Psyko skrev:Brainded skrev:Vid 100km/h så gör en V70n nästan 3000rpm på femman, det kallar jag iaf inte för låga varv. Spec. inte som motorerna ger fullt vrid betydligt tidigare.
mvh
Anders
Då har du nog för små hjul på din bil.......
195/65-R15 om jag inte missminner mig, de som följde med en V70N 170hk -04 från fabrik hösten 04.
Sen finns det ju lagar som säger hur mycket rullomkretsen får skilja från dessa så allt för mycket större bör du inte ha. Hur få varv menar du att din håller?
Jag tycker att samtliga modernare volvos jag kört, v40, s60, s70, v70, v50, xc90 osv. med diverse motorer har legat över 3000rpm vid 110km/h och ~3000rpm vid 100km/h. En modell jag dock aldrig har kört är V70N 140hk som jag vet ska ha lite annorlunda utväxling mot 170hk men det bör väl knappast skilja så mycket? V50 140hk ligger då runt 3000rpm den med.
ah17 skrev:Brainded skrev:ah17 skrev:Fullt rimligt. För att färdas i ovan hastighet så krävs det ca 10-15kW i effekt. AC'n kan ta ytterliggare 5kW. Så det är klart att det kan märkas när den kopplas in.
Skulle ac`n ta 16.8hk!!?
5kW*1,36Hk/kW=6,8hk
Javisst inga problem.
I samma ögonblick som ac'n slår till går det en signal till motorns styrsystem så att motorn kan kompensera. Det är därför som motorn inte tappar mer än den gör på tomgång. Om det vore en Lexus LS så kanske inkopplingen aldrig skulle kännas. Sedan är det så att en del människor känner bättre än andra.
Ber om ursäkt, jag hade hjärnsläpp, vet inte hur jag räknade. Att den drar där ikring köper jag helt och hållet.
Men oavsett vilket så har jag aldrig känt av ac'n när jag hållit en konstant hastighet, däremot så går det att höra en lite förändring på motorljudet. Enda gångerna jag upplevt ryckande är vid fullgas.
mvh
Anders