Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av foose
Hej

Har en V70 GLT - 99. Måste köpa två nya däck och har en fråga angående olika dimensioner fram och bak. På bakdäcken sitter det däck med dimension 225/45/17 men jag kan inte ha den storleken fram för då tar det i vid fulla rattutslag. Jag tänkte sätta på 205/45/17. Blir det några problem med att ha olika storlekar fram och bak på en "standardbil" ? Kan ju även nämna att de handlar om Volvos R-fälgar om det har någon betydelse?!

Tack på förhand!

/Michael
Användarvisningsbild
av Nexus
de blir lite lägre och nästan smala jag hade nog monterat 215 45 istället eller så
av foose
den tanken har också slagit mig att montera på 215/45/17. Tror nästan det får bli det eftersom de kanske ser helkonstigt ut med 205 fram och 225 bak! Bara hoppas på att det inte tar i med 215 =) Finns det något annat sätt att lösa det på? Skulle det funka med spacerplattor och på de viset kunna sätta på även 225 fram ?

Tackar för svaret
av foose
någon som kan svara på mig frågan vilken ET mina fälgar jag har. Det är 850:ns R-fälgar som jag har, titan eller vad de heter? Samt vilken ET som passar på min bil, V70 GLT - 99
av foose
skumt mkt skumt

de är exakt samma ET och då borde således de fälgarna jag har passa utan att det tar i hjulhuset? vad finns det för andra faktorer man behöver ta hänsyn till? eller är de så enkelt att det inte passar med 225/45/17 i hjulhusen på min bil, men de tycker man ju det borde göra!

tackar så mkt för länken CP2, fick lite mer klarhet i frågan :D
Användarvisningsbild
av Nexus
foose skrev:skumt mkt skumt

de är exakt samma ET och då borde således de fälgarna jag har passa utan att det tar i hjulhuset? vad finns det för andra faktorer man behöver ta hänsyn till? eller är de så enkelt att det inte passar med 225/45/17 i hjulhusen på min bil, men de tycker man ju det borde göra!

tackar så mkt för länken CP2, fick lite mer klarhet i frågan :D
jag testade en R fälg i 17" med 225 och det tog i fram på min vid fullt rattutslag
Användarvisningsbild
av Örnen
Ska du har 17" fälgar med lågprofildäck så köp njurbälte håller du organen på plats. Det kommer bli rätt stötigt, bullrigt och spårkänsligt :D
Användarvisningsbild
av MikaelD
Jag har 225/45 r17 bak på min V70 -99 och 215/45 r17 fram utan problem, däcken tar inte i mer än vid skarpa svängar (som när man kör upp på garageuppfart etc). Jag har aldrig varit med om att de tagit i vid färd. Det enda som jag har sett i hjulhusen är att däcken sliter lite på innerskärmen men det är inte mer än att det inte har någon betydelse, jag har inte sett att däcken ser slitna ut på kanterna.

Hoppas detta hjälper dig något vid ditt val.

/Mikael
Oljeläckage S40 1.8F -08

Mellan motor och växellåda? Troligen p[…]

Det finns ju småfirmor som reparerar styrenh[…]

Apropå ynkligt bagage, är ID4ans 543 l […]

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Ja, vissa av dem har det.