Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av olha00
Kollade stödlagret igår, man kan röra axeln ett par centimeter i gummiupphängningen. Är detta normalt eller ska man byta lager och gummiupphängningen tro? Tacksam för tips, vet inte hur mycket som är ok.
av 945S
Jag vet inte exakt hur stödlagret ser ut och skall fungera men ett par cm låter som ett på tok för stort glapp för vilket lager som helst...
av 945S
Ok. Resultatet borde väl dock bli ungefär detsamma dvs att lagret inte har någon större stödjande effekt. Sagt med reservation då jag som sagt inte vet exakt hur det skall se ut till att börja med. Kanske bara pratar strunt.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Ett par cm låter vettigt, gummit är rätt mjukt. Har du inga oljud när du kör är det nog inget att bry sig om.
av olha00
Jag har ett irriterande oljud, man har tipsat om att stödlagret eller upphängningen till den bör kollas. Skall krypa in under grannens 745 och jämföra....jag tycket det känns som ett ganska stort spel?
Användarvisningsbild
av Claes74
olha00 skrev:Jag har ett irriterande oljud, man har tipsat om att stödlagret eller upphängningen till den bör kollas. Skall krypa in under grannens 745 och jämföra....jag tycket det känns som ett ganska stort spel?
om det är ett dunkande ljud i golvet du har vid gaspådrag så kolla oxå avgassystemet så det inte ligger onödigt nära något nånstans, har du dåliga motorkuddar så kan ju avgassystemet röra på sig en hel del vid acceleration
av olha00
nej det är mer som ett skavande vinande ljud vid gaspådrag, försvinner så fort man lättar på gasen och när man kommit över ett visst varvtalsområde
Användarvisningsbild
av enpc
Tja ...om ljudet försvinner då är det inte stödlagret. Det lever fan i oafsett hur du kör om det är dåligt. Jag skulle gissa på Kronlager i Bakaxeln. Kontrollera tätningen ..ser den dålig ut
är det troligtvis fukt som pajat kronlager. Men får du ett "metalliskt" malande missljud så kontrollera gärna följande: Hjullager, stödlager, kronlager då hittar du säkerligen felet.
av olha00
ska kolla nivån och kvaliteten på oljan i bakaxeln i helgen. den är iofs helt torr och rostig utanpå, men det kan ju saknas olja ändå
Bromsar på S60

Det som jag tycker är konstigt är dels[…]

Läckage koppling v70 II

Iallafall på äldre V70 så g&arin[…]

Kanske dags att byta oljan i Haldexkopplingen? Fil[…]

Om det är kabelfel så vet jag inte om d[…]