Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Martinus
har märkt av detta ryckande fenomen främst på jämn hastighet med farthållare på min v70n -01 oxå. har testa å stänga av ecc men bilen rycker ändå. ingen som vet varför?
av Psyko
AndS skrev:Nä, du ska inte märka något alls vid 95km/h. Om du står på tomgång hör du varvtalsförändring eller vid låg fart på lågt varv så känns det. Min tidigare 140hk märktes inget på och nuvarande 2,4D V70II definitivt inget. Har kört bilar med AC sedan -83 de första 20åren turbosaabar.
Härligt med Förståsigpåare :???:

Har du spec högt varvtal i 95 km/h :roll:
Användarvisningsbild
av Brainy
Vid 100km/h så gör en V70n nästan 3000rpm på femman, det kallar jag iaf inte för låga varv. Spec. inte som motorerna ger fullt vrid betydligt tidigare.

mvh
Anders
av Psyko
Brainded skrev:Vid 100km/h så gör en V70n nästan 3000rpm på femman, det kallar jag iaf inte för låga varv. Spec. inte som motorerna ger fullt vrid betydligt tidigare.

mvh
Anders
Då har du nog för små hjul på din bil.......
Användarvisningsbild
av ah17
Brainded skrev:
ah17 skrev:Fullt rimligt. För att färdas i ovan hastighet så krävs det ca 10-15kW i effekt. AC'n kan ta ytterliggare 5kW. Så det är klart att det kan märkas när den kopplas in.
Skulle ac`n ta 16.8hk!!?
5kW*1,36Hk/kW=6,8hk

Javisst inga problem.

I samma ögonblick som ac'n slår till går det en signal till motorns styrsystem så att motorn kan kompensera. Det är därför som motorn inte tappar mer än den gör på tomgång. Om det vore en Lexus LS så kanske inkopplingen aldrig skulle kännas. Sedan är det så att en del människor känner bättre än andra.
Användarvisningsbild
av Brainy
Psyko skrev:
Brainded skrev:Vid 100km/h så gör en V70n nästan 3000rpm på femman, det kallar jag iaf inte för låga varv. Spec. inte som motorerna ger fullt vrid betydligt tidigare.

mvh
Anders
Då har du nog för små hjul på din bil.......
195/65-R15 om jag inte missminner mig, de som följde med en V70N 170hk -04 från fabrik hösten 04.
Sen finns det ju lagar som säger hur mycket rullomkretsen får skilja från dessa så allt för mycket större bör du inte ha. Hur få varv menar du att din håller?

Jag tycker att samtliga modernare volvos jag kört, v40, s60, s70, v70, v50, xc90 osv. med diverse motorer har legat över 3000rpm vid 110km/h och ~3000rpm vid 100km/h. En modell jag dock aldrig har kört är V70N 140hk som jag vet ska ha lite annorlunda utväxling mot 170hk men det bör väl knappast skilja så mycket? V50 140hk ligger då runt 3000rpm den med.
ah17 skrev:
Brainded skrev:
ah17 skrev:Fullt rimligt. För att färdas i ovan hastighet så krävs det ca 10-15kW i effekt. AC'n kan ta ytterliggare 5kW. Så det är klart att det kan märkas när den kopplas in.
Skulle ac`n ta 16.8hk!!?
5kW*1,36Hk/kW=6,8hk

Javisst inga problem.

I samma ögonblick som ac'n slår till går det en signal till motorns styrsystem så att motorn kan kompensera. Det är därför som motorn inte tappar mer än den gör på tomgång. Om det vore en Lexus LS så kanske inkopplingen aldrig skulle kännas. Sedan är det så att en del människor känner bättre än andra.
Ber om ursäkt, jag hade hjärnsläpp, vet inte hur jag räknade. Att den drar där ikring köper jag helt och hållet.

Men oavsett vilket så har jag aldrig känt av ac'n när jag hållit en konstant hastighet, däremot så går det att höra en lite förändring på motorljudet. Enda gångerna jag upplevt ryckande är vid fullgas.

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av ah17
Det är lugnt.

När det gäller utväxling så finns det förnämlig information på volvos hemsida. (se under tekniska data på denna länk: http://www.volvocars.com/se/footer/abou ... hures.aspx)V70/S80/S60 med 140hk har en (högre/lägre beroende på vilken definition man använder) än 170hk trots att det är samma motorkaraktär upp till iaf 3500rpm. 140hk har lägre varvtal på högsta växeln än 170hk. Anledningen till detta kan man ju spekulera i men köparen av 170hk kanske gärna vill "känna" att bilen är piggare än 140hk dito. Tyvärr får han då betala i ökad förbrukning. På automatarna så är utväxlingen identisk för 170/140hk.

3000rpm ger ju cirka 120km/h verklig fart på en S60/V70/S80 med 170hk. Ännu fortare går det med 140hk på samma varvtal. Lägger man till volvos felvisning så snackar vi väl 130km/h vid 3000rpm.

Själv kör jag automatare och såvida automaten inte har högre friktion (med lockup inkopplad) än manuell låda så ger ju denna utväxling bäst bränsleförbrukning vid motorvägsfart.

Nya V70II med 2,0 motor ligger på cirka 3100rpm vid 100km/h. Vid det varvtalet har jag 140km/h på min 2,4 aut.
av AndS
Om jag minns rätt hamnar man väl på ca 2300-2400 varv vid 90-95km/h, på dieseln hamnar jag runt 1600-1700 varv. Och för både dessa så finns det vridmoment så det räcker för jämn hastighet, men även även bilens hastighet påverkar vid samma varvtal så du bör lättare känna tillslag av AC,n vid låg fart. Jag kör dessutom alltid med farthållare påslagen, även 50km sträckor, vilket kanske kan bidra till att jag inte uppfattar att bilen påverkas av AC'n. De flesta här är väl förståsigpåare på ett eller annat sätt 8)
Anliggande frambroms 740

Är det dessa glidbultar jag har? Eftersom[…]

Såhär ser dom ut. Däcken är s[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Det ser ut så, jag hittade på Skandix […]

Udda specade bilar

En S60 T5 AWD MY21 med R-Design-exteriör och[…]