- tor 01 maj 2008, 11:30
LOL! "kloakmustang"......... Den var bra! :)
V70n Bi-Fuel -03 Automat
Moderator: Moderatorer
camaro69 skrev:Klang och jubel.Men är det ändå inte lite ironiskt? Vårt samhälle alltså.. Menar soppa priserna går upp.. Alla rekommenderas att samåka. Samåkning sker .. så sker några olyckor.. Vad händer?.. Jo nu plötsligt är svensson farligare än någonsin. Plötsligt har mera än nånsin dött på våra vägar och därmed åker alla för fort.. Pengar som skulle gått till vägar/ miljö går till kameror och soppa priset höjs för vi åker för mycket, svensson får nu samåka i en ännu dassigare bil och flera ska nu dö i vår trafik..Kvar är att höja soppan till 20kr/litern och helt enkelt inte låta nån åka nånstans... det kostar samhället för mycket i form av åtgärder även om du klarar koldioxidkraven..
Äntligen börjar sommarpriserna komma på bensinen. Dagens höjning med 20 öre är väl bara början.
Jag ger mig f-n på att soppan kostar 15 kronor litern innan sommaren är slut.
Åhhhh, vad billigt. Kom å kööp.
Men om man lastar in en ytterligare passagerare så blir det billigare.![]()
:evil:
OBS Ironi
anp skrev:Läser i Maskinentreprenören:Syntetisk bränsle kan göras av samma råvaror och bli både i gasform DME och i flytande form tex FT-diesel, bättre då med den flytande formen så slipper man bygga om alla mackar, bilar och distribution.
"Som de flesta vet numer är efterfrågan på Diesel stor i Kina och den kinesiska staten går faktiskt in och subventionerar bränslet så att kineserna har råd att tanka upp bilar och anläggningsmaskiner. skatt på bränsle i Sverige - subventionerat i Kina. Den kinesiska efterfrågan driver dessutom upp priset.
DME- Dimetyler som är ett drivmedel i gasform och som passar dieselmotorer anses höra till framtiden då det är bättre för miljön, tillverkas däremot i stor skala i Kina genom förgasning av Kol.
Samtidigt har den svenska energimyndigheten lämnat 100 Miljoner i bidrag för att tillverkning av DME ska få fart i Sverige?
Är det något som är konstigt här?"
DDD skrev:Jag anser att man ska ha i åtanke att det inte bara är lagstiftaren som bär skulden till de höga bensinpriserna. Det är lätt att glömma bort att bensinbolagen, som i många fall, utnyttjar "skatten" som skäl till deras höga priser. Kartellbildningar och uppköp av företag som utvecklar alternativa bränslen köps snabbt upp av oljebolagen. Allt för att minska utvecklingen av konkurerande eller alternativa bränslen.Jo det är ju klart att 4-5 kronor litern med kundfärdig bensin och resten skatt är ju såklart bensinbolagens fel? Eller inte..? Även om såsen skulle kosta 25 öre kundfärdig plus skatt skulle bensinen ligga på runt 15 spänn..
Under den senaste tiden har det börjat figurera bensinprotest mail och sms om att vi inte ska tanka från "den o den" bensinstationen.
Det mest rimliga borde vara att de som ligger bakom detta har en stark anknytning till ett visst oljebolag.
Visst ska vi ha i åtanke att bränsleskatten är hög på många bränslen, utom etanol, vilket garanterat kommer att öka i pris om majoriteten av svenskarna köper "miljöbilar " som drivs på etanol MEN staten bär inte all skuld till detta. Oljebolagen är också delaktiga till den höga prissättningen och bär, anser jag, lika stort ansvar till bränslepriserna. Jag menar, hur många oljebolag protesterar till de "höga världsmarknadspriserna" eller den hög skatten.
MVH
DDD skrev:Visst ska vi ha i åtanke att bränsleskatten är hög på många bränslen, utom etanol, vilket garanterat kommer att öka i pris om majoriteten av svenskarna köper "miljöbilar " som drivs på etanol MEN staten bär inte all skuld till detta. Oljebolagen är också delaktiga till den höga prissättningen och bär, anser jag, lika stort ansvar till bränslepriserna. Jag menar, hur många oljebolag protesterar till de "höga världsmarknadspriserna" eller den hög skatten.Då kom den första stöten kraftiga idag mot de som kör "miljöbil" med etanoldrift (uttryck som också kan diskuters men i en annan tråd) medans bensin priset kraftigt gått ner. Nu är det billigare att köra med bensin i bilen.
MVH
Kanske dålig kontakt, ska försöka […]