Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av camaro69
Klang och jubel.

Äntligen börjar sommarpriserna komma på bensinen. Dagens höjning med 20 öre är väl bara början.
Jag ger mig f-n på att soppan kostar 15 kronor litern innan sommaren är slut.

Åhhhh, vad billigt. Kom å kööp.

Men om man lastar in en ytterligare passagerare så blir det billigare. :wink:

:evil:

OBS Ironi
av *pettson*
camaro69 skrev:Klang och jubel.

Äntligen börjar sommarpriserna komma på bensinen. Dagens höjning med 20 öre är väl bara början.
Jag ger mig f-n på att soppan kostar 15 kronor litern innan sommaren är slut.

Åhhhh, vad billigt. Kom å kööp.

Men om man lastar in en ytterligare passagerare så blir det billigare. :wink:

:evil:

OBS Ironi
Men är det ändå inte lite ironiskt? Vårt samhälle alltså.. Menar soppa priserna går upp.. Alla rekommenderas att samåka. Samåkning sker .. så sker några olyckor.. Vad händer?.. Jo nu plötsligt är svensson farligare än någonsin. Plötsligt har mera än nånsin dött på våra vägar och därmed åker alla för fort.. Pengar som skulle gått till vägar/ miljö går till kameror och soppa priset höjs för vi åker för mycket, svensson får nu samåka i en ännu dassigare bil och flera ska nu dö i vår trafik..Kvar är att höja soppan till 20kr/litern och helt enkelt inte låta nån åka nånstans... det kostar samhället för mycket i form av åtgärder även om du klarar koldioxidkraven..
Naturligtvis är det miljövänligt att åka till nästa stads lasarett trots att du nu har ett nu nedmonterat sådant runt hörnet.. du ska åka till annan ort även om det är 5 mil bort.. för då är du ju sjuk. Men inte så sjuk att du får vård.. Det finns ju inte pengar till det så den färden är ju i onödan. Lika miljövänligt är det att alla maskiner som jobbar med byggen och liknande står på tomgång i timmar.. För dom går ju inte att starta o stänga av.. Tomgångskraven på 1 minut gäller ju inte bussar och lastbilar som alltid.. ja listan kan göras lång på konstiga sammanhang som INTE har ett enda samband om man skulle ställa frågan.
Konstigt nog så har co utsläppen aldrig varit så låga från bilismen som just nu i vårt land.. och inte heller har så FÅ unika olyckor inträffat..(dock med flera skadade och döda) Inte heller har vagnparken i sverige varit med om den omställning som nu sker. När Ncap möter icke Ncap..blir det dödsfall, för den som inte åker Ncap alltså.. Kanske kan man möta det hotet med lite miljökrav?
Men inte ens om man höjar soppan till 500kr/litern så kommer några åtgärder att ske då pengarna inte går dit dom ska idag ändå.. Är det så krav ställs så ändrar vi namnet på avgiften bara så är det avklarat.
Vore koldioxiden problemet med soppapriset så ska jag genast köpa mej några utsläppsrätter så kan jag få tanka billigare bensin, av nån anledning är koldioxidskatten mycket dyrare på bensin än om jag köper en utsläppsrätt på just koldioxid rakt av från en säljare istället? Men icke så får man inte göra som privatperson.
I skuggan av *miljöhotet* är bensin näst koldioxid världens bästa kassako som aldrig kommer att sina för staten.. Så antingen gör vi som fransmännen.. vi tjurar och gör nåt åt det..
Eller så är vi helsvenska.. vi knyter näven i fickan.. väser att nu jävlar.. sen går vi till grannen och ser om han håller med.. sen går vi hem..sätter oss på internet och skriver nåt i stil med den här tråden.. och där slutar våran ilska och våra åtgärder..
Nej.. bara att inse att blir man gammal nog att få tala om hur vår yngre tid var för våra barnbarn så kommer dom att skratta ihjäl sej..
av anp
Läser i Maskinentreprenören:
"Som de flesta vet numer är efterfrågan på Diesel stor i Kina och den kinesiska staten går faktiskt in och subventionerar bränslet så att kineserna har råd att tanka upp bilar och anläggningsmaskiner. skatt på bränsle i Sverige - subventionerat i Kina. Den kinesiska efterfrågan driver dessutom upp priset.
DME- Dimetyler som är ett drivmedel i gasform och som passar dieselmotorer anses höra till framtiden då det är bättre för miljön, tillverkas däremot i stor skala i Kina genom förgasning av Kol.
Samtidigt har den svenska energimyndigheten lämnat 100 Miljoner i bidrag för att tillverkning av DME ska få fart i Sverige?
Är det något som är konstigt här?"
Användarvisningsbild
av VolvoB20
anp skrev:Läser i Maskinentreprenören:
"Som de flesta vet numer är efterfrågan på Diesel stor i Kina och den kinesiska staten går faktiskt in och subventionerar bränslet så att kineserna har råd att tanka upp bilar och anläggningsmaskiner. skatt på bränsle i Sverige - subventionerat i Kina. Den kinesiska efterfrågan driver dessutom upp priset.
DME- Dimetyler som är ett drivmedel i gasform och som passar dieselmotorer anses höra till framtiden då det är bättre för miljön, tillverkas däremot i stor skala i Kina genom förgasning av Kol.
Samtidigt har den svenska energimyndigheten lämnat 100 Miljoner i bidrag för att tillverkning av DME ska få fart i Sverige?
Är det något som är konstigt här?"
Syntetisk bränsle kan göras av samma råvaror och bli både i gasform DME och i flytande form tex FT-diesel, bättre då med den flytande formen så slipper man bygga om alla mackar, bilar och distribution.

Dock att göra den av kol, olja eller gas är ju helt förkastligt, då det bara driver på växthuseffekten ännu mera, dock kommer världen att gå den vägen då det finns mycket mera kol än olja och det räcker i mer än 100 år.... dessutom finns massor med kol i Kina och USA och man kan vara 110% säker på att de kommer att syntisera all sin kol till syntetisk bensin/diesel/flygfotogen och "köra på"...

Vore ju bättre att köra med biomassa in i processen istället....
En kul grej jag hitta på jobbet bara. Det var någon reklamlapp för någon ny bilmodell som var liten, och åtminstone på den tiden var bensinsnål. Så stod det "Vad gör du när bensinen kostar 6 kronor litern?"
I dag skulle det nog stå "Vad gör du när bensinen kostar 20 spänn litern?"
av DDD
Jag anser att man ska ha i åtanke att det inte bara är lagstiftaren som bär skulden till de höga bensinpriserna. Det är lätt att glömma bort att bensinbolagen, som i många fall, utnyttjar "skatten" som skäl till deras höga priser. Kartellbildningar och uppköp av företag som utvecklar alternativa bränslen köps snabbt upp av oljebolagen. Allt för att minska utvecklingen av konkurerande eller alternativa bränslen.
Under den senaste tiden har det börjat figurera bensinprotest mail och sms om att vi inte ska tanka från "den o den" bensinstationen.
Det mest rimliga borde vara att de som ligger bakom detta har en stark anknytning till ett visst oljebolag.

Visst ska vi ha i åtanke att bränsleskatten är hög på många bränslen, utom etanol, vilket garanterat kommer att öka i pris om majoriteten av svenskarna köper "miljöbilar " som drivs på etanol MEN staten bär inte all skuld till detta. Oljebolagen är också delaktiga till den höga prissättningen och bär, anser jag, lika stort ansvar till bränslepriserna. Jag menar, hur många oljebolag protesterar till de "höga världsmarknadspriserna" eller den hög skatten.

MVH
av *pettson*
DDD skrev:Jag anser att man ska ha i åtanke att det inte bara är lagstiftaren som bär skulden till de höga bensinpriserna. Det är lätt att glömma bort att bensinbolagen, som i många fall, utnyttjar "skatten" som skäl till deras höga priser. Kartellbildningar och uppköp av företag som utvecklar alternativa bränslen köps snabbt upp av oljebolagen. Allt för att minska utvecklingen av konkurerande eller alternativa bränslen.
Under den senaste tiden har det börjat figurera bensinprotest mail och sms om att vi inte ska tanka från "den o den" bensinstationen.
Det mest rimliga borde vara att de som ligger bakom detta har en stark anknytning till ett visst oljebolag.

Visst ska vi ha i åtanke att bränsleskatten är hög på många bränslen, utom etanol, vilket garanterat kommer att öka i pris om majoriteten av svenskarna köper "miljöbilar " som drivs på etanol MEN staten bär inte all skuld till detta. Oljebolagen är också delaktiga till den höga prissättningen och bär, anser jag, lika stort ansvar till bränslepriserna. Jag menar, hur många oljebolag protesterar till de "höga världsmarknadspriserna" eller den hög skatten.

MVH
Jo det är ju klart att 4-5 kronor litern med kundfärdig bensin och resten skatt är ju såklart bensinbolagens fel? Eller inte..? Även om såsen skulle kosta 25 öre kundfärdig plus skatt skulle bensinen ligga på runt 15 spänn..
av DDD
DDD skrev:Visst ska vi ha i åtanke att bränsleskatten är hög på många bränslen, utom etanol, vilket garanterat kommer att öka i pris om majoriteten av svenskarna köper "miljöbilar " som drivs på etanol MEN staten bär inte all skuld till detta. Oljebolagen är också delaktiga till den höga prissättningen och bär, anser jag, lika stort ansvar till bränslepriserna. Jag menar, hur många oljebolag protesterar till de "höga världsmarknadspriserna" eller den hög skatten.

MVH
Då kom den första stöten kraftiga idag mot de som kör "miljöbil" med etanoldrift (uttryck som också kan diskuters men i en annan tråd) medans bensin priset kraftigt gått ner. Nu är det billigare att köra med bensin i bilen.
Ni som har "miljöbil" kan fortfarande köra gratis genom betalstaionerna i Stockholm trots att ni inte kör "miljövänligt" dvs har tankat bensin i tanken i en bil som är registreringsbesiktigad som "miljöbil".

MVH
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Det börjar bli hög tid att bagageutr[…]

Till och från så hackar bilen lite vid[…]

V70 1,6 Diesel rycker

Jag har själv bytt tre av mina fyra spridare […]

Funderar på att leta lite på skroten e[…]