Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lp1965
Hej...när ja hade bilen påverkstad sist 2-300 mil sen så sa han att det läckte lite olja vid höger drivaxel-damask, fyllde på lite servo-olja och har nu sett att det läckt/runnit ut lite, vad kostar det att byta en sån damask? (Har förmodligen ett pyttelitet läckage även på vänster sida)..är det lika bra att byta båda?
Är det nån fara att köra så länge det är servo-olja i behållaren i motorummet? (mer än att det läcker olja),
kollar på stickan ofta (strax över ADD vi varm).
Är det lika bra att byta drivknutarna när man ändå håller på med damskerna? (bilen har rullat 22500 mil)
Är det svårt att göra själv? (har verkstadshandbok) specialverktyg?
Är det ett vanligt fel på 850?
av *pettson*
lp1965 skrev:Hej...när ja hade bilen påverkstad sist 2-300 mil sen så sa han att det läckte lite olja vid höger drivaxel-damask, fyllde på lite servo-olja och har nu sett att det läckt/runnit ut lite, vad kostar det att byta en sån damask? (Har förmodligen ett pyttelitet läckage även på vänster sida)..är det lika bra att byta båda?
Är det nån fara att köra så länge det är servo-olja i behållaren i motorummet? (mer än att det läcker olja),
kollar på stickan ofta (strax över ADD vi varm).
Är det lika bra att byta drivknutarna när man ändå håller på med damskerna? (bilen har rullat 22500 mil)
Är det svårt att göra själv? (har verkstadshandbok) specialverktyg?
Är det ett vanligt fel på 850?
1:/ Du har inte nåt servoolje läckage vid din drivaxeldamask. Dom är insmorda i fett och fylls inte på via någon kanal. Det påverkar inte alls din nivå på servo olja.
2:/ Du har däremot läckage i styrväxelns gavlar om servoolja försvinner.
3:/ Damaskerna är inte problemet utan tätningarna innanför, dom finns inte att köpa löst om du inte har ett speciellt fabrikat på just din styrväxel. Problemet med läckage uppstår mestadels för att nån nångång kört med trasiga styrdamasker och därmed fått in grus på kolvstångens ändar. Och därmed gjort sår i tätningsytorna. Naturligtvis är väl även materialets ålder en anledning till att det lätt läcker med.
4:/ Bägge sidorna byts samtidigt då din enda chans att få tätt långvarigt är att just byta hela styrväxeln.
5:/ Service är inte fel men är drivaxeldamaskerna i bra skick så behöver man inte röra dom. Byter man däremot styrväxel så rekommenderar jag starkt att man byter damaskerna innan man byter styrväxeln. Det är betydligt roligare att jobba i bänk än i ett hjulhus/ snett under bilen där bakom motorn.
Det är ingen fara att köra med problemet i fråga mera än att du drättlar olja i naturen och läckaget kommer att öka med tiden.. Plus att du får lägga ut pengar på olja hela tiden. Olja som antingen är under bilen och kläggar eller i naturen..
6:/ Jag vet inte vilken meknivå du har? Det är inte svårt men det kräver lite klurighet och en del verktyg samt lite kunskap om airbag i bil(rattstångens nollning och låsning). Samt att du får lämna bort att göra en 4hjulsinställning när du är klar. Så huruvida du klarar ut det med en verkstadshandbok eller inte är svårt att sia. ;-//
7:/ Det är inte ett vanligt fel.. det är heller inte ett ovanligt fel. Det förekommer ibland. Det är ett fel som oftast beror på egna eller andras oförmåga att tänka framåt i tiden. Oftast beroende på okunskap. Menar fixas felet med trasig damask omgående så blir det ytterst sällan problem i framtiden med tätningarna..
Användarvisningsbild
av lp1965
Ja PRECIS så nånting sa meken på Volvo med, att det va nått mä styrväxlen, men inget som va akut på nått sätt, näe damaskerna är fina...han sa precis som du att det inte va nån fara å köra på, ja behövde inte ha mer än abolut nödvändigt med servoolja i sa han, p.g.a att det sätter igång att läcka då när man fyller på..
Äsch...gör en motortvätt, fyller inte på mer servoolja än till 1:a strecket och hoppas att det inte kommer mer...bilen går alldeles underbart annars:-)
8)
av *pettson*
lp1965 skrev:Ja PRECIS så nånting sa meken på Volvo med, att det va nått mä styrväxlen, men inget som va akut på nått sätt, näe damaskerna är fina...han sa precis som du att det inte va nån fara å köra på, ja behövde inte ha mer än abolut nödvändigt med servoolja i sa han, p.g.a att det sätter igång att läcka då när man fyller på..
Äsch...gör en motortvätt, fyller inte på mer servoolja än till 1:a strecket och hoppas att det inte kommer mer...bilen går alldeles underbart annars:-)
8)
Han sa verkligen så på en volvoverkstad? Jag har ett tips.. åk inte tillbaka han bevisade väl på mindre än 5 sek att han egentligen bara skötte sopborsten inne på stället. Ioförsej är det en kunskap med men den fungerar inte riktigt på bilar.
Servopumpen har samma tryck om du har fullt eller halvfullt. Det läcker inte mera.. och inte mindre om du har olika nivå i behållaren. Fixa problemet istället.
Det handlar om att om du inte vill ha några mera läckage får du helt enkelt bara ägna dej åt att åka rakt fram och aldrig mera styra..
Användarvisningsbild
av lp1965
Ååååhhhh...hade hoppats att du skulle skriva att jag INTE behövde göra nått åt det...hehe...känner på mig att det kommer kosta lite :cry:
Tack iaf för experttips!
Nån sa att det finns ett medel som heter OMEGA som man kan hälla i oljan så ska det visst täta, nån som vet eller har nån erfarenhet av det? :shock:
av *pettson*
lp1965 skrev:Ååååhhhh...hade hoppats att du skulle skriva att jag INTE behövde göra nått åt det...hehe...känner på mig att det kommer kosta lite :cry:
Tack iaf för experttips!
Nån sa att det finns ett medel som heter OMEGA som man kan hälla i oljan så ska det visst täta, nån som vet eller har nån erfarenhet av det? :shock:
medlet KAN mjuka upp om det är själva packningsdelen som är för hård för att täta. Alla som kikat i en styrväxel på en europeisk bil och vet hur tätningarna ser ut erkänner ganska snabbt att ett byte av styrväxel är det enda.
Användarvisningsbild
av lp1965
ok..det kostade 415 kr och jag har redan köpt det...ska prova det iaf, pratat med 2 till som säger att det tätar 8 av 10...du verkar iaf jävligt kunnig...så du kanske kan hjälpa mig va den EXAKTA mängen servo-olja är? Det skall blandas 3-4% och det ska tydligen va MKT noga att man blandar EXAKT rätt, annars kan det tydligen få motsatt effekt :shock:
av *pettson*
lp1965 skrev:ok..det kostade 415 kr och jag har redan köpt det...ska prova det iaf, pratat med 2 till som säger att det tätar 8 av 10...du verkar iaf jävligt kunnig...så du kanske kan hjälpa mig va den EXAKTA mängen servo-olja är? Det skall blandas 3-4% och det ska tydligen va MKT noga att man blandar EXAKT rätt, annars kan det tydligen få motsatt effekt :shock:
Efter över 20 år med bilar och felsökning säger jag precis motsatt. Det kommer INTE att fungera. Det finns ingen genväg till att fixa defekta packboxar.
exakta mängden är 0,8 liter i ditt system.
Användarvisningsbild
av lp1965
Är så träskallig, snål och envis så jag kommer prova i alla fall....hehe..men tack för din ärlighet 8)
Vad skulle det kosta att renovera eller byta styrväxel c.a? (vet inte om det går att renovera har ja åxå hört)
Och nu, efter som jag e träskallig nog att ändå prova detta hur faaaan räknar man ut exakt mängd 3% av 0,8 liter?
Nån som e bra på matte kanske kan hjälpa mig (tar man inte 0.03 ggr 0,8 = 0.024 = 2,4 milliliter) (skolka mkt i skolan :-O) )(så ja e inte så bra på matte)(hehe)
Får väl ta ett sånt där mått som man har hostmedicin å mäta upp, annars vet ja inte hur ja ska göra)
av *pettson*
lp1965 skrev:Är så träskallig, snål och envis så jag kommer prova i alla fall....hehe..men tack för din ärlighet 8)
Vad skulle det kosta att renovera eller byta styrväxel c.a? (vet inte om det går att renovera har ja åxå hört)
Och nu, efter som jag e träskallig nog att ändå prova detta hur faaaan räknar man ut exakt mängd 3% av 0,8 liter?
Nån som e bra på matte kanske kan hjälpa mig (tar man inte 0.03 ggr 0,8 = 0.024 = 2,4 milliliter) (skolka mkt i skolan :-O) )(så ja e inte så bra på matte)(hehe)
Får väl ta ett sånt där mått som man har hostmedicin å mäta upp, annars vet ja inte hur ja ska göra)
En beggad styrväxel ligger på ca 1000kr sen är det två styrleder och två damasker som tillkommer (så du vet att styrlederna är fräscha.)OBS DU köper styrväxeln på skroten. INTE verkstan, för gör dom det så brukar det vara så att den kostar runt 6-800 in på verkstan och ca 2500kr ut till kund. utbyte av styrväxel ca 4,1 timmar. Pris? Hänger på vart man lämnar in? Men visst det är inte gratis..
Jepp det är inte nån stor mängd som ska i..
Du får naturligtvis hälla i vad du vill för mej..
Jag är så van vid tvivlare att jag helt enkelt inte bryr mej. Varannan jag bytt packbox mellan motor/ låda åt har köpt *dundermedel* och i stort sett alla packboxarna har jag bytt i slutändan.. det är bara frågan ifall ägaren lämnar in den nu och inser att det ska bytas. Eller om ägaren vill köra en månad eller två för att se om läckaget minskar.. I slutändan är det ett byte.. Dom få fall jag inte bytt på så har ändå ägaren valt att vända sej till en verkstad i tysthet för att inte erkänna inför mej att det inte funkade.. så därför kom dom inte till mej igen.. :-)-)
"Limp home mode" ?

Du skriver det en D3 men finns inte ADM på […]

VOLVO 945 B230FD STARTAR EJ

Pekar den mot 4-ans tändkabel var annan g&ar[…]

Det här är vad du behöver https://v[…]

Biltemas 044 pump fungerar kanon på min 745-[…]