...

Moderator: Moderatorer

Håller du hastighetsbegränsningarna.

Ja alltid.
2
4%
Ja oftast.
16
28%
Nej kör oftast 5-10 km/h för fort.
17
30%
Nej men nästan aldrig över körkortsgränsen.
8
14%
Nej bara i stan och förbi skolor och aldrig mer än 30 km/h för fort annars.
13
23%
Nej bryr mig inte om hastighetsbegränsningarna.
1
2%
Har alltid farthållaren inställd på 70 km/h.
Inga röster
0%
Användarvisningsbild
av Lazydogmic
Tycker det är avstressande att sätta på farthållaren och lunka på i laglig fart.
Men tyvärr håller man inte trafikrytmen då, och blir omkörd av allt och alla.
Man tittar mer bak än fram. :???:
av anp
Loner skrev:Håller med anp där, varför 30km/h i t.ex en stadskärna, skall man hålla 30 får man koncentrera sig mer på att titta på mätaren än på vad som finns utanför bilen.
Sen är det korsningar/trafik/gåendes/postbilar, ja allt möjligt så snitthastigheten kanske ändå bara är 20km/h.

/L
30km/h på fel ställe, tror jag kan vara trafikfarligare än att tillåta 50km/h i.o.m att koncentrationen oftast finns på hastighetsmätaren snarare än omgivningen.

Sedan är jag övertygad om att man får svårt att se skogen för alla träd, om man missbrukar en så pass viktig hastighet som 30km/h.
Den hastigheten skall endast användas där den är absolut nödvändig, och vid tider som är försvarbara.

För några år sedan hade vi en vanvettig utveckling med blomlådor i var och varannan korsning eller villagata. Fartbulor poppade upp snabbare än acne på en tonåring.
Alla krävde åtgärder på just sin gata. Frågan är fortfaranmde obesvarad om vilka som körde för fort på grannarnas gator.

Idag är blomlådor mycket sällsynta efter att räddningstjänst m,fl haft åsikter i framkomlighetsfrågan.
Farthinder tycks också minska i antal och utformning efter att ex,vis busschaufförer klagat på ryggvärk och sönderkörda bussar.

Jag har mycket svårt att hålla 30km/h i stadskärnor/villaområden där det är kilometrar till närmsta dagis eller skola.
För att inte glömma bort mig, och köra för fort brukar jag köra på ettans växel.
Att motor/avgasljudet/avgasutsläpp blir höga, är en omständighet omgivningen måste acceptera om de vill att jag ska följa parkeringsbestämmelserna, förlåt. Hastighetsbegränsningen.

Att många områden har en naturligt inbyggd låg hastighetsbegränsning i form av skymd sikt, trånga gator eller flertalet övergångsställen. Verkar inte vara en faktor som tagits med i besluten om 30km/h begränsning av stora områden.
Användarvisningsbild
av Nexus
Även om det finns naturliga hinder ,skymd sikt trånga gator så kör folk som dårar. Hos mina föäldrar som bor i ett radhusområde är det 30 men folk kör som dårar. det är mycket barn ute och högerregeln ignoreras helt. Där är det motiverat med 30 men föjls inte av många :evil:
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
grammse skrev:Även om det finns naturliga hinder ,skymd sikt trånga gator så kör folk som dårar. Hos mina föäldrar som bor i ett radhusområde är det 30 men folk kör som dårar. det är mycket barn ute och högerregeln ignoreras helt. Där är det motiverat med 30 men föjls inte av många :evil:
Håller med dig grammse men måste tillägga att vägen är ingen lekplats för barn :idea:
Användarvisningsbild
av Nexus
~Kalle~ skrev:
grammse skrev:Även om det finns naturliga hinder ,skymd sikt trånga gator så kör folk som dårar. Hos mina föäldrar som bor i ett radhusområde är det 30 men folk kör som dårar. det är mycket barn ute och högerregeln ignoreras helt. Där är det motiverat med 30 men föjls inte av många :evil:
Håller med dig grammse men måste tillägga att vägen är ingen lekplats för barn :idea:
klart det inte är en lekplats för barn men det är ändå där de håller till spelar bandy,kör radiostyrd bil mm mm .Så man bör ta det lite försiktigt i såna områden.
av anp
Om folk kör som dårar, vilket för övrigt kan tolkas mycket olika beroende på vilken situation man själv befinner sig i, och inte följer den satta 30km/h gränsen.
Blir det då bättre eller sämre att skräpa ned ytterligare med 30km/h skyltar som förmodligen heller inte kommer att följas?

Någonstans går respekten förlorad för vad som är viktigt om det missbrukas.
Om folk kör som dårar, tolkningsfråga som sagt, i ett bostadsområde. Så tvivlar i alla fall jag på att en 30km/h begränsning löser problemet.
En trafikfarlig bilist är trafikfarlig oavsett vad skyltarna säger.
grammse skrev:
~Kalle~ skrev:
klart det inte är en lekplats för barn men det är ändå där de håller till spelar bandy,kör radiostyrd bil mm mm .Så man bör ta det lite försiktigt i såna områden.
Vägen är inte en lekplats, men barnen leker där ändå. Och sedan klagar föräldrarna på trafikanterna :roll:
Någonstans måste uppfostran ha gått snett. På min tid var det inte tal om att leka på vägen, och gjorde man det så att en förälder såg det... :-(O)
Användarvisningsbild
av Nexus
ANP ! Vi kan ju införa frifart på alla vägar och låsa in barnen och göra tunnlar som gående ska gå i. Jag gillar inte heller 30 på obefogade ställen men sätter man en 30 skyllt så kör folk kanske max 50 . sätt en 50 skylt och folk kör 70 istället. Det framgår ju här klart och tydligt .
av anp
grammse skrev:ANP ! Vi kan ju införa frifart på alla vägar och låsa in barnen och göra tunnlar som gående ska gå i. Jag gillar inte heller 30 på obefogade ställen men sätter man en 30 skyllt så kör folk kanske max 50 . sätt en 50 skylt och folk kör 70 istället. Det framgår ju här klart och tydligt .
Eller så tittar man på orsakerna bakom problemen istället för att försöka skylta eller lagstifta bort dom.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Det med hastighetsbegränsningar är ju inte helt lätt. Det är ju inte bra att man smäller upp en massa 30 skyltar överallt där det inte är befogat. Jag tror detta kan leda till att när folk märker att det är 30 på en massa onödiga ställen så får heller inte 30 begränsningarna särskilt stor effekt där de verkligen behövs.

Men så tror jag också som grammse att det inte är helt ovanligt att vissa kör efter max 50 vid 30, 70 vid 50, 90 vid 70 osv.

Men då är ju frågan, ska man sätta upp en 30-skylt bara för att folk inte skall köra mer än 50? Jag är tveksam till detta eftersom jag tror att fler då kan få en mindre acceptans för gällande hastigheter.
Sen är det ju lätt till att man kanske överdriver och säger att "ååå alla kör som idioter" då det kanske egentligen är en ganska liten andel som gör så, men det är ju bara dessa "idioter" som man lägger märket till.

Du bör nog låsa vevaxel och kamaxlar in[…]

Trasig Renault Scenic

Och, Renaulten går bra. […]

Volvo 740-87 problem vid start B230e

Hej helt ny här och stött på probl[…]

Hej! Har en hastighetsmätare som lägger […]