Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Så länge garantin gäller på bilen måste den servas med bok för att garantin fortfarande ska gälla. Efter garantitiden så anser jag att ju äldre bilen är desto mindre är den ifyllda serviceboken värd och ju viktigare blir dokumentationen som sådan, antingen via servicebok eller excelark, bara det finns dokumentation. Ska man hårddra det så är varken ett excelark eller en servicebok inte värd något utan kvitton som styrker inköp, verkstadsbesök osv. I ett excelark kan man hitta på poster i efterhand för att bilens historia ska se lite bättre ut än vad den är. Vad det gäller serviceböcker så är det så mycket stämplar i omlopp bland folk att serviceboken i sig själv inte kan anses vara en "värdehandlning" om inte kvittona som styrker stämplarna medföljer. Om jag inte minns helt fel så är det väl så att vissa garantier/försäkringar kräver att man måste kunna visa upp kvitton på att arbetena faktiskt utförts, serviceboken ensam duger inte ens som dasspapper.

Säljer man bilen till en bilhandlare är serviceboken värd något, dels för att, som tidigare sagts, de vill se till att man servar bilen hos auktoriserade verkstäder, dels för att avsaknad av bok ger dem möjlighet att pruta och dels för att ifyllda serviceböcker anses ha ett värde även om inte alla håller med om det.

Säljer man bilen privat och den har några år på nacken så anser jag att det allmänna intrycket man som säljare ger är värt mycket mer än en servicebok. Är bilen i gott skick och man som säljare ger intrycket av att ha kunskap om bilar, har ordning och reda på dokumentation och annat som gäller bilen, kan bevisa att man servat bilen och ger ett ärligt och rejält intryck så är det mycket mer värt än en servicebok.

Vad det gäller prisavdrag på trådskaparens bil så skulle jag mot bilfirman börja med att köra linjen att serviceboken är värd summan av priset på alla servicear som inte kan bevisas, eller åtminstone priset på de senaste viktiga servicarna som ska ha gjorts, plus 5000-10000 till i avdrag eftersom bilens historia är helt okänd tills annat framkommer. Och eftersom serviceböcker egentligen inte har något värde (pga falska stämplar/stämplingar) så skulle jag hellre kräva att få datautdragen från verkstaden än själva serviceboken.
Jensen skrev:En bil som har ett Excelark som service bok finns det inga belägg för
att det skulle vara en bättre bil än en som har en komplett servicebok.
Jag kan garantera att ca 99% av dom eventuella kunderna på en
specifik bil skulle välja en annan bil om ägaren halar fram ett excelark
som servicebok, oavsett hur nogrann man än varit.
Folk värderar servicebok väldigt högt, detta går inte att komma ifrån.
Men herregud LÄS vad som skrivs.

Det är INGEN som sagt att en bil UTAN servicebok är bättre än en bil med servicebok. Det finns ett gäng här som envist hävdsar det motsatta, att en fylld servicebok är ett kvitto på att du köper en välskött bil i bra skick och det är ju lika fel som det du skriver ovan.

Det du garanterar stämmer väldigt illa (inte alls) med min erfarenhet av att sälja bilar, tvärtom mottages "dokumentationen" på ett positivt sätt. Det verkar ju också som att andra här i tråden som gör på samma sätt har liknande erfarenhet. Är det någon som fått ett negativt bemötande av att visa upp en trovärdig alternativ dokumentation av bilens historia (och då ber jag er att inte gissa eller garantera saker, utan spela upp en repris av verkligheten istället).

Att det finns en övertro på serviceboken är ju helt uppenbart av kommentarerna i denna tråd. Dock verkar det ju lika tydligt att den som får ett alternativ presenterat för sig tycker lika bra eller bättre om det.
krippa skrev:Så länge garantin gäller på bilen måste den servas med bok för att garantin fortfarande ska gälla. Efter garantitiden så anser jag att ju äldre bilen är desto mindre är den ifyllda serviceboken värd och ju viktigare blir dokumentationen som sådan, antingen via servicebok eller excelark, bara det finns dokumentation. Ska man hårddra det så är varken ett excelark eller en servicebok inte värd något utan kvitton som styrker inköp, verkstadsbesök osv. I ett excelark kan man hitta på poster i efterhand för att bilens historia ska se lite bättre ut än vad den är. Vad det gäller serviceböcker så är det så mycket stämplar i omlopp bland folk att serviceboken i sig själv inte kan anses vara en "värdehandlning" om inte kvittona som styrker stämplarna medföljer. Om jag inte minns helt fel så är det väl så att vissa garantier/försäkringar kräver att man måste kunna visa upp kvitton på att arbetena faktiskt utförts, serviceboken ensam duger inte ens som dasspapper.

Säljer man bilen till en bilhandlare är serviceboken värd något, dels för att, som tidigare sagts, de vill se till att man servar bilen hos auktoriserade verkstäder, dels för att avsaknad av bok ger dem möjlighet att pruta och dels för att ifyllda serviceböcker anses ha ett värde även om inte alla håller med om det.

Säljer man bilen privat och den har några år på nacken så anser jag att det allmänna intrycket man som säljare ger är värt mycket mer än en servicebok. Är bilen i gott skick och man som säljare ger intrycket av att ha kunskap om bilar, har ordning och reda på dokumentation och annat som gäller bilen, kan bevisa att man servat bilen och ger ett ärligt och rejält intryck så är det mycket mer värt än en servicebok.

Vad det gäller prisavdrag på trådskaparens bil så skulle jag mot bilfirman börja med att köra linjen att serviceboken är värd summan av priset på alla servicear som inte kan bevisas, eller åtminstone priset på de senaste viktiga servicarna som ska ha gjorts, plus 5000-10000 till i avdrag eftersom bilens historia är helt okänd tills annat framkommer. Och eftersom serviceböcker egentligen inte har något värde (pga falska stämplar/stämplingar) så skulle jag hellre kräva att få datautdragen från verkstaden än själva serviceboken.
Amen. (W)

Du måste vara en av forumets klokaste gubbar. :-)-)
Jag kan väl tillägga att min förra bil servade jag med stämpel de första typ 2 åren. Sen började jag kolla på serviceprotokollen inför varje service och var det bara olje+filterbyte och annat enkelt gjorde jag det själv. Var det större saker som skulle göras (typ kamrem) fick verkstaden göra det och då såg jag till att serviceboken fylldes i och att kvittona sparades.

När jag sen skulle sälja bilen resonerade jag som så att om jag sparat säg 10000kr på att göra service själv så kunde jag lätt pruta 5000kr pga avsaknade stämplar om det skulle behövas. Den bilaffären slutade med att jag visade upp serviceboken med några stämplar och berättade att de viktigaste servicarna (kamrem osv) var gjorda hos auktoriserad verkstad och att jag själv gjort dem som handlade om oljebyte m.m. och visade upp en pärm med kvitton, datum och mätarställningar. Inte en krona prutades på att serviceboken inte var komplett ifylld.

Nu har jag köpt fabriksny bil och är tvungen att serva på verkstad för att behålla garantierna. När garantin gått ut får jag se hur jag gör, troligen likadant som med den förra bilen då det kändes som ett vinnande koncept för min del.
Det som jag tänker på med excelarket är att det inte bara står miltal när service är gjord, utan det står även t.ex byte av vxlspaksknopp, bilen är rekondat datum..., osv. Man får reda på så mycket mer än vad en stämpel visar.

/Kalle
MathiasS skrev:[
Det är INGEN som sagt att en bil UTAN servicebok är bättre än en bil med servicebok. Det finns ett gäng här som envist hävdsar det motsatta, att en fylld servicebok är ett kvitto på att du köper en välskött bil i bra skick och det är ju lika fel som det du skriver ovan.

Det du garanterar stämmer väldigt illa (inte alls) med min erfarenhet av att sälja bilar, tvärtom mottages "dokumentationen" på ett positivt sätt. Det verkar ju också som att andra här i tråden som gör på samma sätt har liknande erfarenhet. Är det någon som fått ett negativt bemötande av att visa upp en trovärdig alternativ dokumentation av bilens historia (och då ber jag er att inte gissa eller garantera saker, utan spela upp en repris av verkligheten istället).

Att det finns en övertro på serviceboken är ju helt uppenbart av kommentarerna i denna tråd. Dock verkar det ju lika tydligt att den som får ett alternativ presenterat för sig tycker lika bra eller bättre om det.
Varför skulle man inte tycka att en bil med en välfylld servicebok
är en välskött bil??? med andra ord så kan man enligt dig säga att
en person som inte fyller i allt han gör med sin bil i ett excelark skall klassas som
en person som inte har en välvårdad bil, för det verkar inte heller spela
någon roll att man lämnar sin bil till en märkesverkstad, för där jobbar
det bara "finniga tonåringar" som inte kan ett skit om bilar.

Det jag garanterar grundar jag på fösäljning utav bilar i ca 7år, där jag sålt ca 280-300 bilar om året
jag vill utan att skryta vilja påstå att jag vet vad jag pratar om, hur många bilar säljer du själv på ett
år?? då du verkar ha full koll på folks inställning till innehav av servicebok ?????
En bil utan servicestämplar är en ganska iskall bil vid försäljning, sen får du tycka vad
fan du vill.
Att det går att sälja en bil utan komplett s-bok går, men det är bland det
knepigaste som finns.
Men på dig låter det nästan som att folk skulle börja
jubla när du drar fram dina excelpapper.
Jensen skrev:

en person som inte fyller i allt han gör med sin bil i ett excelark skall klassas som

Det jag garanterar grundar jag på fösäljning utav bilar i ca 7år, där jag sålt ca 280-300 bilar om året
jag vill utan att skryta vilja påstå att jag vet vad jag pratar om, hur många bilar säljer du själv på ett
år?? då du verkar ha full koll på folks inställning till innehav av servicebok ?????
En bil utan servicestämplar är en ganska iskall bil vid försäljning, sen får du tycka vad
fan du vill.
knepigaste som finns.
Jag har svårt att tro att man kan sälja över tvåtusen bilar utan att vara läskunnig och allvarligt talat är en diskussion nog meningslös om du fortsätter att fabricera påståenden och ange mig som källa.

I ditt förra inlägg vill du göra gällande att jag påstår att en bil med exceldokumentation är i bättre skick än en med servicebok.
I detta inlägg påstår du att jag säger att en bil med servicebok inte är välskött.

Var får du detta ifrån? Jag har inte sagt varken det ena eller det andra.

Jag hävdar att det finns alternativ till att dokumentera en bils servicehistoria i en servicebok och att dessa alternativ, rätt utförda, skulle ge köparen MER information än vad en servicebok ger. Ingenstans gör jag någon koppling mellan en bils skick och hur den är dokumenterad? En skitbil kan ha fullgod dokumentation men fortfarande vara en skitbil. Och det gäller bilar med servicebok såväl som bilar med excelarksdokumentation.

Du säger: "
är en välskött bil??? "

Jag frågar dig: Varför skulle man tycka det? Även skitbilar kan som sagt vara väldokumenterade.

Vad gäller din erfarenhet så frågar jag dig följande: Du har enligt egen utsaga sålt cirka 2000 bilar, jag gissar att dessa 2000 bilar har 2000serviceböcker bilagda. Du har således en väldans erfarenhet av att sälja bilar med servicebok. Hur många bilar har du sålt med fullständig "exceldokumentation" ink kvitton etc? Inte så många, näe just det. Erfaren?

Jag hjälpte nyligen min bror att köpa bil. Vi besökte tiotalet bilhandlare i jakten på rätt bil. Serviceboken kunde alla visa upp, men ingen, INGEN, visste nånting om bilen. Ett privatköp var betydligt tryggare.

Om du som bilhandlare en gång provade att ha koll på en bils historia (utöver att det bytts olja var 1500mil) kommer du nog bli förvånad över hur mycket enklare det är att sälja en bil. Nej jag vet, du har inte tid med det.
MathiasS skrev:
Jensen skrev:

fan du vill.
knepigaste som finns.
Jag har svårt att tro att man kan sälja över tvåtusen bilar utan att vara läskunnig och allvarligt talat är en diskussion nog meningslös om du fortsätter att fabricera påståenden och ange mig som källa.

I ditt förra inlägg vill du göra gällande att jag påstår att en bil med exceldokumentation är i bättre skick än en med servicebok.
I detta inlägg påstår du att jag säger att en bil med servicebok inte är välskött.

Var får du detta ifrån? Jag har inte sagt varken det ena eller det andra.

Jag hävdar att det finns alternativ till att dokumentera en bils servicehistoria i en servicebok och att dessa alternativ, rätt utförda, skulle ge köparen MER information än vad en servicebok ger. Ingenstans gör jag någon koppling mellan en bils skick och hur den är dokumenterad? En skitbil kan ha fullgod dokumentation men fortfarande vara en skitbil. Och det gäller bilar med servicebok såväl som bilar med excelarksdokumentation.

Du säger: "
är en välskött bil??? "

Jag frågar dig: Varför skulle man tycka det? Även skitbilar kan som sagt vara väldokumenterade.

Vad gäller din erfarenhet så frågar jag dig följande: Du har enligt egen utsaga sålt cirka 2000 bilar, jag gissar att dessa 2000 bilar har 2000serviceböcker bilagda. Du har således en väldans erfarenhet av att sälja bilar med servicebok. Hur många bilar har du sålt med fullständig "exceldokumentation" ink kvitton etc? Inte så många, näe just det. Erfaren?

Jag hjälpte nyligen min bror att köpa bil. Vi besökte tiotalet bilhandlare i jakten på rätt bil. Serviceboken kunde alla visa upp, men ingen, INGEN, visste nånting om bilen. Ett privatköp var betydligt tryggare.

Om du som bilhandlare en gång provade att ha koll på en bils historia (utöver att det bytts olja var 1500mil) kommer du nog bli förvånad över hur mycket enklare det är att sälja en bil. Nej jag vet, du har inte tid med det.
Det är väl ingen ide att säga att , erfarenhet av att handla med bilar sedan -70 talet kan tillföra denna debatt något, MEN de senaste 10 år efter det att privatimporten och diskussionen om backade mätare eskalerat , så är serviceboken många gånger ett måste för att sälja en bil till det priset som man vill ha ut.
Sedan är det så att det finns alltid personer som kan visa upp vad de själva gjort med bilen, en mängd kvitto på reservdelar, vem säger att denne har kunskap att fixa alla servicepunkter eller har kunskap att fixa en bil.
Finns det en servicebok , så finns det ändå ett antal datum och mätarställningar man kan kolla.
Självklart kan man fiffla med det också, men 99% av serviceböckerna stämmer.
Nyare bilar , kan få uppdaterade programvaror vid service, även servicepackar där man byter saker som varit felaktiga. hemma pularen går miste om detta.
Jag kan inte annat än hålla med "Jensen" att servicebok är ett kvitto på att bilen skötts enligt fabrikantens rekomendationer
och med detta är mer lättsåld till ett högre pris
Steff 99 skrev:
Det är väl ingen ide att säga att , erfarenhet av att handla med bilar sedan -70 talet kan tillföra denna debatt något, MEN de senaste 10 år efter det att privatimporten och diskussionen om backade mätare eskalerat , så är serviceboken många gånger ett måste för att sälja en bil till det priset som man vill ha ut.
Sedan är det så att det finns alltid personer som kan visa upp vad de själva gjort med bilen, en mängd kvitto på reservdelar, vem säger att denne har kunskap att fixa alla servicepunkter eller har kunskap att fixa en bil.
Finns det en servicebok , så finns det ändå ett antal datum och mätarställningar man kan kolla.
Självklart kan man fiffla med det också, men 99% av serviceböckerna stämmer.
Nyare bilar , kan få uppdaterade programvaror vid service, även servicepackar där man byter saker som varit felaktiga. hemma pularen går miste om detta.
Jag kan inte annat än hålla med "Jensen" att servicebok är ett kvitto på att bilen skötts enligt fabrikantens rekomendationer
och med detta är mer lättsåld till ett högre pris
Att en bil hos en bilhandlare är svårsåld utan servicebok är rätt naturligt eftersom bilhandlaren inte vet någonting om bilens historia förutom det som ev står i boken.
Den som servar sin egen bil kan åka till Volvo och få programvaran uppdaterad, det är inget man går miste om.

Jag håller med om att en servicebok är ett kvitto på att SERVATS enligt fabrikantens rekommendationer. Hur bilen skötts kan man inte få någon uppfattning om via en servicebok.
Lite perifert till denna diskussion kan vi oxå nämna att det finns de mekaniker som även "jobbar kvällsskift" och stämplar böcker mot en liten peng. Då menar jag alltså mekaniker som jobbar på aukt. märkesverkstad. Likaväl som det säkert finns de som upprättar egen (excel)dokumentation i lurendrejeri syfte.
Såå...för min egen del har serviceboken ett väldigt begränsat värde. Å andra sidan har jag ganska bra kontakter och kan kolla upp mina bilar ganska bra innan köp; om det mot förmodan skulle behövas.
Men jag förstår samtidigt de som tycker det är skönt att ha en servicebok som en värdehandling innan köp från firma. Man betalar ju ett merpris (jämfört med privata marknaden) och ska då ha ett mervärde. Åtminstone ett upplevt mervärde.
Fast det gäller å andra sidan bara angående servicen och inte själva omhändertagandet av bilen som helhet.

Bra med balans i diskussionen.

M V H
---> Matz

Hittade 4st Njord fälgar med nya däck p[…]

Bränslesystem v70 awd -97

Hej. Har bytt bränslerören på tank[…]

Jaha, bilen fryser tydligen trots att det är […]

Glädje och kul att så många v&ari[…]