- tis 06 maj 2008, 19:53
#191146
Ok.. nu har jag kollat.. o fått lite "anvisning". Vet ju dock inte om det är exakt samma fel..
* Börja med att ta lös luftslangen o kika lite hur det ser ut (insuget). Sotigt = fel blandning bränsle/luft. -vilket var felet på min, varför lambdalampan lyste. Rengör (torka ur). -(om rent o snyggt där är det nog tyvärr nåt annat fel)
*På luftslangen sitter en liten givare (känner av luften från luftfiltret), FÖRSIKTIGT ta ur o kontrollera/rengör den, alternativt byt ut. Om du gör det, var mycket försiktg o om du använder medel, anv. ngt mycket snabbtorkande (smörj EJ!), VI tog endast ur den o blåste lite försiktigt.
*På baksidan spjällaxeln sitter ngt som heter potentiometer, en sorts vridkontakt. Den bytte vi dock. Om jag förstått rätt styr den blandningen bränsle/luft o det var i själva verket den som var boven.
Efter denna behandling fick jag en helt ny bil :D
Måste också säga jag är helnöjd med min 1.8 a, har väl kanske ett ovanligt exemplar eller nåt
men förutom lite smågrejjer (slitage) o detta lilla motorjox har den fungerat super :D.
Lycka till! Hoppas detta var till nån hjälp
* Börja med att ta lös luftslangen o kika lite hur det ser ut (insuget). Sotigt = fel blandning bränsle/luft. -vilket var felet på min, varför lambdalampan lyste. Rengör (torka ur). -(om rent o snyggt där är det nog tyvärr nåt annat fel)
*På luftslangen sitter en liten givare (känner av luften från luftfiltret), FÖRSIKTIGT ta ur o kontrollera/rengör den, alternativt byt ut. Om du gör det, var mycket försiktg o om du använder medel, anv. ngt mycket snabbtorkande (smörj EJ!), VI tog endast ur den o blåste lite försiktigt.
*På baksidan spjällaxeln sitter ngt som heter potentiometer, en sorts vridkontakt. Den bytte vi dock. Om jag förstått rätt styr den blandningen bränsle/luft o det var i själva verket den som var boven.
Efter denna behandling fick jag en helt ny bil :D
Måste också säga jag är helnöjd med min 1.8 a, har väl kanske ett ovanligt exemplar eller nåt

Lycka till! Hoppas detta var till nån hjälp