tjotto skrev:Om dom skall lämna rabatt eller inte måste ju vara lite olika...dom, återförsäljarna, "får" ju inte bestämma nått gemensamt. Tänker på kartellbildning...
Det är nog bara Volvo som kan avgöra detta med sitt pris till återförsäljaren. Finns säkert någon som rear ut dessa helt nya bilar.
Det är väl knappast kartellbildning om en ÅF-kedja väljer att inte
rabattera bilarna något.
Det är inte många modeller som haft samma intresse som XC60:n har, det ihop
med att Sverige tilldelas Endast 1500 bilar gör att många handlare kommer att tacka nej
till en hel del affärer om bilen inte köps till bruttopris.
Räkna givetvis bort ramavtalskunderna.
Kan berätta om när XC90:n kom, och det var 12-14månaders leverans på bilen så sålde
vi begagnade tjänstebilar till fullt nybilspris med ett par tusen mil på mätarna.
Varenda säljare hade säkert 10-15 kunder som bara väntade på att man skulle ringa och
säga att man nu fått in en sån.
Det lutar nämligen åt att det kan bli nåt liknande denna gång, jag vet att vissa ÅF inte kommer
att ta ut så många Demobilar utav XC60:n då man hellre kommer att kundsälja alla bilar man kommer
åt, för det är inte ofta som en bilhandlare tjänar mycket pengar på en nybil, så då kommer man givetvis
att ta chansen när den dyker upp.