Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Nu har jag hört med en Volvoverkstad på en annan ort som har betydligt bättre priser!

Servicen kostar 2960kr inkl arbete & material

Stänkskydd kostar 1621kr inkl arbete & material

/Kalle
Användarvisningsbild
av Mr_Biddlesmooth
~Kalle~ skrev:Nu har jag hört med en Volvoverkstad på en annan ort som har betydligt bättre priser!

Servicen kostar 2960kr inkl arbete & material

Stänkskydd kostar 1621kr inkl arbete & material

/Kalle
Ja det lönar sig att dubbelkolla ;)
Men gör du inte ytterligare en 1000 lapp om du sätter på dem själv?
av Mad
Ja det är en lättförtjänt 1000 lapp, det är inte svårt att nont. själv det du behöver är en borrmaskin och en poppnit-tång.
1 tim arb du måste plocka av hjulen för att motera stänkskydd
av S60AWD2.5T
sedan tar du en anpassad service och byter kupéfilter själv när och om det behövs.
Jag servade precis min, Ola-filter och kontroll. straxt under 1900:- hekt okey.
De hadde 15% just nu på Bilia.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Mad skrev:Ja det är en lättförtjänt 1000 lapp, det är inte svårt att nont. själv det du behöver är en borrmaskin och en poppnit-tång.
Ja det är en lättförtjänt 1000 lapp, det är inte svårt att nont. själv det du behöver är en borrmaskin och en poppnit-tång.
Jag äger ingen popnittång :idea: :wink:

Men jag tror jag hoppar över det här med stänkskydd tills vidare :mrgreen: :|

S60AWD2.5T skrev:sedan tar du en anpassad service och byter kupéfilter själv när och om det behövs.
Jag servade precis min, Ola-filter och kontroll. straxt under 1900:- hekt okey.
De hadde 15% just nu på Bilia.
Vad menar du med anpassad? Att jag bara ska göra en sådan med olja+filter+kontroll?

Partikelfilter utan luftk. - Är det kupéfiltret? 367 kronor! :-O)

Men där står inget om bränslefilter som en annan volvoverkstad sa att det skulle bytas :roll: :???:

/Kalle
av S60AWD2.5T
Man kan göra en anpassad service då byts inte kupéfilter.
Bara olja filter och kontroll den gick på 2200:- och en "full"service skulle kosta dryga tusenlappen till.
Har man luftkvalitésystem är det kolfilter och det är lite dyrt. Jag kör ca 1000mil om året och servar då oftare än milperioden.
Jag tror inte mitt kupéfilter är slut efter 1000mil :???: så jag sparade in på det. Vinsten är naturligtvis inte en tusing men om jag vill byter jag kupéfiltret själv.

Det var samma service annars, enagången kollade meken batterivatten men det gjorde inte dennna mek, men senaste smorde allla dörrar o lås samt torkare. Det gjorde inte den första :shock:

Så vad som skall göras och inte görs varierar.
Anpassad serive tyckte jag passade mig perfekt, alla garantier och assistans täcks av den.

Vilken service gäller det för dig?
Stänkskydd klarar nog de flesta av som kan hålla i en popnittång.
Där finns det pengar att tjäna :roll:
Låter jag snål? Lägger pengar på annat, lovar :oops:
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
S60AWD2.5T skrev:Man kan göra en anpassad service då byts inte kupéfilter.
Bara olja filter och kontroll den gick på 2200:- och en "full"service skulle kosta dryga tusenlappen till.
Har man luftkvalitésystem är det kolfilter och det är lite dyrt. Jag kör ca 1000mil om året och servar då oftare än milperioden.
Jag tror inte mitt kupéfilter är slut efter 1000mil :???: så jag sparade in på det. Vinsten är naturligtvis inte en tusing men om jag vill byter jag kupéfiltret själv.

Det var samma service annars, enagången kollade meken batterivatten men det gjorde inte dennna mek, men senaste smorde allla dörrar o lås samt torkare. Det gjorde inte den första :shock:

Så vad som skall göras och inte görs varierar.
Anpassad serive tyckte jag passade mig perfekt, alla garantier och assistans täcks av den.

Vilken service gäller det för dig?
Stänkskydd klarar nog de flesta av som kan hålla i en popnittång.
Där finns det pengar att tjäna :roll:
Låter jag snål? Lägger pengar på annat, lovar :oops:
18000 mil utan tändstift+luftfilter.

En verkstad sa att bränslefilter skulle bytas, den andra sa inget om det.. :roll: ?:-/

Kupefiltret byttes inte vid förra servicen så jag tror det är dags nu..
/Kalle
av S60AWD2.5T
Ok 18000 mil. ja då kan det säkert vara dags att byta bränslefilter, finns väl serviceschema att titta på.
Men då är det ju i alla fall inga garantier att tänka på. Läste på något av forumena att bränslefiltret kunde sitta hårt :roll:

Edit: Bränslefilter 16000mil eller 8år står det. Samma som kamrem.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
S60AWD2.5T skrev:Ok 18000 mil. ja då kan det säkert vara dags att byta bränslefilter, finns väl serviceschema att titta på.
Men då är det ju i alla fall inga garantier att tänka på. Läste på något av forumena att bränslefiltret kunde sitta hårt :roll:

Edit: Bränslefilter 16000mil eller 8år står det. Samma som kamrem.
Jasså minsann!

Varför har de inte sagt att de skulle bytas vid 16000 mil???

Lika så skickade de med tändstift och luftfilter vid 16000 mil, som inte ska bytas förrän 18000mil!!

Han som sa att bränslefiltret skulle bytas var från den verkstan där vi köpte grejorna till 16000 milaservice, då kanske det finns så han kan se vad som är köpt till bilen? man måste ju ange reg.nr.. ?:-/ ?:-/ ?:-/ ?:-/
av S60AWD2.5T
Kan vara att man ändrat serviceschemat, stift o luftfilte byts väl med 6000mils intervall 6 12 18.
Men som sagt volvo borde veta :wink:

Jag hade testat med en annan WG-klocka. Kan hä[…]

Okej! Är hjullagret kass brukar det föra[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]