- ons 14 maj 2008, 23:49
#192803
Så länge garantin gäller på bilen måste den servas med bok för att garantin fortfarande ska gälla. Efter garantitiden så anser jag att ju äldre bilen är desto mindre är den ifyllda serviceboken värd och ju viktigare blir dokumentationen som sådan, antingen via servicebok eller excelark, bara det finns dokumentation. Ska man hårddra det så är varken ett excelark eller en servicebok inte värd något utan kvitton som styrker inköp, verkstadsbesök osv. I ett excelark kan man hitta på poster i efterhand för att bilens historia ska se lite bättre ut än vad den är. Vad det gäller serviceböcker så är det så mycket stämplar i omlopp bland folk att serviceboken i sig själv inte kan anses vara en "värdehandlning" om inte kvittona som styrker stämplarna medföljer. Om jag inte minns helt fel så är det väl så att vissa garantier/försäkringar kräver att man måste kunna visa upp kvitton på att arbetena faktiskt utförts, serviceboken ensam duger inte ens som dasspapper.
Säljer man bilen till en bilhandlare är serviceboken värd något, dels för att, som tidigare sagts, de vill se till att man servar bilen hos auktoriserade verkstäder, dels för att avsaknad av bok ger dem möjlighet att pruta och dels för att ifyllda serviceböcker anses ha ett värde även om inte alla håller med om det.
Säljer man bilen privat och den har några år på nacken så anser jag att det allmänna intrycket man som säljare ger är värt mycket mer än en servicebok. Är bilen i gott skick och man som säljare ger intrycket av att ha kunskap om bilar, har ordning och reda på dokumentation och annat som gäller bilen, kan bevisa att man servat bilen och ger ett ärligt och rejält intryck så är det mycket mer värt än en servicebok.
Vad det gäller prisavdrag på trådskaparens bil så skulle jag mot bilfirman börja med att köra linjen att serviceboken är värd summan av priset på alla servicear som inte kan bevisas, eller åtminstone priset på de senaste viktiga servicarna som ska ha gjorts, plus 5000-10000 till i avdrag eftersom bilens historia är helt okänd tills annat framkommer. Och eftersom serviceböcker egentligen inte har något värde (pga falska stämplar/stämplingar) så skulle jag hellre kräva att få datautdragen från verkstaden än själva serviceboken.
Säljer man bilen till en bilhandlare är serviceboken värd något, dels för att, som tidigare sagts, de vill se till att man servar bilen hos auktoriserade verkstäder, dels för att avsaknad av bok ger dem möjlighet att pruta och dels för att ifyllda serviceböcker anses ha ett värde även om inte alla håller med om det.
Säljer man bilen privat och den har några år på nacken så anser jag att det allmänna intrycket man som säljare ger är värt mycket mer än en servicebok. Är bilen i gott skick och man som säljare ger intrycket av att ha kunskap om bilar, har ordning och reda på dokumentation och annat som gäller bilen, kan bevisa att man servat bilen och ger ett ärligt och rejält intryck så är det mycket mer värt än en servicebok.
Vad det gäller prisavdrag på trådskaparens bil så skulle jag mot bilfirman börja med att köra linjen att serviceboken är värd summan av priset på alla servicear som inte kan bevisas, eller åtminstone priset på de senaste viktiga servicarna som ska ha gjorts, plus 5000-10000 till i avdrag eftersom bilens historia är helt okänd tills annat framkommer. Och eftersom serviceböcker egentligen inte har något värde (pga falska stämplar/stämplingar) så skulle jag hellre kräva att få datautdragen från verkstaden än själva serviceboken.