Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#188280
khb skrev:Är du säker på att det klickar bakom handsfacket? Det kan lika gärna vara så att du hör ljudet från magnetkopplingen på kompressorn genom torpedväggen så att du tycker ljudet kommer från handsfacket. Är kopplingen sedan lite sliten så avståndet är stort, så klickar det till rejält. Klickar det så ofta som du beskriver har du säkert något för lite kylmedia i ac-systemet. Öppna motorhuven och lyssna på ac-kompressorn och kopplingen.

H.
jag har haft bort handskfacket men kom fram till att ljudet fortplantar sig via ac-rören in i bilen. hittade ej relä som klickade :(
#188285
khb skrev:Är du säker på att det klickar bakom handsfacket? Det kan lika gärna vara så att du hör ljudet från magnetkopplingen på kompressorn genom torpedväggen så att du tycker ljudet kommer från handsfacket. Är kopplingen sedan lite sliten så avståndet är stort, så klickar det till rejält. Klickar det så ofta som du beskriver har du säkert något för lite kylmedia i ac-systemet. Öppna motorhuven och lyssna på ac-kompressorn och kopplingen.

H.
Ska göra så. Återkommer.
av *pettson*
#188289
khb skrev:Är du säker på att det klickar bakom handsfacket? Det kan lika gärna vara så att du hör ljudet från magnetkopplingen på kompressorn genom torpedväggen så att du tycker ljudet kommer från handsfacket. Är kopplingen sedan lite sliten så avståndet är stort, så klickar det till rejält. Klickar det så ofta som du beskriver har du säkert något för lite kylmedia i ac-systemet. Öppna motorhuven och lyssna på ac-kompressorn och kopplingen.

H.
varför skulle kompressorn gå längre när det inte är varmare?.. Den kyler ned mediet på lätt 15 sek med dagens temper. Vill han veta nåt om kylmediat så är det till att dra full kyla och full fläkt.. går kompressorn lika kort tid då?
#188383
Jag blir inte klok på det här - men det var jag ju inte innan heller.
Har nu lyssnat i motorrummet och latjat med ECC- och fläktinställningarna. Utetempen var 8 grader, motorn var varmkörd i ett par mil.

Resultat inne i kupén med motorn igång:
Allt i läge AUTO resp ON, båda tempreglagen på 22 grader: klick - 3s - klick - 10s - osv
Som ovan men AC OFF: inga klick
Allt i läge AUTO resp ON, båda tempreglagen på iskallt: allt dränks i fläktljudet
Allt i läge AUTO resp ON men fläkt på halvfart, tempregl. iskallt: klick - 3s - klick - 10s - osv!
Hmmm mystiskt att det klickar TROTS temp på iskallt, kompressorn borde ju gå hela tiden ?!? Tycker att det kommer ganska rejält med kyla iaf.
Allt i läge AUTO resp ON men fläkt på halvfart, tempregl. maxvarmt: klick - 3s - klick - 10s - osv!
Ännu mer mystiskt nu ska ju inte kompressorn gå alls ?!?
Oavsett inställningarna iskallt/maxvarmt etc ovan slutar klickandet så snart AC sätts i OFF.

Slog även av motorn, på med tändningen igen i 30s dvs "julgranen" på instrumentpanelen lyser upp:
Allt i läge AUTO resp ON, båda tempreglagen på 22 grader: inga klick
OK det minskade sannolikheten för ett defekt tokklickande relä.

Upp med huven motorn igång, allt i läge AUTO resp ON, tempregl. 22 grader:
Det verkar som om magnetkopplingen (?) på kompressorn griper in/ur vid ungefär de intervall då jag upplever klickandet inne i kupén. Visst låter det en del men inte så mycket som på 945an från -93 som oxå har fungerande ACC/ECC konverterad till R134a -96 men inte servad på evigheter... Vi pratar ändå om ett system som ska drivas via kraftöverföring från motorn och som kan bromsa med upp till 11 hkr så lite borde det låta när det kopplas in.

Vet inte vad jag ska tro. Ljudet vid i- resp urkoppling oroar mig inte så mycket, tycker inte det verkar vara onormalt högt. Men att det sker så ofta är märkligt. Jag får nästan intrycket att det skulle kunna röra sig om två system som ligger och motverkar varandra, ett "klimatsystem" inne i kupén som felaktigt vill slå på kompressorn hela tiden och ett annat säkerhetssystem på kompressorsidan som slår av pga att det blir för kallt och man riskerar att komponenter fryser. Kanske en felaktig tempgivare i kupén ?

Någon som har några idéer ? Kan det bli så här om man har för dåligt med kylmedium ? Vol-FCR hade inga felkoder från ECC, kanske en felaktig tempgivare inte orsakar att DTCer sätts ? Vad göra ?
#188729
Vad säger ni, bara att åka till någon AC-specialist ? Eller kan det finnas något annat som klickar från handskfackshållet och som slutar då AC sätts på OFF ? Provade att sätta frugan i kupén för att lyssna efter klickanden samtidigt som jag hängde under huven och lyssnade på kompressorn, och hon hörde att det klickade även när det inte var till- eller frånslag på kompressorn. Vet inte riktigt om jag vågar använda klimaten som det är nu.
#188738
Jag har exakt samma symtom som du. Och det klickar när pumpan slår till/från. Utan ac på tvärtyst.
hade automatik och 22 grader då gick pumpen på i ca 2-3 sec sedan slår den av. sen på igen och av :( kan ej vara bra den går av och på hela tiden. Spelar ingen roll om jag kör full fläckt eller full kyla den står av/ på ofta.
Ska nog lämna in den och kolla om det fattas köldmedel. är det inte så blir det nog att koilla upp om kompressorn behöver chimsas om??
#188743
Tack grammse för feedbacken. Jag känner oxå att det inte kan vara bra med alla dessa från-/tillslag. Fast hos mig klickar det även när jag har full värme ??? Och dessutom verkar klickandena vara fler än kompressorns från-/tillslag ??? Men trots det slutar det när AC sätts i OFF ??? Fattar ingenting men det är väl bara som jag är dum. Blir väl ett race vem av oss som hinner till en AC-specialist först. Du råkar inte känna till någon bra&billig i stockholmsområdet ?
#192396
Vet inte om jag slog grammse till acservicen men var i alla fall hos Eurotrans Service (Avantia) i Vallentuna idag, felsökning gav inget, kylmedia fanns det, allt var OK de testade tom med annan pressostat. De säger att en del Volvo-modeller har lite överdimensionerad AC-kompressor som bara behöver gå några sekunder för att skapa tillräcklig kyla. Hursomhelst, isf att betala 500 för felsökningen betalade jag 595 totalt och fick då en 1-årig AC-försäkring som ersätter upp till 10 000 kr vid skada och med 500 i självrisk. Låter rätt OK tycker jag. Är fortfarande inte 100 på att ljudet är synkroniserat med kompressorns till-/frånslag men nu är systemet iaf kollat och försäkringen (kanske) täcker om det blir något dyrare haveri så jag får väl vrida upp stereon så jag inte hör klickandena längre 8)
Bränslesystem v70 awd -97

Hej. Har bytt bränslerören på tank[…]

Jaha, bilen fryser tydligen trots att det är […]

Glädje och kul att så många v&ari[…]

Får undersöka om jag hittar någon[…]