Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Igotn855
Hejsan, jag skulle behöva lite hjälp av den som kan, jag läste ut mina felkoder nyss och fick fram följande!
Sockel A1 3-2-2 Renbränning av mätartråd
Sockel A2 2-3-2 Lambdareglering, mager eller fet, tomgång

Vad ska jag göra åt saken? är det dyra saker?

Den som är okunnig behöver inte svara!!!!!!!!!
av *pettson*
Igotn855 skrev:Hejsan, jag skulle behöva lite hjälp av den som kan, jag läste ut mina felkoder nyss och fick fram följande!

Jadu.. det som är okunnigt just nu är väl att inte sätta ut vilken bil man vill ha fakta om?
hursomhelst är inte renbränning av mätartråd nåt som är en kod till 850. Volvo använder varmfilmsmotstånd i massmätarna. Dom bränns inte rent. Senaste trådmassmätaren var väl i volvo 740 för övrigt. Men visst kan du få svar som gäller 850?

A1 alltså automatlåda...
A2 bränslestyrning.. eller för den delen hela styrdonet beroende på vilken modell vi pratar om. (S eller T modell.)

Felkodsinformation 3–2–2

Villkor

Obs! (Endast styrenheter Grupp II) se Styrenhet
Styrenheten beräknar förhållandet mellan ingående varvtal på växellådan och bilens hastighet. För varje växel finns ett bestämt förhållande. Om styrenheten registrerar att förhållandet avviker mer än 10%, sätts felkod 3–2–2.

Ersättningsvärde
Styrenhetens hjälpprogram "Limp–home" har trätt i funktion och växellådan arbetar enbart på 4:e växeln.

Felorsak
-Störningar eller felaktigheter på signalen från växellådans varvtalsgivare
-Störningar eller felaktigheter på hastighetssignalen från kombinationsinstrumentet
-Kontaktresistans i kretsen till solenoid S1 och S2.
-Feljusterad växellägesgivare
-Defekt växellägesgivare
-För låg oljenivå i växellådan
-Mekaniska fel i växellådan. Komponenter i växellådan är slitna och orsakar slirning eller för lågt systemtryck.

Felsymptom
-Sämre prestanda eftersom växellådan enbart arbetar med 4:e växeln
-Mekaniska fel i växellådan brukar visa sig genom någon form av oljud eller annat tydligt mekanisk fel.

Felkodsinformation 2–3–2 och 2–2–1 LH 3.2
Villkor
Bränslestyrenheten får information från lambdasonden om att bränsle/luftblandningen är för mager i tomgångsområdet (2–3–2) eller dellastområdet (2–2–1). Lambdasondspänningen är då i regel under 0,5 V. Bränslestyrenhetens lambdaintegrator kompenserar detta genom att feta upp bränsle/luftblandningen för att bibehålla lambda lika med 1. Om integratorns mittläge avviker från normalt mittläge kompenserar adaptionen detta. När adaptionen får feta upp näst intill maximalt (övre gräns), tolkas detta som onormalt och felkod sätts.

Ersättningsvärde
Inget.

Felorsak
-Avbrott på lambdasondförvärmningens spänningsledning eller signalledning.
-Lambdasondförvärmningens signalledning kortsluten till jord eller spänning.
-Defekt lambdasond.
-Kontaktresistans och oxidation i luftmassmätarens kontaktstycke.
-Defekt luftmassmätare.
-Lågt bränsletryck.
-Luftläckage.
-Felaktiga givarsignaler.

Felsymptom
-Kan ge hög bränsleförbrukning.
-Kan ge dåliga prestanda.
Användarvisningsbild
av Claes74
*pettson* skrev:
Igotn855 skrev:Hejsan, jag skulle behöva lite hjälp av den som kan, jag läste ut mina felkoder nyss och fick fram följande!

Jadu.. det som är okunnigt just nu är väl att inte sätta ut vilken bil man vill ha fakta om?
hursomhelst är inte renbränning av mätartråd nåt som är en kod till 850. Volvo använder varmfilmsmotstånd i massmätarna. Dom bränns inte rent. Senaste trådmassmätaren var väl i volvo 740 för övrigt. Men visst kan du få svar som gäller 850?

A1 alltså automatlåda...
A2 bränslestyrning.. eller för den delen hela styrdonet beroende på vilken modell vi pratar om. (S eller T modell.)

Felkodsinformation 3–2–2

Villkor

Obs! (Endast styrenheter Grupp II) se Styrenhet
Styrenheten beräknar förhållandet mellan ingående varvtal på växellådan och bilens hastighet. För varje växel finns ett bestämt förhållande. Om styrenheten registrerar att förhållandet avviker mer än 10%, sätts felkod 3–2–2.

Ersättningsvärde
Styrenhetens hjälpprogram "Limp–home" har trätt i funktion och växellådan arbetar enbart på 4:e växeln.

Felorsak
-Störningar eller felaktigheter på signalen från växellådans varvtalsgivare
-Störningar eller felaktigheter på hastighetssignalen från kombinationsinstrumentet
-Kontaktresistans i kretsen till solenoid S1 och S2.
-Feljusterad växellägesgivare
-Defekt växellägesgivare
-För låg oljenivå i växellådan
-Mekaniska fel i växellådan. Komponenter i växellådan är slitna och orsakar slirning eller för lågt systemtryck.

Felsymptom
-Sämre prestanda eftersom växellådan enbart arbetar med 4:e växeln
-Mekaniska fel i växellådan brukar visa sig genom någon form av oljud eller annat tydligt mekanisk fel.

Felkodsinformation 2–3–2 och 2–2–1 LH 3.2
Villkor
Bränslestyrenheten får information från lambdasonden om att bränsle/luftblandningen är för mager i tomgångsområdet (2–3–2) eller dellastområdet (2–2–1). Lambdasondspänningen är då i regel under 0,5 V. Bränslestyrenhetens lambdaintegrator kompenserar detta genom att feta upp bränsle/luftblandningen för att bibehålla lambda lika med 1. Om integratorns mittläge avviker från normalt mittläge kompenserar adaptionen detta. När adaptionen får feta upp näst intill maximalt (övre gräns), tolkas detta som onormalt och felkod sätts.

Ersättningsvärde
Inget.

Felorsak
-Avbrott på lambdasondförvärmningens spänningsledning eller signalledning.

har haft det felsymptomet på en 960 låda en gång, fick byta varvtalsgivare och en solenoid i lådan. koden berättade något om fel i utväxling, måste väl vara det du menar med de 10% diff på varvtal mellan ingående och utgående axel.
m a o att datorn tror lådan slirar?
-Lambdasondförvärmningens signalledning kortsluten till jord eller spänning.
-Defekt lambdasond.
-Kontaktresistans och oxidation i luftmassmätarens kontaktstycke.
-Defekt luftmassmätare.
-Lågt bränsletryck.
-Luftläckage.
-Felaktiga givarsignaler.

Felsymptom
-Kan ge hög bränsleförbrukning.
-Kan ge dåliga prestanda.
av Igotn855
Vart ska man börja nu då? när jag ser vilka saker det kan vara, det var rätt mycket :)
Jag är inte så bilkunnig. behövs något lämnas in? eller grejar man det själv?
av DrEvilBoy
Igotn855 skrev:Den som är okunnig behöver inte svara!!!!!!!!!
Jag anser mig själv som okunnig i allmänhet så jag struntar nog i att hjälpa till att lösa problemet :twisted:
av *pettson*
Igotn855 skrev:Vart ska man börja nu då? när jag ser vilka saker det kan vara, det var rätt mycket :)
Jag är inte så bilkunnig. behövs något lämnas in? eller grejar man det själv?
Du kan väl kika på vacumslangar och sånt som påverkar motorns blandning.
du kan väl även naturligtvis kontrollera kontaktstycken och sånt.

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]

Det händer att kabelstammen som går til[…]