- tis 13 maj 2008, 14:12
#192407
Hej!
Upplever det som lite irriterande att det inte direkt står i min instruktionsbok vilken motorolja som rekommenderas. I min manual står det inget om oljans viskositetklass (SAE) vid leverans och inte heller vilken SAE-klass som rekommenderas under olika driftsförhållanden. Ser dock att de engelska (US) manualerna som finns på forumet är mycket bättre på detta…
Det är bara klassningen enligt ACEA som direkt skrivs i instruktionsboken. Jag måste alltså själv avgöra SAE-klassen, jag väljer då efter lite efterforskningar SAE 5W-30 vilken bör klara kylan här uppe i norr och normal landsvägskörning sommartid (med rejäla kick down vid omkörning).
Vid risk för extrema köldknäppar är väl 0W-XX bäst val men vid sådana tillfällen väljer jag att inte starta bilen.
Huu, man minns hur det var för ett par år sedan, -45 grader som värst och under flera dagar (med tanke på klimatförändringarna så är nog sådana lägen framöver inte längre aktuella).
Om jag fattat instruktionsboken rätt så föreskrivs det olja av ACEA A1 klass och just den oljan kan vara av valfri SAE-klass. Undantaget är om jag väljer SAE-klass 0W-30 eller 0W-40, då föreskrivs det en som klassas enligt ACEA A3. Just en A3-klass kan jag också med fördel ha till övriga valfria SAE-klasser.
Mina slutsatser efter att ha läst forumets trådar om motorolja (tack till er som bidragit) och uppgifterna i instruktionsboken…
Jag kan inte eller bör inte använda (rätta mig om jag har fel):
0W-30 eller 0W-40 med endast ACEA A5 klass (sk Volvo-oljor kan ha denna spec)
5W-30 med endast ACEA A5 klass (har just inte sett denna spec på motoroljor men den dyker säkert upp)
Off topic: En annan slutsats, bensinturbo med BSR-trim och en vildare körstil borde väl resultera i ett val av annan motorolja, någonting i stil med 0W-40 (ACEA A3) samt för säkerhets skull en olja som även uppfyller kraven på högsta API-klass, dvs SM.
/ må väl,
Upplever det som lite irriterande att det inte direkt står i min instruktionsbok vilken motorolja som rekommenderas. I min manual står det inget om oljans viskositetklass (SAE) vid leverans och inte heller vilken SAE-klass som rekommenderas under olika driftsförhållanden. Ser dock att de engelska (US) manualerna som finns på forumet är mycket bättre på detta…
Det är bara klassningen enligt ACEA som direkt skrivs i instruktionsboken. Jag måste alltså själv avgöra SAE-klassen, jag väljer då efter lite efterforskningar SAE 5W-30 vilken bör klara kylan här uppe i norr och normal landsvägskörning sommartid (med rejäla kick down vid omkörning).
Vid risk för extrema köldknäppar är väl 0W-XX bäst val men vid sådana tillfällen väljer jag att inte starta bilen.
Huu, man minns hur det var för ett par år sedan, -45 grader som värst och under flera dagar (med tanke på klimatförändringarna så är nog sådana lägen framöver inte längre aktuella).
Om jag fattat instruktionsboken rätt så föreskrivs det olja av ACEA A1 klass och just den oljan kan vara av valfri SAE-klass. Undantaget är om jag väljer SAE-klass 0W-30 eller 0W-40, då föreskrivs det en som klassas enligt ACEA A3. Just en A3-klass kan jag också med fördel ha till övriga valfria SAE-klasser.
Mina slutsatser efter att ha läst forumets trådar om motorolja (tack till er som bidragit) och uppgifterna i instruktionsboken…
Jag kan inte eller bör inte använda (rätta mig om jag har fel):
0W-30 eller 0W-40 med endast ACEA A5 klass (sk Volvo-oljor kan ha denna spec)
5W-30 med endast ACEA A5 klass (har just inte sett denna spec på motoroljor men den dyker säkert upp)
Off topic: En annan slutsats, bensinturbo med BSR-trim och en vildare körstil borde väl resultera i ett val av annan motorolja, någonting i stil med 0W-40 (ACEA A3) samt för säkerhets skull en olja som även uppfyller kraven på högsta API-klass, dvs SM.
/ må väl,
---
S60 2.5T -03 (MY 2004). Automat, Sportläder, Business Plus.
S60 2.5T -03 (MY 2004). Automat, Sportläder, Business Plus.