Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av man1985
Tjena,
Jag skriver ett arbete i skolan och tänkte jämföra teknikutvecklingen i bygg vs. bil-branschen. Vet någon av er hur många arbetstimmar som går åt till att tillverka valfri bilmodell jämfört med en liknande från samma bilmärke för typ 20 år sedan. Skriv även varifrån ni fått informationen. Tack på förhand!
Senast redigerad av 1 man1985, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Hur ska du mäta det .... monteringstid eller ...och vad är det ........ idag köper biltillverkare komponenter klara från unerleverantörer som inredning, elektronik, drivlina etc.

Ett ex. om någon sätter ihop motorn på 1000 timmar och levererar den till biltillvekaren som slänger in den i bilen på 10 minuter ... hur lång tid är tillvekningstiden då ???

Eller inredningen, om det tar 15 minuter att montera in.... men underleverantören har använt 20 timmar att sätta ihop inredningen ..... och underleverantörens underleverantör har lagt 10 timmar på att väva tyget.... hur lång tid har det då tagit ...
Användarvisningsbild
av Funk
Jag kan rekommendera en titt i boken "Världsmästarna" av Jan Helling som handlar om bl.a Toyotas utveckling, där finns jämförelser..
Den finns på de flesta välsorterade bibliotek...

/Thomas

PS: Skolarbeten skall man göra själv... :wink:

Hej, min morfars gamle S70 har blivit sjuk. Den st[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]