Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Trodde att det var en barnlek att byta bromsrör men ack, vad jag bedrog mig.
Hade införskaffat specialnycklar som var avsedda för de sexkantiga bromsrörnipplarna. Nyckel var det inget fel på men matrialet som rörnippeln var gjord av var inte så stabilt. Nippelns sexkantiga sidor blev rund och har inte rubbats ur sitt läge.
ALLTSÅ vad finns för knep att få bort bromsröret? Bromsrören sitter som sagt på bilen och detta medför att det finns begränsat med utrymme för verktyg.
Om det det är någon som händelsevis undrar var röret är beläget på bilen så är det bromsröret mellan bromsoket och slangen vid vänster bakhjul på en V70 -00.
Beroende på vilken nippel det är frågan om så finns det lite olika metoder att få bort nipplarna.
Sitter det på bromsoket är det enklast att demotera detta och arbeta på en arbetsbänk. Det vanligaste sättet är att ta en tång och försöka få loss nippeln, detta slutar allt som oftast med att man har en helt rundnippel som sitter kvar och filnar! Pettson har på sin hemsida (http://pettson.info/index.html) ett alternativ att svetsa fast en större mutter under "tips och trix - rep av bromsok". Har man ingen svets kan man försöka med ett torxsbits som man slår ner i det kapade bromsröret.
Sitter nippeln mot en bromsslang slutar det nog med att man måste byta slangen!
Man kan kapa bromsröret mellan fästet och fjäderspännet som sitter mellan fästet och nippeln, har man tillgång till rätt verktyg köper man en ny nippel och konar om bromsröret. Viket kan visa sig var svårt om man har bromsrör av stål, speciellt om det sitter kvar på bilen! Dessa är mycket hårdare än kopparrören och koningsverktyget glider lätt när man försöker att kona. Man kan också försöka med att slå på bromsslangens anslutning till nippeln för att få den lite oval så den släpper "men man måste då var säker på att det mothåll man måste använda gör att det blir HELT STUMT annars kan man förstöra fästet” i karossen som är mycket klena! Man bör vara två när man försöker slå den oval.
Värmer man får man vara bred på att slangen kan smälla, men man måste ju byta den i alla fall! :)
Jag gjorde en gång en grej när det var för jävligt:
Kapade nippeln,skruvade i en skruv som kapades jäms med.Slipade ett spår med en dreml och tog sedan en slagmejsel.
Funkade kanon för mig iaf.(tänk på att kapa den inte för kort om det inte skulle lyckas,så du har lite till övers för alt liten rör tång)
Med en skruv i hålet så har du en hård kärna som tål lite kraft från en ex liten rörtång
När jag hade problem med ett förbaskade bromsrör så efter ett antal timmar så drog jag till biltema och köpte en minibrännare (artikelnummer 17-601) och en rörtång som fick plats.... efter lite uppvärmning och svordommar så lossa den. :lol:
av *pettson*
DrEvilBoy skrev:När jag hade problem med ett förbaskade bromsrör så efter ett antal timmar så drog jag till biltema och köpte en minibrännare (artikelnummer 17-601) och en rörtång som fick plats.... efter lite uppvärmning och svordommar så lossa den. :lol:
Felet är oftast vid värmning att många inte vet VAD som ska värmas. En inre nippel ska ju inte värmas.. Då ska ju det yttre värmas som den sitter i (te.x nippel i bromsok. Då ska oket värmas men inte nippeln). Är det en yttre nippel ska den värmas.. men inte den inre. Det är ju skillnaden vid utvidningen som vi söker. Tyvärr bosar många på och värmer ALLT och sen svär man över att det alltså inte går att värma loss ens. Vitsen med det hela är som sagt att metall vidgas av värme. :-)-)
*pettson* skrev:
DrEvilBoy skrev:När jag hade problem med ett förbaskade bromsrör så efter ett antal timmar så drog jag till biltema och köpte en minibrännare (artikelnummer 17-601) och en rörtång som fick plats.... efter lite uppvärmning och svordommar så lossa den. :lol:
Felet är oftast vid värmning att många inte vet VAD som ska värmas. En inre nippel ska ju inte värmas.. Då ska ju det yttre värmas som den sitter i (te.x nippel i bromsok. Då ska oket värmas men inte nippeln). Är det en yttre nippel ska den värmas.. men inte den inre. Det är ju skillnaden vid utvidningen som vi söker. Tyvärr bosar många på och värmer ALLT och sen svär man över att det alltså inte går att värma loss ens. Vitsen med det hela är som sagt att metall vidgas av värme. :-)-)
Stämmer bra det.... gillar din pedagogiska förmåga att förklara saker och ting :-)-)
av *pettson*
DrEvilBoy skrev:
*pettson* skrev:
Stämmer bra det.... gillar din pedagogiska förmåga att förklara saker och ting :-)-)
en sjuka.. har jobbat som fordonslärare/ reserarcher.. förutom jobb som felsökare/mekaniker. :-)-)

Igår fick det bli byte av spolarna på […]

Limp home ger garanterat felkod. Den beror på[…]

Cupefläkten.

Tänkte om det kunde ha något med det […]

Hej! Vilken olja är det till bakaxeln på[…]