Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kebne
#189458
Hej,
har en v70 -98 vars däck "hugger" när jag manövrerar den i lågfart med fullt rattutslag. Det känns typ som om däcket sitter löst. Jag tycker det verkar vara mer när man svänger vänster (störst påverkan på höger sida?).

Jag hade liknande problem för ett år sedan och då löstes det genom att byta krängningshämmarlänkar. Har varit och känt på lederna men inte upptäckt glapp denna gång. Misstänker nu hjul-lager eller drivknutar?

Vi har också fått ett vibrations-symptom som känns mest i pedalstället under körning från 40 km/h och uppåt som kanske hänger ihop med ovanstående.

Jag hade tänkt byta drivaxeldamasker på bilen, de är lite spruckna men har inte sett att de spruckit rakt igenom än. Det borde ju vara perfekt att kombinera med byte av lager eller drivknut. Men hur lokaliserar jag felet? Kan jag känna/se slitage på lager/drivknut?
Eller tippar ni att det ändå är någon länk eller led som glappar?

Kan fjäderbenslagringen ge sådant symptom?
Användarvisningsbild
av Sparkz
#189498
Skulle kunna vara styrstoppen, en arm på spindeln som stoppar mot en platta av plast på länkarmen. Isf bara vid fullt rattutslag, gärna i kombination med fjädringsrörelse. Bara att leva med, men blir bättre om man kladdar fett på stoppen.

Du pratar om lösa hjul med, inte alls omöjligt om du nyss har satt på sommarhjulen utan att göra rent anliggningsytorna.

Hjullager låter mer i högre hastigheter, och ändrar sig när man svänger lite lätt.
av kebne
#189516
Sparkz skrev:Skulle kunna vara styrstoppen, en arm på spindeln som stoppar mot en platta av plast på länkarmen. Isf bara vid fullt rattutslag, gärna i kombination med fjädringsrörelse. Bara att leva med, men blir bättre om man kladdar fett på stoppen.

Du pratar om lösa hjul med, inte alls omöjligt om du nyss har satt på sommarhjulen utan att göra rent anliggningsytorna.

Hjullager låter mer i högre hastigheter, och ändrar sig när man svänger lite lätt.
Brukar vara rätt noga med att borsta rent anliggningsytorna innan jag sätter på hjulen. Det ljud som jag känner från pedalstället kan variera lite beroende på hur jag svänger. Att höra är min svaga sida då min hörsel ej är fullgod.

Eftersom det inte kommit in så många fler förslag så vill jag beskriva närmare vad jag menar med att det hugger eller känns som att ett hjul sitter löst.
Säg att man krypkör på en parkering och skall in i en ficka. Den normala vändcirkeln in i fickan är rund. Men jag upplever att bilen viker av från vändcirkeln, ungefär varje hjulvarv, alltså utåt för att sedan styras in i cirkeln igen, då har jag ändå ratten helt stilla.

Jag bör väl tillägga att det stämmer att jag bytte till sommarhjulen nyligen och att det är efter detta som jag märkt av beteendet. Jag tänker mig att det maskerats tidigare av vinterdäckens förmåga att vara mera lättsvängda, men kanske det var någon beläggning ändå på anliggningsytorna som jag missat. Får kolla upp det. Dock hade jag vibrationerna från pedalstället även med vinterdäcken, sen ca 4 månader tillbaka.. Doktorn??
av Lasse81
#189525
Jag tror jag vet vad du menar och jag tror mig uppleva samma sak.
Kan det vara slitna bussningar till länkarmarna?
Jag tycker bilen vill vandra lite i sidled också när jag kör över ojämnheter i högre fart.
av kebne
#189544
Lasse81 skrev:Jag tror jag vet vad du menar och jag tror mig uppleva samma sak.
Kan det vara slitna bussningar till länkarmarna?
Jag tycker bilen vill vandra lite i sidled också när jag kör över ojämnheter i högre fart.
Ingen aning. Har inga problem med sidledsvandring iaf. Har du gjort 4-hjulsinställning? Har du bytt något?
av *pettson*
#189574
kebne skrev:
Sparkz skrev:Skulle kunna vara styrstoppen, en arm på spindeln som stoppar mot en platta av plast på länkarmen. Isf bara vid fullt rattutslag, gärna i kombination med fjädringsrörelse. Bara att leva med, men blir bättre om man kladdar fett på stoppen.

Du pratar om lösa hjul med, inte alls omöjligt om du nyss har satt på sommarhjulen utan att göra rent anliggningsytorna.

Hjullager låter mer i högre hastigheter, och ändrar sig när man svänger lite lätt.
Brukar vara rätt noga med att borsta rent anliggningsytorna innan jag sätter på hjulen. Det ljud som jag känner från pedalstället kan variera lite beroende på hur jag svänger. Att höra är min svaga sida då min hörsel ej är fullgod.

Eftersom det inte kommit in så många fler förslag så vill jag beskriva närmare vad jag menar med att det hugger eller känns som att ett hjul sitter löst.
Säg att man krypkör på en parkering och skall in i en ficka. Den normala vändcirkeln in i fickan är rund. Men jag upplever att bilen viker av från vändcirkeln, ungefär varje hjulvarv, alltså utåt för att sedan styras in i cirkeln igen, då har jag ändå ratten helt stilla.

Jag bör väl tillägga att det stämmer att jag bytte till sommarhjulen nyligen och att det är efter detta som jag märkt av beteendet. Jag tänker mig att det maskerats tidigare av vinterdäckens förmåga att vara mera lättsvängda, men kanske det var någon beläggning ändå på anliggningsytorna som jag missat. Får kolla upp det. Dock hade jag vibrationerna från pedalstället även med vinterdäcken, sen ca 4 månader tillbaka.. Doktorn??
Missat nån skruv som håller skivorna? Normalt sett sitter det piggar som håller dom på plats och samtidigt låser dom upp plåtfälgarna så dom hamnar exakt rätt varje gång. Men har du uttag som tillåter att piggarna är kvar i dina alufälgar?.. (om dom nu sitter där) Annars hamnar alufälgarna snett.
av kebne
#189701
Nu har frun varit inne på Volvo med bilen för att få en liten koll på bilen. De hade öppnat motorhuven och snurrat på ratten med bilen stillastående. Då rör sig tydligen den vänstra fjäderbenslagringen eller dyligt (tallriken som man ser när motorhuven är öppen). Meken var osäker på om det skulle vara så. Sedan var det tydligen låg nivå på ATF-oljan (servostyrningen?). Jag har inte kollat detta än. Men antar att man inte bara kan fylla på utan att kolla upp om det läcker någonstans.
av *pettson*
#189743
kebne skrev:Nu har frun varit inne på Volvo med bilen för att få en liten koll på bilen. De hade öppnat motorhuven och snurrat på ratten med bilen stillastående. Då rör sig tydligen den vänstra fjäderbenslagringen eller dyligt (tallriken som man ser när motorhuven är öppen). Meken var osäker på om det skulle vara så. Sedan var det tydligen låg nivå på ATF-oljan (servostyrningen?). Jag har inte kollat detta än. Men antar att man inte bara kan fylla på utan att kolla upp om det läcker någonstans.
jag fick just en ide.. känns det som om det går tungt lätt tungt lätt? när du vrider på ratten eller hugger det =?
av kebne
#189987
*pettson* skrev:
kebne skrev:Nu har frun varit inne på Volvo med bilen för att få en liten koll på bilen. De hade öppnat motorhuven och snurrat på ratten med bilen stillastående. Då rör sig tydligen den vänstra fjäderbenslagringen eller dyligt (tallriken som man ser när motorhuven är öppen). Meken var osäker på om det skulle vara så. Sedan var det tydligen låg nivå på ATF-oljan (servostyrningen?). Jag har inte kollat detta än. Men antar att man inte bara kan fylla på utan att kolla upp om det läcker någonstans.
jag fick just en ide.. känns det som om det går tungt lätt tungt lätt? när du vrider på ratten eller hugger det =?
Igår kollade jag upp detta närmare i en GDS hall. Det var ett tydligt glapp i vänster framhjul. Och håller man handen på fjädern och snurrar runt så känns det. Så det tyder på att det är framhjulslagret. Lite konstigt ändå. Jag har papper på att den förra ägaren låtit byta framhjulslagret på just vänster sida för precis 2 år sedan, medan jag inte har papper på att det är bytt på höger sida sen bilen var ny. Den har idag gått ca 16000 mil. Kanske slarvade de vid monteringen?

Det var rätt skönt att få det bekräftat eftersom jag var rätt inställd på att det var fel på lagret. Hade till och med beställt framhjulslager samt drivaxeldamasker innan jag startade denna tråden. Fast det kanske var lite dumt beställa samt hämta ut framhjulslager till bägge hjulen+damasker. Som det känns nu så byter jag lager+damasker på vänster sida och väntar med att byta på höger sida. Men hur länge jag skall vänta hänger lite på hur länge jag vågar köra med småsprucken yttre drivaxeldamask. Det verkar vara ytsprickor (har klämt på dem). Av tidsbrist tänkte jag att jag skulle hålla uppsikt på dem framöver, men ni kanske tycker jag skall byta åtminstone damaskerna på höger sida? Jag märkte också att fastän de inre drivaxeldamaskerna ser lite smutsiga ut så verkar de inte slitas på samma sätt, inga sprickor kunde jag se på dem. Troligen pga de flexar mindre. Men det kan ju spricka ändå en vacker dag när de blivit lagom torra och hårda...

Av det andra som nämts ovan, ev. hugg i ratten, servostyrningsolja och glapp i fjäderbenslagring, hittar jag med mina begränsade kvalifikationer inget fel på. Oljan når upp till det mittersta strecket i nivågraderingen. Då har jag gjort på följande sätt för att mäta, öppna lock, torka av, skruva tillbaka lock (inte bara låta locket ligga mot behållaren), öppna igen och kolla.

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]

På min 2012 volvo v70 1.6 D4162T har jag kon[…]

På min 2012 volvo v70 1.6 D4162T har jag kon[…]