Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#191268
Ok...min kalkyl V70II D5 Aut mot V70II 2,5T Aut under 3 år, 1500 mil per år, dessa bilar är i samma klass vad gäller prestanda.

D5 Aut
Bränsle 3 * 1500 * 0,74 * 13.34 = 44.422
Skatt 3 * 5890 = 17670
Totalt = 62092 kr

2,5T Aut
Bränsle 3 * 1500 * 1.02 * 12.44 = 57.659
Skatt 3 * 2505 = 7515
Totalt = 65.174

Visst dieseln blir ca 1000 kr billigare/år MEN den kostar ju 28.000 mer i inköp, tror inte jag kan få tillbaka det vid försäljningen då den inte är nämvärt billigare att köra så jag tror att i slutända så kommer det att bli 28.000 - 3.000 = 25.000 kr DYRARE att åka diesel i 3 år. visst lönar sig det att åka diesel på billiga småbilar, men inte på en V70II. Om man inte kör massor med mil.

Sen känns det absurt med den fasta höga fordonskatten på dieseln, även om jag kör mindre, försöker spara, tar bussen tex så kommer tusenlapparna lik förbannat att fortfarande att flyga iväg, med bensinaren lönar det ju sig att vara lite sparsam.
Användarvisningsbild
av Funk
#191274
Hoppas du har rätt. Men jag har visserligen svårt att tro det, med tanke på tex Kinas ökade efterfrågan.
I det fallet handlar det om olja totalt, lokalproducedare raffinerade produkter ser lite annorlunda ut. Man skeppar sällan raffinerade produkter i stora mängder.
Priser totalt sett kommer knappast att sjunka, men prisförhållandet mellan de olika produkterna kanske förskjuts.

/Thomas
#191282
VolvoB20 skrev:
Brainded skrev:Om jag skulle byta till ett jobb där jag återigen skulle få tjänstebil så hade jag även i dagens läge utan att tveka valt en dieselbil. Inte spec. mycket dyrare och åker nästan gratis när bilen används privat. Vid privatköp är det inte att tänka på.
mvh
Anders
När jag jämförde V70 170 hk bensin mot 185 hk diesel så kostar dieseln 4000 kr mer per år (netto) att ha som tjänstebil, det är ju också en hel del att "köra in" innan diesel lönar sig, nu kör ju jag mycket, så för mig lönar det sig, men de flesta av mina kollegor rullar inte så långt privat per år.

Och om privatmilen är gratis vet jag inte om man kan säga, V70n kostar ca 4500 kr (netto) + bränsle per månad som tjänstebil. (i.o.f.s mycket billagre än att åka "egen" bil)
Nu har jag haft tid att kika.
En V70 II D5 momentum kostar mig (om vi utgår att jag inte är berättigad till reducering pga över 3000mil i tjänsten/år) 30210kr/år Netto dvs verkliga kostnaden per månad blir 2517kr.

Vill jag istället ha en V70 II 2.5T med samma utrustningsnivå så kostar den mig netto 27300kr/år och 2257kr/mån.

270kr per månad i skillnad är inte mycket när det gäller ett bilägande.

mvh
Anders
#191318
Brainded skrev: Nu har jag haft tid att kika. En V70 II D5 momentum kostar mig (om vi utgår att jag inte är berättigad till reducering pga över 3000mil i tjänsten/år) 30210kr/år Netto dvs verkliga kostnaden per månad blir 2517kr.
mvh Anders
Ouch, låter som ett kap för dig. V70II D5 momentum har ju 63.000 i förmånsvärde med min marginalskatt på 61% så blir det ju 38430 dvs 3200 kr / mån netto.

Sen ger ju inte mitt företag mig bilen "free of charge" utan det blir ju löneavdrag också, så de 4500 / mån totalt netto som jag sade räcker knapp till.....

Då har du ju tjänstebilen till nästan halva kostnaden jag betalar, låter inte dumt.
#191352
63000kr Var inte i narheten av de siffror jag hittade men jag kan ha kikat fel.

Jag betalas som tur var varken forhojd statlig inkomstskatt eller i narheten av 36procentig landstings och Kommunal inkomstskatt ens med inraknad kyrkoavgift.

Med dina nuffror hade jag nog agt min bil privat och kravt att fa foretagsbil i arbetet iom att de tar betalt fast du behover bilen i tjansten.

Passaten ar den enda tjanstebil jag haft men den blev valdigt billig i slutandan mot for en ny privatagd V70.

mvh
Anders

Edit: hittade nuffror hos rsv som bor stamma

V70 II D5 Momentum 58 400 kr
V70 II 2.5T Momentum 47 500 kr
Sa da maste jag vika mig i att skillnaden borjar bli stor.SKillnaden lar ju bli annu storre mot 2.5FT
#191446
Tomas88: När jag sitter vid min egen dator så blir det ÅÄÖ, på jobbet är det engelskt tangentbord. Jag hoppas ni inte stör er allt för mycket på det, isådanafall får jag sluta svara från jobbet :???:
#191449
Brainded skrev:Tomas88: När jag sitter vid min egen dator så blir det ÅÄÖ, på jobbet är det engelskt tangentbord. Jag hoppas ni inte stör er allt för mycket på det, isådanafall får jag sluta svara från jobbet :???:
Alltså det var inte så att jag ville klaga. Jag var bara intresserad.

Hoppas du inte tog illa upp för detta påpekande.
#191477
Brainded skrev:63000kr Var inte i narheten av de siffror jag hittade men jag kan ha kikat fel.
Edit: hittade nuffror hos rsv som bor stamma
V70 II D5 Momentum 58 400 kr
V70 II 2.5T Momentum 47 500 kr
Sa da maste jag vika mig i att skillnaden borjar bli stor.SKillnaden lar ju bli annu storre mot 2.5FT
Ops...kikade visst på AWD, men men.

Men det som stör mig är att alla vill tjäna på dieselns snålhet (eller snarar att folk tror att det är så otroligt låg förbrukning att amn inte tänker på hur mycket pengar det kostar extra på annat). På -06 av V70N så låg D5 och 2,5T på samma utpris, nu -08 är det en annan visa.

Volvo vill helt plöstsligt ha 28.000 till för dieseln!
Skatteverket vill ha 10.000 extra i fordosnskatt!
Oljebolagen vill 3000 extra för diesel (1500 mil /år i 3 år)!

Det blir 41.000 Skr kan ska köra in genom lägre förbrukning, det är inte helt lätt........

D5an rullar ju för 13,39 * 0,74 = 9,91 kr/mil
2,5T rullar för 12,44 * 1,02 = 12,69 kr/mil
Alltså rullar D5a 2.78 kr/mil billigare

För att köra in 38000 (28000 pris + 10.000 skatt) kräv det 38000 / 2.78 = 13.699 mil på 3 år alltså 4500 mil per år.

Handbromsen tar bra men man behöver dra spake[…]

Hur och varför vill du dela. Internet fr&arin[…]

Kolla reläet för bränslepumpen, l&o[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]