Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Örnen skrev:Frågan är om de är så mycket billigare. I Volvos kampanjer kan 15" alu inkl däck kosta från 4400kr och uppåt. balanserade och klara att lägga på bilen. Skiljer väl bara en tusenlapp eller så för kompletta hjul om man räknar på 500kr/däck. Andrahandsvärdet lär vara högre den dagen man säljer sin originalfälg. Biltemas är väl bara kasta efter den som eventuellt vill ha dem.
Vad jag vet efter studier av tillverkningsland utifrån märkningen av Volvos fälgar är Italien, Tyskland och andra europeiska länder. Dock har jag aldrig sett Kina.
Örnen skrev:Frågan är om de är så mycket billigare. I Volvos kampanjer kan 15" alu inkl däck kosta från 4400kr och uppåt. balanserade och klara att lägga på bilen. Skiljer väl bara en tusenlapp eller så för kompletta hjul om man räknar på 500kr/däck. Andrahandsvärdet lär vara högre den dagen man säljer sin originalfälg. Biltemas är väl bara kasta efter den som eventuellt vill ha dem.
Vad jag vet efter studier av tillverkningsland utifrån märkningen av Volvos fälgar är Italien, Tyskland och andra europeiska länder. Dock har jag aldrig sett Kina.
Jo visst men för det priset på kampanj hos volvo får du 1 fälg att välja mellan??
hos biltema kan du välja bland tror jag tre olika modeller till v70 för runt 4-500
Hellre biltemas än plåt, helt klart.
Snygga fälgar gör så mycket, fula fälgar kan totalt förstöra utseendet på en bil. :D
Själv är jag förespråkare för originalfälgar men till förhållande till priset verkar biltemas väldigt bra, har inte balanserat någon biltema fälg än men har svårt att tänka mig att de skulla vara sämre än andra på marknaden.
Red Dragon skrev: Du kan "aldrig åberopa garantin" vid en självförvållad trottoar-skada, oavsett tillverkare av fälgen. Dessa skador regleras via bilförsäkringen.
Fälgmodellerna som Biltema importerar själva utan några fördyrande mellanhänder, kommer att finnas tillgängliga för lång tid framöver.
Det existerar inga problem med avsaknad av utbytesfälgar.
Jobbar du som spåman, Red Dragon? Hur många år framåt kan du "se"... :wink: Skulle vara kul om du kunde tipsa vilka aktier jag ska köpa!

Håller med dig Fluffen. Tycker också originalfälgar oftast passar bättre (snyggare), med några undantag såsom turbinfälgen till 240: n som fanns förut. Känns väl inte direkt lockande heller om Saaben, Mitsubishin eller BMW:n intill mig i bilkön har samma fälgar som min Volvo, nej nån måtta får det väl ändå vara.

För att återgå till trådens ena fråga om det går att byta ut navcentrumet på Biltemas fälgar. Det brukar det generellt kunna göra. Har sett firmor som säljer olika loggor både av klistermodell och utbyte av navcentrum till önskad logotyp, Volvo, MB eller vad man nu vill.
Örnen skrev:
Red Dragon skrev: Du kan "aldrig åberopa garantin" vid en självförvållad trottoar-skada, oavsett tillverkare av fälgen. Dessa skador regleras via bilförsäkringen.
Fälgmodellerna som Biltema importerar själva utan några fördyrande mellanhänder, kommer att finnas tillgängliga för lång tid framöver.
Det existerar inga problem med avsaknad av utbytesfälgar.
Jobbar du som spåman, Red Dragon? Hur många år framåt kan du "se"... :wink: Skulle vara kul om du kunde tipsa vilka aktier jag ska köpa!
Visst, jag är mkt nära släkt med SAIDA (mormor) klart att jag ska hjälpa dig med aktierna, så du kan skrota det nuvarande vraket. :wink:
Sätt in 5000:- på PG: 3456798-9. Så får du sedan vidare instruktioner.
Örnen skrev:För att återgå till trådens ena fråga om det går att byta ut navcentrumet på Biltemas fälgar. Det brukar det generellt kunna göra. Har sett firmor som säljer olika loggor både av klistermodell och utbyte av navcentrum till önskad logotyp, Volvo, MB eller vad man nu vill.
Tack för konkret svar. Tittade på beg.plåtfälgar idag och det är verkligen inte kul med rostiga sorgkanter som tittar fram även om man har nya navkapslar. Det blir nog nya fälgar från Biltema. Men av deras hemsida framgår att den modell jag vill ha bara finns som 7" och 7,5". Är det ok med 7" om man har 195-däck eller bör/måste det vara 6,5"?
Nyteknik skrev:
Örnen skrev:För att återgå till trådens ena fråga om det går att byta ut navcentrumet på Biltemas fälgar. Det brukar det generellt kunna göra. Har sett firmor som säljer olika loggor både av klistermodell och utbyte av navcentrum till önskad logotyp, Volvo, MB eller vad man nu vill.
Tack för konkret svar. Tittade på beg.plåtfälgar idag och det är verkligen inte kul med rostiga sorgkanter som tittar fram även om man har nya navkapslar. Det blir nog nya fälgar från Biltema. Men av deras hemsida framgår att den modell jag vill ha bara finns som 7" och 7,5". Är det ok med 7" om man har 195-däck eller bör/måste det vara 6,5"?
inga problem med 7 tums bredd

Vilken storlek ska det va på bromsskivor fra[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&[…]

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]

Laddbox

Jag köpte en begagnad Cetek Njord, hade redan[…]