Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ~Kalle~
matzen10 skrev:Tänkte att det skulle bli en sån här: http://www.finlux.se/1903. Den verkar ha bra specifikationer...Stämmer det, månne?

M V H
---> Matz
Finlux är också ett bra märke, men jag har inte erfarenhet av deras LCD-tv, endast CRD (heter det så?), Den finluxen jag hade inbyggt yatzy , bra om man har lite att göra på reklamen :P

Åk iväg till en återförsäljare för att se på bilden och jämför mot andra tvapparater :wink:

/Kalle
Användarvisningsbild
av Brainy
Att jämföra tv-apparater med varandra i butiken är ju oftast helt värdelöst då jag ändå inte ser någon skillnad när jag väl får hem den "sämre" tv'n...
av matzen10
Brainded skrev:Hur går det? ska vi ut och shoppa imorgon? :D
Jaa....Varför inte?!? Har du bra kontakter därborta så kan vi väl ta en tur! :D

Har varit ute ock kollat lite hos återförsäljare men det blev en besvikelse då man inte kan se någon uppenbar skillnad i bildkvaliteten.. Har man bara sållat bort säljsnacket så återstår bara den egna uppfattningen/visuella synen till slut iaf..
Så mitt råd är att:
1, Googla och söka fakta kring LCD-paneler. Nu är man t.ex. inne på 8:e generationen. De som säljs till "rimliga" priser har oftast generation 7. Ta reda på kontrastens betydelse för bilden, fullHD/HD-Ready, HDMI-kontakter, övriga anslutningsmöjligheter, inbyggd digital-tv mottagare eller ej, osv..
2, Jämföra priserna online för att upptäcka att det faktiskt kan skilja 2000:- för exakt samma tv.
3, Jämföra tilläggsgarantierna! Det kan vara allt från 1-2 år från tillverkaren. Sedan kan man oftast lägga till 2-5 år på köpstället för 500-1500:-. (min granne köpte en 42" plasma, Thomsson, år 2006 för 24.000:- och valde ingen extra garanti. Efter 18 månader slocknade den)
4, Gå till lokal handlare och se om man kan få samma pris.
5, Shoppa..

Själv är jag på steg 4,5 :-)-)

M V H
---> M10
av matzen10
Brainded skrev:Du behöver inte det allra senaste.
Var ut på elgiganten igår, såg ut som de hade några mycket intressant 37"are för vettigt pris.

mvh
Anders
Så där säger du bara för att jag ska köpa den och sedan köper DU den senaste och då måste ju jag kontra ;-)
Kollade lite på den länken du skickade och den var helt OK. Hade dock ingen kortläsare men det är väl inte hela världen när man tänker på't.
Och ska tanten åka till Grekland o Tallinn så borde ju jag få köpa en teve o en BMW?!

M V H
--_> Matz
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Det här vet du säkert redan men jag skriver det i alla fall.... avståndet mellan dig & LCD´n är viktigt... med andra ord, mät upp avståndet från där du (ni) ska sitta till dit LCD´n ska stå & ta med det måttet till affären... då kan du se hu stor LCD du kan köpa utan att se pixlarna (allt för många som vill bräda polarna/grannarna & köpt en 50" men svär i det tysta för att det inte ser bra ut för att de sitter för nära & helt enkelt inte kan påverka avstånden hemma).

HD ready/720p) eller FULL HD/1080p....

Kollar du "bara" på vanliga tv sändningar & plockar ner HD kanaler via satelit så sänds de så vitt jag vet än så länge i 720p (dvs, HD ready räcker !). Planerar du att skaffa en Blueray spelare så kanske du vill snegla på Full HD skärmarna i alla fall.

Har du för avsikt att koppla datorn till LCD´n via DVI/HDMI utgången på datorn till HDMI ingången på LCD´n (du ska inte koppla med annat än HDMI för då loosar du kvalité) ..... & ifall du laddar ner vanliga rippar på tv serier & filmer så blir resultatet i bild kvalité samma som din gamla vanliga tjock TV. MEN, här kommer det intressanta.... när du plockar ner serier eller filmer som är rippade i 720 eller 1080... DÅ märker du en avsevärd skillnad ! Nu har jag ingen Bluray spelare ännu (tycker att de fortfarande är på tok för dyra) men Bluray kontra 1080 på ripparna man laddar ner ska vara samma i kvalité på LCD skärmen om jag inte misstar mig.

Jag köpte innan jul förra året den billigaste 42" Full HD skärmen jag kunde hitta en Huynday (stavning?) med Samsungs panel på insidan... helt ok men top of the line skärmarna slår säkert min i alla avseenden (men då är de oxå betydligt dyrare).

Lycka till med köpet ! :)

Nu har jag säkert skrivit något fel någonstans så den/de som är experter får gärna rätta :wink:

Handbromsen tar bra men man behöver dra spake[…]

Hur och varför vill du dela. Internet fr&arin[…]

Kolla reläet för bränslepumpen, l&o[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]