Loner skrev:Håller med anp där, varför 30km/h i t.ex en stadskärna, skall man hålla 30 får man koncentrera sig mer på att titta på mätaren än på vad som finns utanför bilen.
Sen är det korsningar/trafik/gåendes/postbilar, ja allt möjligt så snitthastigheten kanske ändå bara är 20km/h.
/L
30km/h på fel ställe, tror jag kan vara trafikfarligare än att tillåta 50km/h i.o.m att koncentrationen oftast finns på hastighetsmätaren snarare än omgivningen.
Sedan är jag övertygad om att man får svårt att se skogen för alla träd, om man missbrukar en så pass viktig hastighet som 30km/h.
Den hastigheten skall endast användas där den är absolut nödvändig, och vid tider som är försvarbara.
För några år sedan hade vi en vanvettig utveckling med blomlådor i var och varannan korsning eller villagata. Fartbulor poppade upp snabbare än acne på en tonåring.
Alla krävde åtgärder på just sin gata. Frågan är fortfaranmde obesvarad om vilka som körde för fort på grannarnas gator.
Idag är blomlådor mycket sällsynta efter att räddningstjänst m,fl haft åsikter i framkomlighetsfrågan.
Farthinder tycks också minska i antal och utformning efter att ex,vis busschaufförer klagat på ryggvärk och sönderkörda bussar.
Jag har mycket svårt att hålla 30km/h i stadskärnor/villaområden där det är kilometrar till närmsta dagis eller skola.
För att inte glömma bort mig, och köra för fort brukar jag köra på ettans växel.
Att motor/avgasljudet/avgasutsläpp blir höga, är en omständighet omgivningen måste acceptera om de vill att jag ska följa parkeringsbestämmelserna, förlåt. Hastighetsbegränsningen.
Att många områden har en naturligt inbyggd låg hastighetsbegränsning i form av skymd sikt, trånga gator eller flertalet övergångsställen. Verkar inte vara en faktor som tagits med i besluten om 30km/h begränsning av stora områden.