Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vid normal inbromsning så ger bromspedalen lite motstånd, men fortsätter sedan längre ner mot golvet innan den till slut tar och då blir pedalen stum.

Om man istället pumpar lite lättare några ggr på pedalen så blir den stum högre upp...

Nån som känner igen detta?

Fått tips om både huvudbromscylinder (genomläckande tätningar/pacningar) samt att testa att lufta/byta bromsvätska.
av *pettson*
borstarmicke skrev:Vid normal inbromsning så ger bromspedalen lite motstånd, men fortsätter sedan längre ner mot golvet innan den till slut tar och då blir pedalen stum.

Om man istället pumpar lite lättare några ggr på pedalen så blir den stum högre upp...

Nån som känner igen detta?

Fått tips om både huvudbromscylinder (genomläckande tätningar/pacningar) samt att testa att lufta/byta bromsvätska.
Om du har så att pedalläget ändras när du pumpar så har du troligen luft i systemet.
Lite av det fenomenet är väl fullt normalt. När man trycker en gång på bromsen går den djupare men trycker man upprepade gånger tar den högre och blir stummare. I alla fall vid stillastående med motorn igång och även samma med avstängd motor. Borde väl rimligen kännas likadant vid körning. Antagligen för att vid första trycket skjuts kolvoken mot klossarna och vid nästa tryck sitter de redan mot anliggning och därför känns pedalen stum.
Kan ju förstås vara luft i bromssystemet, kärvande bromsar eller något annat.
En gammal bil jag hade så tog pedalen långt ner... Efter byte av belägg så tog den högt igen :lol:
Du kanske ska testa och lufta systemet som Pettson antyder
Sådär hade jag på min 740 -91 som jag nyligen köpt, att bromsen tog långt ner. Det var riktigt läskigt första gången jag provkörde den! :-O) Man blev ju skraj..Hursomhelst så bytte jag bromsolja i oken fram och till kopplingen (slavcylinder tror jag det heter)? Nu är bromsen i det närmaste perfekt.
Hade så på en BMW 525I. Ibland tog bromsen långt ner och blev helt stum och ibland tog den normalt. Var lite läskigt att köra då man aldrig visste hur bromsen skulle ta. Det visade sig vara att insugningspackningarna läckte och att det blev undertryck i bromsservon vilket fick bromsen att ta lite skumt. Bytte insugningspackningar och vips blev även bromsen som ny. Har nu inte kollat om hur bromservon är ihopkopplad med isuget på volvon men på BMW:en hade insug och bromservon förbindelse med en tunn slang.
Kanske kan vara värt att kolla upp.

Handbromsen tar bra men man behöver dra spake[…]

Hur och varför vill du dela. Internet fr&arin[…]

Kolla reläet för bränslepumpen, l&o[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]