Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fisketorp
Klopton skrev:Kanske en lite gammal tråd men jag frågar iaf.
VErkar ha samma problem som uffe haft, eller antar det.

Exakt det du beskriver stämmer in på det jag har blivit tokig på 7gånger om.
Om man nu inte har en svets tillgänglig vad ska man göra då? Kan man köpa excentrar någonstans? Går dom ens att byta ut? Hur den där armen/leden/excentrern är sammansatt förstår jag inte. Går den ens att ta bort utan att ta till våld? Verkade ha en väldigt konstig koppling.

Och sen förstår jag inte hur det ska hjälpa att göra så som sparkz sa.. men får väl testa :)
Ingen snäll granne släkt älskarinna eller dess bror som råkar ha en svets?
annars kan man ju alltid åka till en mindre verkstad som kanske tar en 500kr för det arbetet för det kan ju inte vara något jätte arbete?

iallafall inte som när jag skulle byta bromsbackar på 940, råka bli att dem fick byta bromsköldarna med för dem var som knäckebröd.
tyvärr var det välldans fastrostat så det tog nog en 5-10timmar att göra 1timmes arbete =P
av *pettson*
Klopton skrev:Kanske en lite gammal tråd men jag frågar iaf.
VErkar ha samma problem som uffe haft, eller antar det.

Exakt det du beskriver stämmer in på det jag har blivit tokig på 7gånger om.
Om man nu inte har en svets tillgänglig vad ska man göra då? Kan man köpa excentrar någonstans? Går dom ens att byta ut? Hur den där armen/leden/excentrern är sammansatt förstår jag inte. Går den ens att ta bort utan att ta till våld? Verkade ha en väldigt konstig koppling.

Och sen förstår jag inte hur det ska hjälpa att göra så som sparkz sa.. men får väl testa :)

9475812 heter expandern på volvo. Kan man ändå ta bort dom för svetsning kan man likagärna köpa två nya. Menar hur ofta sker det? Vart 10:e år?
OCH jag frågar igen så du gjort allt i rätt ordning. Släppt spakjusteringen.. spänt ut backarna till låsning ute vid hjulen sen lite tillbaka så det går att förnimma att dom ligger på. Kanske till och med dragit lite i handbromsen så att backarna definitivt ligger rätt. Sen släppt det igen och kontrollerat att dom ligger på lite grand fortfarande eller om dom kanske ska spännas nåt mera ifall nu backarna inte låg riktigt rätt. Sen som avslutning så spänner du upp spaken så att du får låsta hjul vid 5-8 hack. INTE TIDIGARE och inte senare.
av harley101
Hej
har haft problem under vintern när jag bytte handbromsbackar på min 850 till biltemas .
fick ingen handbroms hur jag än gjorde kändes som vajern satt och ingen rörelse alls i vajern . till slut köpte jag nya backar på mekonomen , plockade av biltemas och jämförde men kunde inte se nån större skillnad , men testade ända att byta och upptäcker att det funkar pga att avstånd expandern och avstånd på backarna skilde sig mellan biltemas och mekonomens .
kommer alldrig att köpa backa på biltema fler gånger
av Fisketorp
harley101 skrev:Hej
har haft problem under vintern när jag bytte handbromsbackar på min 850 till biltemas .
fick ingen handbroms hur jag än gjorde kändes som vajern satt och ingen rörelse alls i vajern . till slut köpte jag nya backar på mekonomen , plockade av biltemas och jämförde men kunde inte se nån större skillnad , men testade ända att byta och upptäcker att det funkar pga att avstånd expandern och avstånd på backarna skilde sig mellan biltemas och mekonomens .
kommer alldrig att köpa backa på biltema fler gånger
Köpte biltema då de trevliga kimmet från volvo gav upp.
svängde på och det funkade kanon, fick dok efterspänna efter några dagar då jag inte gjort arbetet korekt från början.

trist att det inte funkade för dig. turligt nog funkar det kanon på båda mina bilar jag tryckt in biltema i =P
av ChillaX_
Är det bara jag som har en torxskruv till att spänna vajern? ser ut som T50 eller T60, lite svårt att komma åt med mejsel där =/
av glt 92
Har även jag problem med att få handbromsen att ta. Bytt backar och vajrar , biltema, och justerat in på rätt sätt. Kan till och med vrida hjulet med handkraft med åtdragen broms. Har haft isär allt igen och dubbelkollat och gjort om justeringar mm. åtskilliga gånger . inget hjälper. Återstår att kolla upp hävarmarna(kostar runt 300 stycket på volvo) låter ju som en tänkbar orsak. Blir lite osäker på på hur man kollar dom
Sparkz skrev:Ta loss skivan. Släpp justeringen på spaken om det behövs så att backarna ligger mot stoppklacken, och se hur mycket du kan trycka på armen som vajern sitter på innan backarna börjar röra sig.
Släpper man bara så att dom ligger mot klackarna så finns ju inget glapp. Släpper jag av vajern så mycket det går så att hävarmen når sitt stoppläge bakåt då har jag ett glapp på ca. 4 mm mellan backarna. I detta läge skall det väl inte finnas något glapp alls så det är det som skall elimineras med en liten svets plupp. Eller hur?
Konstigt att det fungerade med Volvos backar och samma glapp innan. Kanske Biltemas skiljer sig lite i storlek? Skit samma, hoppas att det äntligen fixar sig nu.
av *pettson*
glt 92 skrev:Har även jag problem med att få handbromsen att ta. Bytt backar och vajrar , biltema, och justerat in på rätt sätt. Kan till och med vrida hjulet med handkraft med åtdragen broms. Har haft isär allt igen och dubbelkollat och gjort om justeringar mm. åtskilliga gånger . inget hjälper. Återstår att kolla upp hävarmarna(kostar runt 300 stycket på volvo) låter ju som en tänkbar orsak. Blir lite osäker på på hur man kollar dom
Sparkz skrev:Ta loss skivan. Släpp justeringen på spaken om det behövs så att backarna ligger mot stoppklacken, och se hur mycket du kan trycka på armen som vajern sitter på innan backarna börjar röra sig.
Släpper man bara så att dom ligger mot klackarna så finns ju inget glapp. Släpper jag av vajern så mycket det går så att hävarmen når sitt stoppläge bakåt då har jag ett glapp på ca. 4 mm mellan backarna. I detta läge skall det väl inte finnas något glapp alls så det är det som skall elimineras med en liten svets plupp. Eller hur?
Konstigt att det fungerade med Volvos backar och samma glapp innan. Kanske Biltemas skiljer sig lite i storlek? Skit samma, hoppas att det äntligen fixar sig nu.
Kan inte svara på vilket faktiskt, förutom att jag förra veckan monterade en biltema och en mekonomen uppsättning och ingen av dom strulade. Men på nåt sätt så känns det som om det aldrig strular för mej på saker som tydligen strular i kvadrat för andra. Antingen har jag tur eller så vet jag inte..
av Fisketorp
uhm dessa hävarmar ni pratar på, den funktionen är väl endast till för när man andvänder handbromsen(själva handtaget)

borde ju helt klart gå att spänna upp tillräckligt hårt vid hjulet så man inte riktigt orkar dra runt för hand.
går inte det så är det något som är riktigt galet....

eller har jag fel?
av *pettson*
Fisketorp skrev:uhm dessa hävarmar ni pratar på, den funktionen är väl endast till för när man andvänder handbromsen(själva handtaget)

borde ju helt klart gå att spänna upp tillräckligt hårt vid hjulet så man inte riktigt orkar dra runt för hand.
går inte det så är det något som är riktigt galet....

eller har jag fel?
Nej du har helt rätt. Det många glömmer antar jag är att ta isär spännaren /kuggdelen och själva pinnen. För att sen rengöra och fetta in så det går så lätt som möjligt att haka där med mejseln. För kärvar spännaren så lär inte backarna spännas ut. Och då är ju funktionen förlorad. Man kan dessutom få göra det både 3-4 ggr om man bytt backar. Det beror på att backarna sätter sej bättre o bättre. Man får spänna ut vid hjulet naturligtvis med skiva på. Sen dra i spaken så att backarna rör sej (om dom låser eller inte är ointressant bara dom rör sej) sen spänner man ut igen osv.. Tills man får låsning på backarna. Sen lossar man något så dom precis har så du kan förnimma anliggning. SEN är det spakdags..
av glt 92
Har demonterathandbroms detaljerna nu för att få hävarmarna svetsade för att eliminera glappet. Passade på att mäta lite på olika bromsbackar. Mätt mellan urtagen för hävarmen(eller expander) med backarna vilande mot klacken, var det för volvo 61 mm, biltema 63 mm och ett annat par biltema 59,5 mm. Så nog kan det skilja lite.
Då jag ändå höll på att mäta passade jag på att kolla hur glappet påverkar funktionen. Hävarmen glappar 4 mm mellan backarna i viloläge. För att få hävarmen att expandera 4 mm krävdes en rörelse av vajern på 11 mm nere vid hjulet. För att dra vajern 11 mm inne i kupen krävs att man drar handbromsspaken 120 mm upp från stoppläget. Det blev en del av de där 4 mm i slutändan. Det där gappet verkar ha större betydelse än vad man kan tro, men för hoppningsvis ska väl allt bli bra efter lite svets.
Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 borde vara til[…]

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]