Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Upplever det som lite irriterande att det inte direkt står i min instruktionsbok vilken motorolja som rekommenderas. I min manual står det inget om oljans viskositetklass (SAE) vid leverans och inte heller vilken SAE-klass som rekommenderas under olika driftsförhållanden. Ser dock att de engelska (US) manualerna som finns på forumet är mycket bättre på detta…

Det är bara klassningen enligt ACEA som direkt skrivs i instruktionsboken. Jag måste alltså själv avgöra SAE-klassen, jag väljer då efter lite efterforskningar SAE 5W-30 vilken bör klara kylan här uppe i norr och normal landsvägskörning sommartid (med rejäla kick down vid omkörning).

Vid risk för extrema köldknäppar är väl 0W-XX bäst val men vid sådana tillfällen väljer jag att inte starta bilen.

Huu, man minns hur det var för ett par år sedan, -45 grader som värst och under flera dagar (med tanke på klimatförändringarna så är nog sådana lägen framöver inte längre aktuella).

Om jag fattat instruktionsboken rätt så föreskrivs det olja av ACEA A1 klass och just den oljan kan vara av valfri SAE-klass. Undantaget är om jag väljer SAE-klass 0W-30 eller 0W-40, då föreskrivs det en som klassas enligt ACEA A3. Just en A3-klass kan jag också med fördel ha till övriga valfria SAE-klasser.

Mina slutsatser efter att ha läst forumets trådar om motorolja (tack till er som bidragit) och uppgifterna i instruktionsboken…

Jag kan inte eller bör inte använda (rätta mig om jag har fel):

0W-30 eller 0W-40 med endast ACEA A5 klass (sk Volvo-oljor kan ha denna spec)
5W-30 med endast ACEA A5 klass (har just inte sett denna spec på motoroljor men den dyker säkert upp)

Off topic: En annan slutsats, bensinturbo med BSR-trim och en vildare körstil borde väl resultera i ett val av annan motorolja, någonting i stil med 0W-40 (ACEA A3) samt för säkerhets skull en olja som även uppfyller kraven på högsta API-klass, dvs SM.

/ må väl,
Om jag läser det ursprungliga inlägget rätt så har trådskaparen ratat 0w30 Acea a5. Bilen ifråga har en sk lågfriktionsmotor (?) och om jag förstod volvo rätt så anbefalles då just 0w30acea5. Oavsett om man kör långlivsservice eller inte.

Hur drogs slutsatsen att 0w30 var fel?

Jag kanske har fel uppgift om vilken motor som sitter i bilen ifråga?
Det är främst till longlife service som A5/B5 0W30 ska användas till. Dvs ifrån årsmodel 2005 rekommendera Volvo PV A5/B5 0W30 pga 3000mila intervall.

Man skulle kunna tro att något har gjorts med motorerna från och med årsmodel 2005 men så är inte fallet enligt säker källa. Det enda som skiljer ifrån t.ex min 2003:a 2.5T är elektronik.

Med denna information så kan man använda en A5 0W30 till sin 2003 2.5T om man vill.

Det som är absolut viktigast endera A5 eller A3 olja är att man byter oljan en gång om året.

Uteslutande kort körningar så bör man ytterligare halvera bytes intervallet.

Det spelar ingen roll om det är en longlife olja om inte motorn får bli tillräckligt varm så att restprodukter kokas bort. Får den inte bli det så bryts oljan ned i förtid oavsett om det är Castrol SLX proffs olja eller biltema 5W40.

Som sagt allt är avägningar och hur mycket man bryr sig om bilen samt hur länge man tänker ha kvar den i sin ägo.
Jag har inga specialkontakter med volvo så jag kan bara lyssna via de officiella kanalerna. Där drabbas man ju lite av att få halvsanningar som funkar för alla bilägare men budskapet från volvos tekniska support och närmaste Bilia är entydigt. På 05'or ska aceaa5 användas oavsett serviceintervall och man vill hävda att det beror på motornskonstruktion som är annorlunda på nyare bilar ("lågfriktion"?).

Man törs ju inte göra annat än som man blir tillsagd.....

Det som avgör det hela är att det (förhoppningsvis) går att köpa olja på nätet för under 90 spänn litern, då är det bara köra på den dyrare aceaa5, byta var 12te månad och se glad ut.... :)
Det med olja är ett omdiskuterat ämne och kommer nog alltid att vara det.

Det finns dom som hävdar att det är bättre med en tunnare olja A5 än med A3 då A5 oljan ger ett bättre flöde och därmed bättre kylning. A3 oljan däremot hävdar vissa är bättre att använda pga sin kraftigare viskocitet och därmed bättre oljefilm.

Men att använda Volvos rekommendationer är inte fel. :wink:

Men kan nån klargöra, eftersom dom &a[…]

v60 polestar 2017 originalfälg

Hej, säljer dessa otroligt eftertraktade v60 […]

Motorn tappar kraft och dör.

Sökte lite på nätet. Finns lite om[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

En liten uppgradering här hemma. :-D IMG_[…]