Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Vilken olja använder Volvo i nya bilar och vid service?

Jag har läst att de använder Castrol i nya bilar, men fortsätter de med castrol vid servicen?

Jag såg att i norrbotten så använder de Mobil-1 olja vid service.

(Är castrol något påhitt från Ford? ?:-/ )

/Kalle
av matzen10
De använder olika fabrikat på olika firmor! T.ex. så använde Hans Persson (numera Bilia) OKQ8. Och Rejmes använde en annan sort.
Det gemensamma är dock klassningen på oljan och inte tillverkaren.
Dock är det en djungel med bokstavsförkortningar och snedstreck hit och dit så jag har inte fått kläm på det där... Men det finns utförligt beskrivet i en tråd för något år sedan tebax, av flera insatta. Prova sök på olja, oljekvalitet eller dylikt så får du nog fram något..!

M V H
---> Matzen10
Användarvisningsbild
av speedboat
hej jag var i kontakt med volvo göteborg om detta ämne för all reklam man ser så rekomenderas castrol det står ju till o med på olje locket som svar ifrån dom så hade dom flesta verkstäder castrol men det var upp till verkstaden själva vilken olja dom skulle ha????? konstigt att ösa ut en massa reklam om ett märke och sen sälja ett annan olja mvh speedboat
Användarvisningsbild
av Funk
Den troliga anledningen till all Castrolreklam och rekommendationer är troligen pga att Ford skrev ett sponsor/samarbetsavtal med Castrol i samband med att Jaguar gjorde ett inhopp i F1 för några år sedan.. Att det blev pannkaka av det spelar ingen roll. man kommer troligen inte ur avtalet ens om man skulle vilja (vilket jag iofs betvivlar).

Oljan som skall användas skall klara Volvo's specar, och det finns det numera t.o.m lågprisoljor som gör, så verkstaden och/eller kunden bestämmer själv..
Värt att tänka på att Volvo faktiskt inte själva äger så många verkstäder och serviceställen, så alla gör affärer på sitt sätt och kan då skita i om Volvo/Ford har avtal om att enbart använda Castrol på egna verkstäder.

/Thomas
av *pettson*
Den olja som används är den som klarar kraven och ger mest marginal på dom inköpsvolymer man klarar av att handla. Precis som på alla andra verkstäder.. Betänk att en liter olja kostar 30 spänn inkl moms i inköp (bulkköp 6kubik) och att kundpriset är 180spänn för samma liter.. alltså 150 kronor i vinst på samma liter..
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Så här står det i servicespecifikationen:

Mobil 1 0w40 bulk Netto inkl moms 900,45 kr
Hur mycket olja går det i motorn vid byte?

En annan intressant sak: Spolarvätska, färdigblandad / bulk Netto inkl moms 21 kr

Är det 1 liter spolarvätska som gäller?

/Kalle

Edit: 276 kr för stänkskydd fram, montering 593 tillkommer
276 kr för stänkskydd bak, montering 475 tillkommer
Senast redigerad av 1 ~Kalle~, redigerad totalt 0 gånger.
av jbl
Biltema börjar med longlife oljor nu i maj för 99kr/liter. Passar alldeles ypperligt för våra Volvosar.

Jag skulle dock välja den oljan dom anser främst är klassad för saab och gm då den är bättre klassad än den för Volvo. Ger säkerligen ingen stor skillnad men men :roll:
Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]

Ojämn gång.

Min XC70 1 -99/00 rullar ojämnt på tom[…]