Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vad finns det för nack- och fördelar med dessa två alternativ? Blev riktigt överraskad när jag idag såg att Biltema säljer alu.fälgar för 400 kr / st. Men egentligen tilltalas jag av original-looken med plåtfälgar och original navkapslar. Kan man byta ut centrum på Biltema-fälgarna mot Volvo-diton kanske?
För det priset kan man nog inte vänta sig mycket kvalité. Skulle du om något år skada en Biltema fälg så kan du glömma hitta en utbytes. Då får du köra på tre fälgar och reservhjul. Volvo brukar ha vår- och höst-, vinterkampanj med kompl däck på original alufälg. Väljer du standardfälg 15 tum alu med något av deras däckalternativ kan priset bli 4400kr och uppåt (4st 15" Ariane med Nokiadäck, priset är från 2004)

Gissar att Biltemas fälgar har sämre kvalité på lacken. Kan ju inte vara många kronor tillverkaren får, men fälgarna görs väl av kinesiska småbarn och risvällingen de får är billig. :wink:

Alufälgar ger lägre ofjädrad vikt vilket är ett plus. Tycker du verkligen att plåtfälgar är snygga? Med "navkapsyler" möjligen! Ska man träffa trottoarkanter så är ju plåtisar bättre.
Tror Volvo brukar ibland har kampanjer med plåt+ däck men det är nog inte många som köper. De flesta tar nog alu.
Hade hellre satsat på bättre begagnade Volvo original, om man nu är i lättmetall-tankar.

Biltema funkar säkert, ett tag.
Örnen skrev:För det priset kan man nog inte vänta sig mycket kvalité. Skulle du om något år skada en Biltema fälg så kan du glömma hitta en utbytes. Då får du köra på tre fälgar och reservhjul. Volvo brukar ha vår- och höst-, vinterkampanj med kompl däck på original alufälg. Väljer du standardfälg 15 tum alu med något av deras däckalternativ kan priset bli 4400kr och uppåt (4st 15" Ariane med Nokiadäck, priset är från 2004)

Gissar att Biltemas fälgar har sämre kvalité på lacken. Kan ju inte vara många kronor tillverkaren får, men fälgarna görs väl av kinesiska småbarn och risvällingen de får är billig. :wink:

Alufälgar ger lägre ofjädrad vikt vilket är ett plus. Tycker du verkligen att plåtfälgar är snygga? Med "navkapsyler" möjligen! Ska man träffa trottoarkanter så är ju plåtisar bättre.
Tror Volvo brukar ibland har kampanjer med plåt+ däck men det är nog inte många som köper. De flesta tar nog alu.

Om du köper aluminiumfälgar hos Biltema för 400:-st, eller dyra märkesfälgar hos däckhandlarn för 3000:-st, detta spelar nog ingen roll vad det gäller själva kvalite'n.
Nästan alla lättmetallfälgar tillverkas uteslutande i China, där en barnarbetare tjänar 54:- per dag i lön. Tillverkningskostnaden för en sådan fälg bör hamna på 100:-st.

Om då Biltema säljer den utan mellanhänder för 400:-st, så är det väl bara att tacka och ta emot, dessutom lämnar Biltema OBS! 5 års garanti på sina lättmetallfälgar.
Mig veteligen finns det ingen annan importör som kan presentera mer generösa garantier. Jag har flera bekanta som köpt Biltemas fälgar och de är helnöjda.
Jo Biltema kan säkert ha generösa garantier, med smetar man in fälgen i en vass trottoarkant så blir det nog svårt hävda garanti. När du kvaddat en fälg får du skylla dig själv, pengar lär man inte få. Det blir också svårt om man vill ha en ny fälg som ser likadan ut då den modellen säkerligen inte går få tag på.

Dessutom står det "MADE IN GERMANY" i godset på Volvos Arianefälg (fälgekerns insida) och på navkåpan "MADE IN SPAIN"
Kvaddar man en Volvofälg kan man ju köpa en ny eller beg för det säljs många. Jag tycker de flesta tillbehörsfälgar är fulare än original tillbehörs och fabriksmonterade fälgar.
Örnen skrev:Jo Biltema kan säkert ha generösa garantier, med smetar man in fälgen i en vass trottoarkant så blir det nog svårt hävda garanti. När du kvaddat en fälg får du skylla dig själv, pengar lär man inte få. Det blir också svårt om man vill ha en ny fälg som ser likadan ut då den modellen säkerligen inte går få tag på.

Dessutom står det "MADE IN GERMANY" i godset på Volvos Arianefälg (fälgekerns insida) och på navkåpan "MADE IN SPAIN"
Kvaddar man en Volvofälg kan man ju köpa en ny eller beg för det säljs många. Jag tycker de flesta tillbehörsfälgar är fulare än original tillbehörs och fabriksmonterade fälgar.
Fast å andra sidan så är biltemas fälgar så billiga att du kan köpa 5 och ändå komma billigt undan :wink: då har du ju en extra om du skulle råka illa ut.
lägg den som reservhjul.
Frågan är om de är så mycket billigare. I Volvos kampanjer kan 15" alu inkl däck kosta från 4400kr och uppåt. balanserade och klara att lägga på bilen. Skiljer väl bara en tusenlapp eller så för kompletta hjul om man räknar på 500kr/däck. Andrahandsvärdet lär vara högre den dagen man säljer sin originalfälg. Biltemas är väl bara kasta efter den som eventuellt vill ha dem.
Vad jag vet efter studier av tillverkningsland utifrån märkningen av Volvos fälgar är Italien, Tyskland och andra europeiska länder. Dock har jag aldrig sett Kina.
Örnen skrev:Jo Biltema kan säkert ha generösa garantier, med smetar man in fälgen i en vass trottoarkant så blir det nog svårt hävda garanti. När du kvaddat en fälg får du skylla dig själv, pengar lär man inte få. Det blir också svårt om man vill ha en ny fälg som ser likadan ut då den modellen säkerligen inte går få tag på.

Du kan "aldrig åberopa garantin" vid en självförvållad trottoar-skada, oavsett tillverkare av fälgen. Dessa skador regleras via bilförsäkringen.
Fälgmodellerna som Biltema importerar själva utan några fördyrande mellanhänder, kommer att finnas tillgängliga för lång tid framöver.
Det existerar inga problem med avsaknad av utbytesfälgar.
av *pettson*
Örnen skrev:Frågan är om de är så mycket billigare. I Volvos kampanjer kan 15" alu inkl däck kosta från 4400kr och uppåt. balanserade och klara att lägga på bilen. Skiljer väl bara en tusenlapp eller så för kompletta hjul om man räknar på 500kr/däck. Andrahandsvärdet lär vara högre den dagen man säljer sin originalfälg. Biltemas är väl bara kasta efter den som eventuellt vill ha dem.
Vad jag vet efter studier av tillverkningsland utifrån märkningen av Volvos fälgar är Italien, Tyskland och andra europeiska länder. Dock har jag aldrig sett Kina.
Biltemas fälgar är gjorda i italien av ett känt italienskt bolag. Kika på stämplarna i aluminiumen så lär du se.. Det är 5 års garanti på fälgarna.
Kvalitetsmässigt har jag inget direkt hört, det är som med allt annat. För och emot. alltid hörsägen.. Dom är varken bättre eller sämre än ace osv som är lågprisfälgar som din lokala däcknasare kränger men ace låter ju bättre...
Har själv stått med 4 acefälgar som krävde ca140gram vikt INNAN däcken skulle på (bara satt upp fälgarna löst i balansmaskinen för att checka..) Dom ville inte fälgförsäljaren ha tillbaka utan menade på att det var normalt.. Att däcken balanserar ut obalansen i fälgen. så återigen biltema är billigt men inte sämre än andra med bättre namn.
Sport chassi

Hej alla Jag har en v70 momentum med sport chassi[…]

Laga rost Göteborg?

Akram Bil vid gamla Siba lagade min sådan […]

Laddbox

Vi körde på en PhaseBox med spiralkabel[…]

Överhettad motor, grundorsak?

Hur vet du att den är överhettad?? Upp t[…]