- lör 17 maj 2008, 10:59
#193293
Hej
Jag har nyligen bytt från en audi a6 quattro till en volvo V70XC 02 (med visco-baserad fyrhjulsdrift).
Med den gamla audin kunde man om det var halt gasa på i kurvorna och då köra med uppställ. Började bilen understyra i en kurva kune man (om man var tillräckligt modig) gasa på och på det sättet få bilen att överstyra och ta sig igenom kurvan. I princip betedde sig bilen som en bakhjulsdriven bil. Var det halt gasade man bara på som om det vore torr asfalt, mycket gas eller lite gas spelade ingen roll, den spann aldrig loss ändå.
Jag såg ett test på youtube där dom körde en volvo awd mot en subaru. Volvon körde bara fast. I det klippet pratade dom om att man ska navända sig av en speciell körteknik när man har volvo awd. Men vad är det för körteknik?
ALltså:
1: Överstyr volvo visco-awd om man gasar på?
2: Om man håller på att köra fast, vilken är rätt körteknik för att få ut mest av fyrhjulsdriften på en volvo visco awd?
Intressant vore också att höra om det skiljer något mot haldex.
Jag har nyligen bytt från en audi a6 quattro till en volvo V70XC 02 (med visco-baserad fyrhjulsdrift).
Med den gamla audin kunde man om det var halt gasa på i kurvorna och då köra med uppställ. Började bilen understyra i en kurva kune man (om man var tillräckligt modig) gasa på och på det sättet få bilen att överstyra och ta sig igenom kurvan. I princip betedde sig bilen som en bakhjulsdriven bil. Var det halt gasade man bara på som om det vore torr asfalt, mycket gas eller lite gas spelade ingen roll, den spann aldrig loss ändå.
Jag såg ett test på youtube där dom körde en volvo awd mot en subaru. Volvon körde bara fast. I det klippet pratade dom om att man ska navända sig av en speciell körteknik när man har volvo awd. Men vad är det för körteknik?
ALltså:
1: Överstyr volvo visco-awd om man gasar på?
2: Om man håller på att köra fast, vilken är rätt körteknik för att få ut mest av fyrhjulsdriften på en volvo visco awd?
Intressant vore också att höra om det skiljer något mot haldex.