Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av snowman
Hej!

Jag bytade handbroms backar på vänstersidan av min S70 -99 förra helgen, men tyvärr tar endast vänstersidan?

När beläggen var på platts så började jag justera på justerings skruven(igenom hålet i bromsskivan) så att hjulet stannade direkt när man drog handbromsen till läge 2.

Jag monterade sen däcket och gjorde en test, tyvärr så var det fortfarande endast höger hjul som låste sig.

Troligen moste jag av med däcket igen för att justera ut backarna, men redan så som den är nu så kan man höra att de går en aning emot.

Jag har varit på o skruvat lite på justeraren inne i bilen, men efter som högersidan tar bra så antog jag att den skälv skulle justera vänstersidan?
av *pettson*
snowman skrev:Hej!

Jag bytade handbroms backar på vänstersidan av min S70 -99 förra helgen, men tyvärr tar endast vänstersidan?

När beläggen var på platts så började jag justera på justerings skruven(igenom hålet i bromsskivan) så att hjulet stannade direkt när man drog handbromsen till läge 2.

Jag monterade sen däcket och gjorde en test, tyvärr så var det fortfarande endast höger hjul som låste sig.

Troligen moste jag av med däcket igen för att justera ut backarna, men redan så som den är nu så kan man höra att de går en aning emot.

Jag har varit på o skruvat lite på justeraren inne i bilen, men efter som högersidan tar bra så antog jag att den skälv skulle justera vänstersidan?
Tja genvägar vid skruvandet på bilen brukar sällan ge nåt speciellt gensvar annat än att det är dubbelt så jobbigt att göra om och göra rätt.
Justera ut backarna bak på bägge sidorna och justera ut dom så hårt att dom låser. Backa några hack så dom precis går fritt med en tendens till att ligga på.
Nu ska spakläget justeras i bilen. Det ska justeras till att låsa på 5-8 hack. Att spänna så det låser på 2-3 hack är bara att sabba för sej själv, först av allt får inte backarna frigång som tänkt och sen är det så att spaken är en hävstång som är utväxlad. Spänner du så det tar på 2hack är du nätt och jämt stark nog att få det att låsa på hjulen. Om du justerar det till 5-8 hack kan du låsa hjulen på torr asfalt med två fingrar.. Så gör om.. och gör rätt. :-)-)
Användarvisningsbild
av akevolvo
jag höll på med en 850 och höll på att bli tokig på handbromsen.hur jag än justerade så tog inte handbromsen på ena hjulet.jag la åt så hjulen knappt gick att dra runt men den tog bara på en sida iallafall.till slut hittade jag felet.det var leden som sitter på vajern i trumman som var sliten jag hängde dit en ny så funkade det.men kollade man på den nya och gamla så såg den inte dålig ut.det behövs tydligen inte mycket slitage innan dän säger upp sig.handbromsen fungerar ännu efter 6 månader. :wink:
av snowman
Tack för svaren!

Jag justerade båda sidor så att de hade liiite svårigheter att rulla runt. När hjulen väl är på och man puttar fart på hjulen så rullar de lite med slutar ganska snart.

Man kände direkt att även vänstersidan tog, men när handbromsen drogs upp till 5-6 då låste sig höger sida precis som tidigare. Med andra ord så tar de båda sidorna fortfarande ojämnt och jag kan ju inte spänna vänstersidan mer för då kommer inte hjulet rulla särskilt bra.

Är det inte så att det finns en vajer som går från vänster fram till handbromsen och sen tillbaka till höger hjul? D.v.s vajern borde själv justera sig hur hårt den ska dra på var sida?

Handbromsen tar utan tvekan men frågan är hur besikningen ser på det när de tar så pass olika att bara ett hjul låser sig?
av *pettson*
snowman skrev:Tack för svaren!

Jag justerade båda sidor så att de hade liiite svårigheter att rulla runt. När hjulen väl är på och man puttar fart på hjulen så rullar de lite med slutar ganska snart.

Man kände direkt att även vänstersidan tog, men när handbromsen drogs upp till 5-6 då låste sig höger sida precis som tidigare. Med andra ord så tar de båda sidorna fortfarande ojämnt och jag kan ju inte spänna vänstersidan mer för då kommer inte hjulet rulla särskilt bra.

Är det inte så att det finns en vajer som går från vänster fram till handbromsen och sen tillbaka till höger hjul? D.v.s vajern borde själv justera sig hur hårt den ska dra på var sida?

Handbromsen tar utan tvekan men frågan är hur besikningen ser på det när de tar så pass olika att bara ett hjul låser sig?
Två separata vajrar. Ta bort mitt konsollen för att se hur bromsvågen står.. Du kan ha en handbromsvajer som är på G att brista. Den längdar sej då..
Senast redigerad av 1 *pettson*, redigerad totalt 0 gånger.
av snowman
Tack för svaren!

Jag provade handbromsen lite till idag och drar man upp spaken till läge ca 5-7 så bromsar faktiskt båda hjulen nu. Det kanske är så att det tar lite tid innan handbroms backarna anpassar sig.

Men visst vänster och höger sida tar säkert något olika, men borde det inte räcka med att båda hjulen låser sig i position 5-7 ?
av *pettson*
snowman skrev:Tack för svaren!

Jag provade handbromsen lite till idag och drar man upp spaken till läge ca 5-7 så bromsar faktiskt båda hjulen nu. Det kanske är så att det tar lite tid innan handbroms backarna anpassar sig.

Men visst vänster och höger sida tar säkert något olika, men borde det inte räcka med att båda hjulen låser sig i position 5-7 ?
Enklast är att alltid bromsa in backarna. Alltså köra riktigt sakta och så dra i handbromsen, låta den vara i hårt men inte låst. Ca 300 meter medans du kryper fram. Nu är backarna inslitna mot trumman. Sen så ska bromsen vara justerad så den låser mellan 5-8 hack precis som du har det.. Den ska INTE ta tidigare..

Vilken storlek ska det va på bromsskivor fra[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&[…]

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]

Laddbox

Jag köpte en begagnad Cetek Njord, hade redan[…]