Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nä jag blir inte klok på det här..
Nu har jag testat mig igenom allt här på forumet, smat en mängd med egna ider, o jag får inte tommgången att funka som det ska. :(

Snart blir det dags att plocka ner betten igen o göra om, o göra rätt för hoppningsvis!!

Tack alla ni för all goda tipps i alla fall! :)

Tjena jag har sammma tomgångs problem som du och jag har också kollat en massa grejer utan att få något resultat. :(

Jag har samma motor B5254S 170HK/?NM

ingen här på forumet som kan hjälpa oss? :)
av *pettson*
Wiper skrev:Tjena jag har sammma tomgångs problem som du och jag har också kollat en massa grejer utan att få något resultat. :(

Att sitta här och leka saida med följande hårdfakta..

Motor:B5254S
Tomgång strular, är för låg. I ett fall efter ett tag kom det plötsligt .. i ett fall okänt när det hände.
Bägge har kollat en massa grejor.. Naturligtvis utan att speca VAD ni kikat på och hur ni kom fram till att det är helt.
Har ni själva försökt hitta felet med hjälp av den sammanställningen?.. Det är omöjligt att ens begära en teori..
Men visst kan jag lista lite saker att kika på..
Naturligtvis har ni kikat på..:

Koder??
Kontrollerat så det rörliga insuget rör sej, så det inte står kärvat i ett mellanläge?
Kontrollerat så kamremmen inte rört sej så den hoppat ett hack eller liknande för det är lätt att det händer vid start om spännaren är för dålig och brickan inte är på plats.?
kontrollerat att tomgångsmotorn är HEL..?
Kontrollerat att inga sprickor finns i insugspackning eller att det är för löst åtdraget?
kontrollerat att lambdasonden inte drar tjuvluft genom spricka i packning eller liknande i avgassystemet.?
av Wiper
*pettson* skrev:
Wiper skrev:Tjena jag har sammma tomgångs problem som du och jag har också kollat en massa grejer utan att få något resultat. :(

Tomgång strular, är för låg. I ett fall efter ett tag kom det plötsligt .. i ett fall okänt när det hände.
Bägge har kollat en massa grejor.. Naturligtvis utan att speca VAD ni kikat på och hur ni kom fram till att det är helt.
Har ni själva försökt hitta felet med hjälp av den sammanställningen?.. Det är omöjligt att ens begära en teori..

Koder??
Kontrollerat så det rörliga insuget rör sej, så det inte står kärvat i ett mellanläge?
Kontrollerat så kamremmen inte rört sej så den hoppat ett hack eller liknande för det är lätt att det händer vid start om spännaren är för dålig och brickan inte är på plats.?
Kontrollerat att inga sprickor finns i insugspackning eller att det är för löst åtdraget?
kontrollerat att lambdasonden inte drar tjuvluft genom spricka i packning eller liknande i avgassystemet.?

har kollat att tomgångsmotorn är hel.
har tittat på det variablainsuget och utsatt dett för värme och kyla och det fungerar.
av *pettson*
Wiper skrev:
*pettson* skrev:

Koder??

har kollat att tomgångsmotorn är hel.
har tittat på det variablainsuget och utsatt dett för värme och kyla och det fungerar.
kalas :-)-) några saker kvar då att kika på.. ;-//
HEJ PETTSON POJK!

Då ska vi se..
Tomgångsmotor hel, testdad på annaon motor..

Vakumslangar, rengjorde bytta vid kopplingspunker, allt som är torkat eller visar minsta antydan på sprickbildning BYTTA!

Tändstiften låg alla på 0.7 eller 0.8mm, dom hade en gyllenbrun färg, torra, ingen direkt beläggning. Torde va en optimal blanding:)

Kolkansiten, samt kanisten bytta. De hade skador rent fysiskt, dock ej ngn skillnad efter bytet. :(

Vehusinstalationen rengjord vid topplockspackningbytet, då även vakumklockan fick sig en rejäl smörning.
Fingret på, tryck. Den höll luften..

Grenrörspackning, byttes vid topplockspackningbytet dom me. Jag har även efter ca 100mil efterdragit dom med nogranhet.

Jordningspunkter, alla jag nu kunde finna i motorrummet samt under o fram på bilen är slipade. Bytte ut gammla bultar o muttrar. Även nästan all kabeldon är utbytta me.

Lamdasonden är hel o ren, ingen sprickbildning o rätt spänning.

Felkoder för bränslesystemet= 1-1-1= Grönt, om nu inte datorn ljuger för mig :) För det kan dom göra...

Tomgångsventil hel, testad på anan motor.

Flammfiltret fick en omgång under packningsbytet.

Spännar för kammremmen pressade jag sakta sakte genom all olje genom kanalerna, och den gav mig ett rejält motstånd. Den funkde bra!

Men sen läste jag det DU skrev om KUGGNING!!!!???
Va låter ju helt knasig!!?? Kan den kugga så? O vad är det för bricka du menar? Distanskragen?
För då har jag ngt intressant att berätta, MIN SYND...

När jag slängde ihop bilen så gick allting av bara farten den sista delen. Ja var ju så spänd på om den överhuvudtaget skulle starta.
Jag vet att jag satt dit distanskragen, men jag vet me att jag ej kollade ordentligt att den satt på plats.
Startade bilen o tänkte inte mer på det.

KAN DET VA SÅ, att Lilla Markus körde med bilen ett tag, o distanskragen hoppade. Då blev kamremmen lite slapp o kuggade på antingen kammarna eller ngr av de andra hjulen?
Och nu har jag fått desa problem?
Men hur mycke kan den kugga då?
Om det fortsätter kommer jag snart ha ventiler rätt ner i kolvkronorna, o då serru blir det mecka av!!!!

Är tacksam för förslag:)
Trevlig helg!
av *pettson*
EvilAngel skrev:HEJ PETTSON POJK!

Då ska vi se..
Tomgångsmotor hel, testdad på annaon motor..

Vakumslangar, rengjorde bytta vid kopplingspunker, allt som är torkat eller visar minsta antydan på sprickbildning BYTTA!

Tändstiften låg alla på 0.7 eller 0.8mm, dom hade en gyllenbrun färg, torra, ingen direkt beläggning. Torde va en optimal blanding:)

Kolkansiten, samt kanisten bytta. De hade skador rent fysiskt, dock ej ngn skillnad efter bytet. :(

Vehusinstalationen rengjord vid topplockspackningbytet, då även vakumklockan fick sig en rejäl smörning.
Fingret på, tryck. Den höll luften..

Grenrörspackning, byttes vid topplockspackningbytet dom me. Jag har även efter ca 100mil efterdragit dom med nogranhet.

Jordningspunkter, alla jag nu kunde finna i motorrummet samt under o fram på bilen är slipade. Bytte ut gammla bultar o muttrar. Även nästan all kabeldon är utbytta me.

Lamdasonden är hel o ren, ingen sprickbildning o rätt spänning.

Felkoder för bränslesystemet= 1-1-1= Grönt, om nu inte datorn ljuger för mig :) För det kan dom göra...

Tomgångsventil hel, testad på anan motor.

Flammfiltret fick en omgång under packningsbytet.

Spännar för kammremmen pressade jag sakta sakte genom all olje genom kanalerna, och den gav mig ett rejält motstånd. Den funkde bra!

Men sen läste jag det DU skrev om KUGGNING!!!!???
Va låter ju helt knasig!!?? Kan den kugga så? O vad är det för bricka du menar? Distanskragen?
För då har jag ngt intressant att berätta, MIN SYND...

När jag slängde ihop bilen så gick allting av bara farten den sista delen. Ja var ju så spänd på om den överhuvudtaget skulle starta.
Jag vet att jag satt dit distanskragen, men jag vet me att jag ej kollade ordentligt att den satt på plats.
Startade bilen o tänkte inte mer på det.

KAN DET VA SÅ, att Lilla Markus körde med bilen ett tag, o distanskragen hoppade. Då blev kamremmen lite slapp o kuggade på antingen kammarna eller ngr av de andra hjulen?
Och nu har jag fått desa problem?
Men hur mycke kan den kugga då?
Om det fortsätter kommer jag snart ha ventiler rätt ner i kolvkronorna, o då serru blir det mecka av!!!!

Är tacksam för förslag:)
Trevlig helg!
hej.. pojk var det.. tar det som en komplimang vid 37 års ålder.. :-)-) Man tackar ändå för den trevliga helgen som just nu avlöper genom att bygga en motor till hundkoja och sen bygga iordning en växellåda till densamma. Naturligtvis är det elbyte på ett släp samt ombyggnation av bromsen på detsamma. Plus att det står en scienic här som just blivit av med ett lås som gått i baklås. (bröt mej UT ur bilen.. inte in..).Men helgen är bara barn ännu så det finns säkert nåt att göra imorgon med.. ;-//
Jodå chansen för kuggning är som störst vid start och faktiskt stopp. Plastbrickan är till för att göra två saker. Remmen blir inte slak vid körning utan brickan men den kan alltså kugga om vid starten. Sen är frågan drogs kamdreven åt ordentligt så dom inte flyttat sej?
1: förhindra kuggning vid start..
2: förhindra kuggning om spännaren går åt helve...
Så mitt tips är ändå att göra ett ordentligt kik på om kammarna står korrekt fortfarande..
Ett hack gör ingen skada men påverkar gången. Särskilt lågvarv... två då är det beroende på vilken kam.. tre så är det skrot..
Hej du Pojk!

Kult det där med hundkojan.. Du har lite o göra misstänker jag:)
Själv ska jag snart starta med en egen koja, ska få i en 24v/V6 från en citta xm. Kojan är kortad ca 50cm, så torde bli ett jäkla projekt. Hmm.. En hel del med förstärkning lär det bli, me fasiken va den ska få gå sen:)

Jo nu det här med Kuggningen..
När jag lyfte toppet så lät jag kammaxlarna sitta kvar på den övre delen på toppen. Jag låste fast dem där med hjälp av ett hemmabygggeverktyg.
När jag hade dragit kammarna till NOLL-LÄGE så tog jag en pappbit o skar till så jag fick den exakta vinkeln för hur kammarna skulle stå, sen låste jag o löft.
Serry det gjorde jag för att jag skulle kunna jämföra lite senare när jag skulle smälla ihop allt, om ngn av kammarna rört sig.
Men det hadde dom ej.. Men att dom har rört sig efter att jag monterat dem, det vet man ju ej? :)

Har varit allt för fint väder för att ligga under en bil i garaget, så jag tog med tanten ut i våran fantastiska natur vid mälaren. Helt kannonväder!!!! Grilla, o ett dopp me :)
Men jag ska ni åka ut till garaget o placka ner bettan lite o se om kammanrna ligger i läge. Det ska bli riktigt intressant:)

Är hemskt tacksam för all hjälp!!! :D :o :shock: :lol:
Sköt om dig o se till å håll i byxorna pojk!

MVH Markus
av *pettson*
EvilAngel skrev:Hej du Pojk!

Kult det där med hundkojan.. Du har lite o göra misstänker jag:)
Själv ska jag snart starta med en egen koja, ska få i en 24v/V6 från en citta xm. Kojan är kortad ca 50cm, så torde bli ett jäkla projekt. Hmm.. En hel del med förstärkning lär det bli, me fasiken va den ska få gå sen:)

Jo nu det här med Kuggningen..
När jag lyfte toppet så lät jag kammaxlarna sitta kvar på den övre delen på toppen. Jag låste fast dem där med hjälp av ett hemmabygggeverktyg.
När jag hade dragit kammarna till NOLL-LÄGE så tog jag en pappbit o skar till så jag fick den exakta vinkeln för hur kammarna skulle stå, sen låste jag o löft.
Serry det gjorde jag för att jag skulle kunna jämföra lite senare när jag skulle smälla ihop allt, om ngn av kammarna rört sig.
Men det hadde dom ej.. Men att dom har rört sig efter att jag monterat dem, det vet man ju ej? :)

Har varit allt för fint väder för att ligga under en bil i garaget, så jag tog med tanten ut i våran fantastiska natur vid mälaren. Helt kannonväder!!!! Grilla, o ett dopp me :)
Men jag ska ni åka ut till garaget o placka ner bettan lite o se om kammanrna ligger i läge. Det ska bli riktigt intressant:)

Är hemskt tacksam för all hjälp!!! :D :o :shock: :lol:
Sköt om dig o se till å håll i byxorna pojk!

MVH Markus
Tja det där med koja..
ja..jo men jag tror nog du sett vår koja på elmia ett år. En seat kiwigrön liten minsting..Naturligtvis har vi både öppningsbara dörrar, cab och sånt till bilen.. ;-//
När vi byggde vår cab så valde vi att använda 1.44ggr spårvidden som maxgräns för kortningen. Det är en formel som generellt godkänner bilen utan provkörning för vägegenskaperna. Motor valde vi att bygga på 1275cc med hemmabyggd insprutning och lite annat smaskigt i toppen mm..
Bilen är 2,75 lång ända till ända besiktigad sedan många år. Originalet är 3.20 så vi har tagit bort 45cm från bilens originallängd. Dock bara kapat 35cm i bottenplattan då vi har öppningsbara dörrar. En ny motor jagas. Vi ska ha tag i ett bortglömt engelskt fenomen som gör att vi får en 1.8 liters motor. Det gjordes några sådana med samma mått på motorbredden och samma växellåda som faktiskt är i hundkojan. Bortsett ifrån att det är överliggande kamaxel på en sån. :-)-)
Bilen är idag reggad på en kompis men vi var tre från början som konstruerade den. En har hoppat av och vi två är dom som är kvar.
Hej länge sedan sist!

Jaha nu var vi har igen, har testat o bytt tennkablar, nu mä funkar fortafrande ej. kollat kammaxeldrevens position i förhållnde till när jag bytte topplockspackning.. dom ligger rätt dom me.

Nu är jag helt tom på ideer.

Snälla rara lilla pettson, har du ngra fler ideer?
Börjar faktiskt bli lite sne på den här bilen nu..

Mvh Markus

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]

Det händer att kabelstammen som går til[…]