lp1965 skrev:Hej...när ja hade bilen påverkstad sist 2-300 mil sen så sa han att det läckte lite olja vid höger drivaxel-damask, fyllde på lite servo-olja och har nu sett att det läckt/runnit ut lite, vad kostar det att byta en sån damask? (Har förmodligen ett pyttelitet läckage även på vänster sida)..är det lika bra att byta båda?
Är det nån fara att köra så länge det är servo-olja i behållaren i motorummet? (mer än att det läcker olja),
kollar på stickan ofta (strax över ADD vi varm).
Är det lika bra att byta drivknutarna när man ändå håller på med damskerna? (bilen har rullat 22500 mil)
Är det svårt att göra själv? (har verkstadshandbok) specialverktyg?
Är det ett vanligt fel på 850?
1:/ Du har inte nåt servoolje läckage vid din drivaxeldamask. Dom är insmorda i fett och fylls inte på via någon kanal. Det påverkar inte alls din nivå på servo olja.
2:/ Du har däremot läckage i styrväxelns gavlar om servoolja försvinner.
3:/ Damaskerna är inte problemet utan tätningarna innanför, dom finns inte att köpa löst om du inte har ett speciellt fabrikat på just din styrväxel. Problemet med läckage uppstår mestadels för att nån nångång kört med trasiga styrdamasker och därmed fått in grus på kolvstångens ändar. Och därmed gjort sår i tätningsytorna. Naturligtvis är väl även materialets ålder en anledning till att det lätt läcker med.
4:/ Bägge sidorna byts samtidigt då din enda chans att få tätt långvarigt är att just byta hela styrväxeln.
5:/ Service är inte fel men är drivaxeldamaskerna i bra skick så behöver man inte röra dom. Byter man däremot styrväxel så rekommenderar jag starkt att man byter damaskerna innan man byter styrväxeln. Det är betydligt roligare att jobba i bänk än i ett hjulhus/ snett under bilen där bakom motorn.
Det är ingen fara att köra med problemet i fråga mera än att du drättlar olja i naturen och läckaget kommer att öka med tiden.. Plus att du får lägga ut pengar på olja hela tiden. Olja som antingen är under bilen och kläggar eller i naturen..
6:/ Jag vet inte vilken meknivå du har? Det är inte svårt men det kräver lite klurighet och en del verktyg samt lite kunskap om airbag i bil(rattstångens nollning och låsning). Samt att du får lämna bort att göra en 4hjulsinställning när du är klar. Så huruvida du klarar ut det med en verkstadshandbok eller inte är svårt att sia. ;-//
7:/ Det är inte ett vanligt fel.. det är heller inte ett ovanligt fel. Det förekommer ibland. Det är ett fel som oftast beror på egna eller andras oförmåga att tänka framåt i tiden. Oftast beroende på okunskap. Menar fixas felet med trasig damask omgående så blir det ytterst sällan problem i framtiden med tätningarna..