Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ChillaX_
Godkväll!

Jag märkte ett problem häromdagen när jag skulle ut på riksvägen här. Tänkte dra på lite med bilen - sagt och gjort så var det ettan upp till 5500 varv och sedan i med tvåan och fullgas :twisted: ..
Men när jag kom upp till 6000 varv (mer eller mindre exakt) så tappade motorn all effekt, och låg kvar på 6000. Jag vet ärligt talat inte hur det låter om den misständer, men det lät inte konstigt om den, utan den slutade varva bara.

Ska skruva bort fördelarlocket och kolla någon dag, men är det någon fara med den? Givetvis spelar det ingen roll att det inte går att varva över 6', så jäkligt kör jag inte i vanliga fall, men bara tänkte så inte något var på väg att lämna in...
av *pettson*
DrEvilBoy skrev:Kan det inte vara en spärr vid 6000 varv?
ja det finns ju en varvtals spärr då...den sätter in för att motorn inte ska ta skada..
av *pettson*
ChillaX_ skrev:Volvo 850 2.5SE, men den har väl inte varvspärr förräns vid 6800? :P
Du är välkommen att köra hela dagen för att nå dit..Kanske missat att du har en 10v? Dom får svårare att andas ju högre dom varvar. Det är liksom det som är diffen mellan 10 och 20V. 20V är inte idealiskt på lägre varv då motorn har lite halvsvårt att andas trots mindre ventiler. Det är det som gör att 10 resp 20V har helt olika karaktärer.
Dom enda som möjligen har varvtals spärr vid 6800 (beroende på marknad) är B5254 Dock i max några sekunder sen går skyddet i ändå. Turbo får också momentant träda in på dom varvtalen.
Det är inte speciellt idealiskt med vitblockets kolvhastigheter att överstiga ens 6500rpm under längre tid.
av ChillaX_
Ok, detta var ny info för mej - tack så mycket för det :-)-)

Tänkte mest om detta var ett tecken på att tändning eller liknande kunde ha problem men då är det alltså inte så :)
Användarvisningsbild
av Janne3
Ingen fara att få upp den i över 10000 rpm gör så här kör på en 110 väg på 5e växeln tryck ned kopplingen lägg i 1:an kan gå trögt men med lite bök får du i den och släpp kopplingen och vipps är du över 10000 rpm en stund , :mrgreen:

Kolla Tradera och eBay.

Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]