- ons 07 maj 2008, 11:05
#191268
Ok...min kalkyl V70II D5 Aut mot V70II 2,5T Aut under 3 år, 1500 mil per år, dessa bilar är i samma klass vad gäller prestanda.
D5 Aut
Bränsle 3 * 1500 * 0,74 * 13.34 = 44.422
Skatt 3 * 5890 = 17670
Totalt = 62092 kr
2,5T Aut
Bränsle 3 * 1500 * 1.02 * 12.44 = 57.659
Skatt 3 * 2505 = 7515
Totalt = 65.174
Visst dieseln blir ca 1000 kr billigare/år MEN den kostar ju 28.000 mer i inköp, tror inte jag kan få tillbaka det vid försäljningen då den inte är nämvärt billigare att köra så jag tror att i slutända så kommer det att bli 28.000 - 3.000 = 25.000 kr DYRARE att åka diesel i 3 år. visst lönar sig det att åka diesel på billiga småbilar, men inte på en V70II. Om man inte kör massor med mil.
Sen känns det absurt med den fasta höga fordonskatten på dieseln, även om jag kör mindre, försöker spara, tar bussen tex så kommer tusenlapparna lik förbannat att fortfarande att flyga iväg, med bensinaren lönar det ju sig att vara lite sparsam.
D5 Aut
Bränsle 3 * 1500 * 0,74 * 13.34 = 44.422
Skatt 3 * 5890 = 17670
Totalt = 62092 kr
2,5T Aut
Bränsle 3 * 1500 * 1.02 * 12.44 = 57.659
Skatt 3 * 2505 = 7515
Totalt = 65.174
Visst dieseln blir ca 1000 kr billigare/år MEN den kostar ju 28.000 mer i inköp, tror inte jag kan få tillbaka det vid försäljningen då den inte är nämvärt billigare att köra så jag tror att i slutända så kommer det att bli 28.000 - 3.000 = 25.000 kr DYRARE att åka diesel i 3 år. visst lönar sig det att åka diesel på billiga småbilar, men inte på en V70II. Om man inte kör massor med mil.
Sen känns det absurt med den fasta höga fordonskatten på dieseln, även om jag kör mindre, försöker spara, tar bussen tex så kommer tusenlapparna lik förbannat att fortfarande att flyga iväg, med bensinaren lönar det ju sig att vara lite sparsam.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.