Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Loner
NCR skrev: Sen är ju frågan om det gör någon skillnad för min del. Har Addition-paktetet med 6(?) högtalare....
Jorå, steget låtar bättre än HU603:ans inbyggda.
Själv skall jag i med både steg och nya högtalare till våren tänkte jag.

/L
Användarvisningsbild
av frilins
Bakgrund för vad jag ska säga:
Har varit intresserad av musik och ljudkvalité i många år och min hemma anläggning består av Harmon Kardon för/slutsteg och musiken kommer ur ett par Bower & Wilkins 801, dom som känner till dessa förstår att jag är van vid hög kvalité på ljudet.

Nu till saken, dom ljudanläggningar som Alpine utvecklat åt Volvo är helt enkelt fantastiska enligt min mening.
Även standardpaketet har en ljudkvalité så man blir glad, både aukustisk och elektrisk musik låter grymt bra för att vara i en bil.
Jag har då aldrig hört bättre i någon annan bil, visst mer dunka dunka bas och en massa diskant har jag hört, tillsammans med alla andra i omgivningen, men det är inte ljudkvalité...
All musik SKA INTE låta Disco!

Nu är det så att jag köpt min -01:ta i år och vet inte vilket paket jag har men radion är en HU-603. Låter väldigt bra i alla fall.
Skälet till att jag eventuellt vill montera ett slutsteg är att basen kan låta lite rund, mjuk och t.o.m. skorra lite när den är mycket djup (detta kan avhjälpas genom att sänka baskontrollen vilket är det jag brukar göra).
Ett slutsteg, däremot, med mer kraft brukar kunna avhjälpa detta så att basen blir snabbare, fastare och därmed låter bättre.
Och där är den största vinsten, enligt min mening men även mellanregister och diskant blir lite bättre så jag får nog hålla med andra här om att bara montera ett slutsteg ger nog bästa effekten.
Jag kommer att definitivt att prova det först för även om det är bra vill man ibland göra det, om möjligt, ännu bättre.
Man har ju, trots man är vuxen, fortfarande den lille teknikgrabben i sig... :D

Eftersom vi nu är inne på tycke och smak så vill jag tillägga att detta är min högst personliga åsikt.
av NCR
Jaså är det Alpine som ligger bakom stereon.... :shock:

Visst är det bra ljud i bilen, men i min tidigare bil (en från VW-koncernen) hade jag 8 högtalare med väldigt bra placerade diskanter och mellan/basar. Nu är det fattiga sex högtalare och tyvärr märks det. Nypris på min gamla bil var 169.000:- och på min nuvarande V70n 278.000:- så visst känns det lite synd att inte tidigare ägaren valde till ett vassare paket för efter att ha läst här på forumet är det ju ingen barnlek att uppgradera sig till "värsting-nivån". Jag menar, en HU-603 kostar ju över 7000:- lös enl Volvos tillbehörskatalog, så vad kostar då inte en HU-80x. :(

Vad tror ni att det kan komma att kosta för mig att uppgradera min nuvarande anläggning till en sådan nivå att den känns mer kvalitativ än den gjorde i min gamla bil? Slutsteg, nya diskanter i dörrarnas ovansidor? För liksom frilins är jag mer inne på välljud än disco.
Användarvisningsbild
av Loner
frilins skrev:Nu är det så att jag köpt min -01:ta i år och vet inte vilket paket jag har men radion är en HU-603. Låter väldigt bra i alla fall.
Skall börja med att säga att jag tillika som dig gillar välljud.

Om du kollar under passagerarstolen och hittar ett slutsteg där så har du förmodligen mellanhögtalarpaketet, om inte så är det snik-paketet.

Jag har snik-paketet och tycker det låter ritkigt bra för att vara snik.
Kompletetrade i sommras med original baslåda under golvet i skuffen,
detta gav ett bra lyft åt basåtergivningen.
Har ett PA300 liggandes som skall installeras till våren och samtidigt tänkte jag byta ut dörrhögtalarna till något steg bättre.

/L
Användarvisningsbild
av Loner
NCR skrev:. Nu är det fattiga sex högtalare och tyvärr märks det.
Personligen tycker jag det kan bli rörig steroebild med för många högtalare om det inte är tidskompensering mellan dem.

/L
Användarvisningsbild
av frilins
Loner skrev:
NCR skrev:. Nu är det fattiga sex högtalare och tyvärr märks det.
Personligen tycker jag det kan bli rörig steroebild med för många högtalare om det inte är tidskompensering mellan dem.

/L
Ja inte är det kvantitet som gör kvalitét. Och det gäller nog i de flesta fall i livet...
Användarvisningsbild
av frilins
Loner skrev:
frilins skrev:Nu är det så att jag köpt min -01:ta i år och vet inte vilket paket jag har men radion är en HU-603. Låter väldigt bra i alla fall.
Skall börja med att säga att jag tillika som dig gillar välljud.

Om du kollar under passagerarstolen och hittar ett slutsteg där så har du förmodligen mellanhögtalarpaketet, om inte så är det snik-paketet.

Jag har snik-paketet och tycker det låter ritkigt bra för att vara snik.
Kompletetrade i sommras med original baslåda under golvet i skuffen,
detta gav ett bra lyft åt basåtergivningen.
Har ett PA300 liggandes som skall installeras till våren och samtidigt tänkte jag byta ut dörrhögtalarna till något steg bättre.

/L
Har tittat och det såg i alla fall inte ut som om jag har något slutsteg.
Var inne på Volvo och lyssnade i en bil med deras bästa paket och det lät suveränt men skillnaden mellan det "bästa"och "sämsta" är inte stor, vet inte ens om jag tycker det är värt pengarna...
Om man tänker på vad "snikpaketet" kostar så är det knappast skräp, man hamnar väl på c:a 12000:- tror jag.
av NCR
frilins skrev: Har tittat och det såg i alla fall inte ut som om jag har något slutsteg.
Var inne på Volvo och lyssnade i en bil med deras bästa paket och det lät suveränt men skillnaden mellan det "bästa"och "sämsta" är inte stor, vet inte ens om jag tycker det är värt pengarna...
Om man tänker på vad "snikpaketet" kostar så är det knappast skräp, man hamnar väl på c:a 12000:- tror jag.
Ah, känns ju iofs skönt att veta.

Av ren nyfikenhet, vart fick du reda på vilka som står bakom Volvos stereos?
Användarvisningsbild
av frilins
NCR skrev:
Ah, känns ju iofs skönt att veta.

Av ren nyfikenhet, vart fick du reda på vilka som står bakom Volvos stereos?
Det var någon här på forumet som visste detta, läste det i en tråd men minns tyvärr inte vilken.
Kollade min bil och jag har 8 högtalare (High Performance) men hittade inget slutsteg under passagerarsätet, vet någon om det finns en annan "ordinarieplats" som det skulle kunna sitta istället?
Har nu sett i Volvos tillbehörslista att HU-603 kan hantera 8 högtalare utan slutsteg så det kanske är det min gör...
Användarvisningsbild
av Loner
frilins skrev:Kollade min bil och jag har 8 högtalare (High Performance) men hittade inget slutsteg under passagerarsätet, vet någon om det finns en annan "ordinarieplats" som det skulle kunna sitta istället?
Har nu sett i Volvos tillbehörslista att HU-603 kan hantera 8 högtalare utan slutsteg så det kanske är det min gör...
Både performance och high performance har 8 högtalare.
High performance har dock bättre högtalare i alla dörrar, bak i d-stolpen är det samma. I high performance skall det även ingå ett PA200.

Stegen har bara en plats, den under passagerarsätet.

Jag har performance i min bil än så länge..

/L
230fk går snålt

Skulle tro det är 984 box jag har Ok, jag t[…]

Går ryckigt vid jämn lite gas

Hej! Har en Volvo V70 2009 med D4204T som har g&ar[…]

Nope, tar man BE nu så är högst[…]

Kolla på insidan av fälgen om där […]