- ons 19 okt 2005, 08:22
Bakgrund för vad jag ska säga:
Har varit intresserad av musik och ljudkvalité i många år och min hemma anläggning består av Harmon Kardon för/slutsteg och musiken kommer ur ett par Bower & Wilkins 801, dom som känner till dessa förstår att jag är van vid hög kvalité på ljudet.
Nu till saken, dom ljudanläggningar som Alpine utvecklat åt Volvo är helt enkelt fantastiska enligt min mening.
Även standardpaketet har en ljudkvalité så man blir glad, både aukustisk och elektrisk musik låter grymt bra för att vara i en bil.
Jag har då aldrig hört bättre i någon annan bil, visst mer dunka dunka bas och en massa diskant har jag hört, tillsammans med alla andra i omgivningen, men det är inte ljudkvalité...
All musik SKA INTE låta Disco!
Nu är det så att jag köpt min -01:ta i år och vet inte vilket paket jag har men radion är en HU-603. Låter väldigt bra i alla fall.
Skälet till att jag eventuellt vill montera ett slutsteg är att basen kan låta lite rund, mjuk och t.o.m. skorra lite när den är mycket djup (detta kan avhjälpas genom att sänka baskontrollen vilket är det jag brukar göra).
Ett slutsteg, däremot, med mer kraft brukar kunna avhjälpa detta så att basen blir snabbare, fastare och därmed låter bättre.
Och där är den största vinsten, enligt min mening men även mellanregister och diskant blir lite bättre så jag får nog hålla med andra här om att bara montera ett slutsteg ger nog bästa effekten.
Jag kommer att definitivt att prova det först för även om det är bra vill man ibland göra det, om möjligt, ännu bättre.
Man har ju, trots man är vuxen, fortfarande den lille teknikgrabben i sig... :D
Eftersom vi nu är inne på tycke och smak så vill jag tillägga att detta är min högst personliga åsikt.
/Per (v70n -01)