Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mr_kenzo
Hej!

Ska kika på en 850 GLT -92 imorn,

Den har bra utrustning tycker jag, svart skinn,farthållare, acc,elhiss, osv,

Det ja ghar stirrat mig blind på det är miltalen, 30000mil , kammremmen är dock nyligen bytt ,

ska åka o känna på bilen imorn,

ngt jag bör kolla extra noga på ,, som är typiskt 850 ???
Användarvisningsbild
av Claes74
mr_kenzo skrev:Hej!

Ska kika på en 850 GLT -92 imorn,

Den har bra utrustning tycker jag, svart skinn,farthållare, acc,elhiss, osv,

Det ja ghar stirrat mig blind på det är miltalen, 30000mil , kammremmen är dock nyligen bytt ,

ska åka o känna på bilen imorn,

ngt jag bör kolla extra noga på ,, som är typiskt 850 ???
inga speciella 850 fel som jag kan tänka på utan mest allmäna, med de milen så skulle jag lyssna noga efter slammer i fram o bakvagn efter slitna bussningar, koppling bytt?? (dyrt), knäppande drivknutar, oljejäckage mellan motor växellåda (dyrt), växellåda (kolla så alla växlar går i smidigt utan några obehagliga ljud), slammer från ventiler (lyftarna kan vara trasiga, oxå dyrt).

De e vad jag kan komma på nu, inget märkesspecifikt utan bara normala kontroller vid dessa mil.

Claes
av Red Dragon
Kolla noga upp om "kamremmen och spännrulle" verkligen är bytt, samt "VEM" som gjort det. Be att få kvitto på arbete samt delar.
Om du kommer så långt att du köper bilen, så varva den då inte som en Formel 1 bil. Efter 30.000mil är delarna i motorn inne på det sista varvet.
Användarvisningsbild
av Loner
Varför skulle motorn sjunga på sista versen vid 30000 mil?

Claes räknar upp standardproblemen som är dyra, sen har du mindre grejor som att dörrstoppen ger upp, detta är förmodligen fixat på en så gammal bil..

/L
av *pettson*
Red Dragon skrev:Kolla noga upp om "kamremmen och spännrulle" verkligen är bytt, samt "VEM" som gjort det. Be att få kvitto på arbete samt delar.
Om du kommer så långt att du köper bilen, så varva den då inte som en Formel 1 bil. Efter 30.000mil är delarna i motorn inne på det sista varvet.
hmm miltal säjer inte så mycket ändå mera än att man inte ska tro att det är just en färsk F1 motor.. min motor gick 41000mil och hade säkert gått några tusen till. Sen hade vevlager varit på sin plats, ramlagren var som nya så där gick ingen nöd ens efter 41000. Men allt är ju beroende på vilken olja och vilken behandling/miljö nåt är utsatt för. Vid 30k kan det även vara dags att lyfta på toppen och slipa in ventilerna och byta tätningar så är iallafall motorns prestanda väsentligt höjd från innan.. ;-//
Användarvisningsbild
av Claes74
Loner skrev:Varför skulle motorn sjunga på sista versen vid 30000 mil?

Claes räknar upp standardproblemen som är dyra, sen har du mindre grejor som att dörrstoppen ger upp, detta är förmodligen fixat på en så gammal bil..

/L
Dörrstoppen missade jag på min när jag köpte den :twisted:
den var bortkopplad på förarsidan och när jag skruvade dit den hemma så förstod jag varför, herrejösses vad det smällde i den, trodde dörren skulle trilla av.

Vilken storlek ska det va på bromsskivor fra[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&[…]

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]

Laddbox

Jag köpte en begagnad Cetek Njord, hade redan[…]