång mellan tunn och tjock olja. Alltså dom viskositetsändrande medlen. Eftersom vi inte kan garantera en olja där dom olika additiven är slut eller börjar ta slut så har man bestämt att då i det ögonblicket är oljan slut. Billig olja och dyr olja vad är det egentligen? Ska du sticka ut näsan och säga så är du tvungen att veta vad oljan kostar att framställa per liter och sen då möjligen jämföra oljornas kvalitet/pris/tillsatser för att avgöra om du kan få fram en bra formel för jämförelse. För om du tror en endaste sekund att priset till slutkund/kvalitet skulle ha en endaste liten koppling är du otroligt illa ute bevismässigt.
Varför säger jag så då?.. Skitenkelt.. Det är så stor avans på oljor mellan leverantör och kund att det är totalt missvisande. Här har du några få av dom oljor jag jobbat med, och dess in och utpriser. Att en verkstad fastnar för en viss olja är till 90% för att det är bra leverans/betalningsvillkor och en ypperlig förtjänst. Inget annat.
Mängden olja du köper och fabrikatet avgör priset. INTE dess kvalitet.
Elf excellecium 5w40 20liter=1000kr inkl moms kundpris 160kr/liter
Mobil1 0w30 bulk 6000liter= 29,60 litern inkl moms. Kundpris 169kr/liter.
Agrol spectra 20 liter/57 kr litern.. 208 liter 40kr/litern (obs inte ens rabatterat utan ett vanligt kundpris på lantmännen)
Castrol GTX lightec 1500 liter= 58kr/litern kundpris:194kr/litern

Filter var det ja..
*det med filtret får du stå för inte skulle jag montera biltema filter på en nyare bil..*
Du behöver inte göra det. Jag står garanterat för det jag säger till dej..
Alla filter har inte bra rening enlig alla. Alla filter som någonsin testats i alla tester jag sett iallafall, har klarat tillverkarnas krav på rening. En del klarar mera än tillverkarnas krav och tar mindre partiklar än dom krav som satts. För att ens försöka lära dej nåt om filter så ska du ha väldigt klart för dej att reningen för 1500 mil stadstrafik och 1500 mil motorväg ser helt olika ut. OCH filtren måste rymma helt olika mängd partiklar eftersom motorn sotar olika beroende på hur den används.
När tillverkaren sätter en intervall så förutsätter det att han tycker att en t.ex 2000 mila intervall ska se ut på ett visst sätt. Det är samma procedur som gör hur han väljer hur vevhusventilationen ska se ut på motorn. Om vi skulle kalibrera en 850 för endast 1500 mil i stan skulle vi ha ett oljefilter som är lite mera än dubbelt så stort som idag. Om vi gjorde samma sak för landsväg så skulle vi få ett som var hälften så stort (pentafiltret). Volvo har stannat halvvägs med storleken för att man kör ca 50/50 mellan landsväg och stad, det är samma kalibrering som gjordes sedan volvo 140. Använder du inte bilen 50/50 så är inte ens originalfiltret i princip det optimala. Tror du verkligen på att renaults små pluttfilter håller perfekt rening på 3000 intervallerna? En titt invändigt säger annat efter 15-20000 mil. Men dom små filtren är perfekta för landsväg som dom är beräknade för.
Samma med oljor.. EGENTLIGEN ska inte en bil gå i stan med 1500 milaintervaller utan endast blandad körning eller landsväg. Och bara ca 750 mils intervall i stan eftersom oljan sakta späds med diverse vätskor. Saab har 2000mils intervall på olja men dom har bara 800 mil på bilar som körs endast i stadstrafik med extremt mycket start och stopp. Allt som tillverkaren sätter på sin bil är en kompromiss utifrån ett mönster. Det mönstret HAN tror att du kör din bil efter.
Tillbaka till filtren nu då..
Snabbt rappar du nu ur dej i tankarna att dom som klarar att rena mera än tillverkaren säger är bättre. Tja.. oljan ser renare ut iallafall men dom små partiklarna är för små för att göra skada så det fanns heller inget behov av att ta bort dom. Dom stora skillnaderna mellan filtertillverkarna är hur mycket skit dom kan ta innan överströmningsventilen öppnas och all olja bara går förbi filtret. Det är ingen extrem skillnad men visst finns det? Summan av kardemumman är iallafall att vill du vara säker på bra rening så byt med ett extrafilter mellan ordinarieintervallerna OAVSETT FABRIKAT.

Igår fick det bli byte av spolarna på […]

Limp home ger garanterat felkod. Den beror på[…]

Cupefläkten.

Tänkte om det kunde ha något med det […]

Hej! Vilken olja är det till bakaxeln på[…]