Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Billy
#187024
Funderar på att kanske skaffa en S60 2,5T -05. Bilen som sådan är ganska välutrustad med business++/summum-paket med sportläder, elstolar, och premium sound osv. Problemet är bara att jag egentligen ville ha en T5. Hade det varit årsmodeller innan 05 hade jag gärna hellre tagit 2,5T istället för T5 då den kändes för tunn på låga varv men numera har ju T5:an nästan samma ös som 2,5T och dessutom 6-växlad låda. Egentligen vill jag bara ha en massa goda argument varför jag ska välja 2,5T istället så jag slipper den huvudvärken, då jag inte hittar någon T5 -05 med rätt färg, utrustnings och pris osv som passar min inköpsplan.

Sen hade jag lite andra frågor:

1. Kan man montera spoilerläppen som från momentumnivå eller uppåt på modellår 07 utan att behöva byta hela fronten? Passar även grillen som kom samma modellår som har något större Volvoemblem än tidigare?

2. Aluminiuminläggen på kupéventilationsriktningsreglagen (eller vad de kallas) på modellår 07, går dessa att montera i en -05 eller måste man byta hela mittkonsolen?

Annars funderar jag på en Audi A4 B8 2.0T Quattro -05 men jag antar att det är ingen idé att argumentera vad som är bäst mellan en A4 eller S60 på ett Volvoforum :lol:
#187155
2,5t har ju bara 210hk medans T5 har 260 från 05 och uppåt. Så samma ös är det då rakt inte.
Fördelarna med 2,5t framför T5 är lägre förbrukning, billigare försäkring och om bilen ändå har
buisness++/summum så tycker inte jag det finns en anledning till att köpa en dyrare T5. Går ju
ändå att chippa sig till 250+ hk. Nackdelen är väl att 2,5t bara har 5 växlar då om man inte klarar
sig utan den 6:e... :wink:

Grillen ska väl passa då det är en mindre modell än 01-04 och hela facelift-paketet kom på 05:ans modeller.
Användarvisningsbild
av DufuS112
#187170
WannabeeGBG skrev:2,5t har ju bara 210hk medans T5 har 260 från 05 och uppåt. Så samma ös är det då rakt inte.
Vad trådskaparen menar är nog att, "öset" på låga varv från 2,5t är klart bättre än t5an på låga varv. Vilket jag håller med om. Har kört båda t5 å 2,5t...dock -04:or...men gillade då 2,5ts karaktär mycket bättre. Mer lämpad för dagligt bruk. Mer kraft på låga varv som sagt. :wink:
av s6025t
#187187
vist går de o chippa en 2,5t o få 250+hk men de går ju med en T5 oxå o då blir det ju en bra bit över 300hk eftersom det är samma turboagg som R-modellen sen är de ju 316mm bromsar på T5:an oxå bla så jag hade nog försökt prova en T5 iaf.det är stor skillnad i karaktär på 04 T5 o 05 T5 dom har bra drag på låga varv oxå
av Billy
#187195
Hmm, kanske avvaktar lite till då, utbudet på T5 är ju inte alls lika stort som övriga modeller.

Ingen som vet varken om spoilerläppen eller krominläggen till ventilationsriktningsreglagen?
Användarvisningsbild
av eccy243
#187368
s6025t skrev:T5 har 316mm o kallas 16,5tum o större bromsok typ xc90.2,5t har 300mm o kallas 16tum
Men det går på 16"-fälgar på en T5. Vad jag vet så är det samma bromsar på 2,5T och T5.
Anliggande frambroms 740

Är det dessa glidbultar jag har? https://vp[…]

Såhär ser dom ut. Däcken är s[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Det ser ut så, jag hittade på Skandix […]

Udda specade bilar

En S60 T5 AWD MY21 med R-Design-exteriör och[…]