Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tjohej
Hej

Jag har nyligen bytt från en audi a6 quattro till en volvo V70XC 02 (med visco-baserad fyrhjulsdrift).

Med den gamla audin kunde man om det var halt gasa på i kurvorna och då köra med uppställ. Började bilen understyra i en kurva kune man (om man var tillräckligt modig) gasa på och på det sättet få bilen att överstyra och ta sig igenom kurvan. I princip betedde sig bilen som en bakhjulsdriven bil. Var det halt gasade man bara på som om det vore torr asfalt, mycket gas eller lite gas spelade ingen roll, den spann aldrig loss ändå.

Jag såg ett test på youtube där dom körde en volvo awd mot en subaru. Volvon körde bara fast. I det klippet pratade dom om att man ska navända sig av en speciell körteknik när man har volvo awd. Men vad är det för körteknik?

ALltså:

1: Överstyr volvo visco-awd om man gasar på?
2: Om man håller på att köra fast, vilken är rätt körteknik för att få ut mest av fyrhjulsdriften på en volvo visco awd?

Intressant vore också att höra om det skiljer något mot haldex.
av TomZaj
Det måste vara fel på Volvon som är med i filmen, Har en Vplvo XC70 -01 själv som jag drar upp båten från sjön med och det ser ut att vara lika brant som på filmen. Volvon slirar ju bara med framhjulen i filmen det gör ju min bil oxå men bara i typ ca 1s sen kommer den igång med bakhjulen och när det är riktigt halt så slirar även bakhjulen lite men upp kommer jag.

// Tommy
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
TomZaj skrev:Det måste vara fel på Volvon som är med i filmen, Har en Vplvo XC70 -01 själv som jag drar upp båten från sjön med och det ser ut att vara lika brant som på filmen. Volvon slirar ju bara med framhjulen i filmen det gör ju min bil oxå men bara i typ ca 1s sen kommer den igång med bakhjulen och när det är riktigt halt så slirar även bakhjulen lite men upp kommer jag.

// Tommy
Jag håller med! Det står även kommentarer till filmen om att något måste vara fel på XC70in :???:

Det där med körteknik så hade de som testat de 2 bilarna ringt till Volvo och hört hur man skulle köra för att de inte tog sig fram.

"Gasa mera" Blev svaret. :)

/Kalle
Användarvisningsbild
av Guligan
Är detta ett seriöst biltest eller vem har spelat in filmen?
Användarvisningsbild
av camaro69
Denna "jönsiga" film har diskuterats i någon tidigare tråd.

Allt som skrivs i tidningen och ses på film är ju sant, eller? ??:-/
Användarvisningsbild
av MathiasS
camaro69 skrev:Denna "jönsiga" film har diskuterats i någon tidigare tråd.

Allt som skrivs i tidningen och ses på film är ju sant, eller? ??:-/
Iaf är det så att vi som kört Audi länge tror det. :lol:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Viscokopplingar klarar väl inte alla situationer så bra.

Här är en filmsnutt där man har med en XC70 med haldex istället och den gör ju mycket bättre ifrån sig.

http://www.youtube.com/watch?v=EyKstZ6a ... re=related

Men rent generellt funkar ju alla bilar med "konstant symmetrisk" fyrhjulsdrift bättre då de alltid fördelar kraften över alla hjulen hela tiden så hjulspinn hinner aldrig uppstå alls.
Användarvisningsbild
av MathiasS
VolvoB20 skrev:Viscokopplingar klarar väl inte alla situationer så bra.

Här är en filmsnutt där man har med en XC70 med haldex istället och den gör ju mycket bättre ifrån sig.

http://www.youtube.com/watch?v=EyKstZ6a ... re=related

Men rent generellt funkar ju alla bilar med "konstant symmetrisk" fyrhjulsdrift bättre då de alltid fördelar kraften över alla hjulen hela tiden så hjulspinn hinner aldrig uppstå alls.
Och den där filmen tror vi som kört Audi också på..... (B)

Oavsett vem som kom längst i backen måste jag säga att XC70n funkade bra i snön det lilla jag han testa på sportlovet. Det gick tillochmed att göra lite donuts vilket är något som ALLA 4wd bilar måste klara av. S4 Biturbon var givetvis mer underhållande att köra men knappast säkrare. Angående filmen ska också sägas att Audi Allroaden sannolikt hade system som bromsar spinnande hjul (dvs diffbroms mha bromsarna) och det kom inte förrens 00 eller 01 beroende på modell. Bilar utan det, som min S4a tex, hade nog inte kommit lika långt.
Användarvisningsbild
av bjornw
~Kalle~ skrev: Det där med körteknik så hade de som testat de 2 bilarna ringt till Volvo och hört hur man skulle köra för att de inte tog sig fram.

"Gasa mera" Blev svaret. :)
Efter att ha kört AWD med både visco, haldex och torsen är kan jag faktiskt hålla med om att det handlar om att "gasa mer" för att visco och haldex ska funka bra. Framförallt ska man försöka gasa mer tidigt, dvs bygga upp tryck i kopplingen med högt varv innan man når backen, snödrivan eller vad det nu är. Sedan ska man hålla snurret uppe så länge det går. Det innebär att man nästan alltid måste stänga av "slirkontrollen" (STC) om man har sådan innan man försöker ta sig fram i krångligare sammanhang.

Torsen (egentligen alla mittdiffar) som börjar med en 50/50 fördelning kräver inte att man bygger upp ett tryck innan utan man kan starta från noll. I situationer där man inte kan ta fart eller där det är riktigt halt har de alltså en fördel. På löst underlag som sand och snö brukar dock audisar börja gräva med bakhjulen innan de kommer igång medans haldex-bilar gör några frivarv med framhjulen. Ingen praktisk skillnad alltså.

Volvo har dock av någon outgrundlig anledning en helt värdelös diffbroms. Det är huvudsaken till varför de får spö av audi, bmw, subaru mfl, inte mittdiffen (om det är en haldex, viscon kan inte flytta nog mycket kraft bakåt). Orsaken till varför volvo har så dålig diffbroms har jag inte lyckats lista ut. Jag har också letat lösningar i form av diffspärrar och liknande men inte hittat något som funkar.

som Shogun skrev. Dom där fälgarna ä[…]

3G släcks

Nu har jag fått info i appen, bilen fick ny […]

Motorfästen XC60 -17

Det är iofs hål rakt igenom från […]

På min 2,4D -2008 hade låsringen som h[…]