Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag hade redan den felkoden innan jag renoverad.Om jag inte sett fel är det inte halvfarten som inte går? Men är det inte den som ska gå om man slår på acc?? för den går igång når jag sätter på acc??!!!!Eller är jag ute och cyklar nu? :roll:
Sätter du kabeln i A2 och trycker på knappen TRE gånger kör den ett testprogram på några komponenter:
EGR-omvandlare (om du har EGR) 2,5Hz
Luftpump
Kylfläkt 1/2-fart 3sek
Kylfläkt 1/1-fart 3sek
insprutare 13Hz
tomgångsventil 1Hz

Då hör du om fläkten går. Känns som AC kan köra fläkten, men inte motorstyrenheten... ska kolla lite schema...
Ett litet tips för de fall man behöver "nödlaga".
För att byta ventilfjäder eller tätning sâ tar man ur tändstiftet, drar ned kolven i nedre vändläge, matar in ett snöre i cylindern, drar upp kolven igen sâ den trycker snöret mot ventilerna.
Sedan är det bara o komprimera fjädern, bort med knaster o byt tätning.
GLÖM INTE att lämna en rejäl snutt snöre utanför motorn, sâ du fâr ut det igen.
OBS, jag tar inget ansvar för tipset, men har använt det själv ofta, mest pâ gamla fordar med kroniskt sköra fjädrar.
Sparkz.... Jag vet inte ens vad en EGR omvandlare är :*O/
Någon ide om vad det kan vara som krånglar,tex relä ... el är inte min starka sida så jag skulle verkligen uppskatta om du kunde kolla schema :-)-)
Bilen går som den ska utan problem men felkoden är återkommande så det känns bättre om man kunde få den fixad.

Gundj... tack för tipset men jag skulle nog inte våga prova för med min tur så skulle det gå åt helvete. Som ex när jag skulle svetsa specialverktyget till att låsa kammarna lyckades jag sätta eld på mig själv (oljig tröja) och lyckades bränna sönder hela magen,så nu får jag sova på rygg i 5 veckor enligt läkaren.
Bekymra dig inte om EGR-omvandlaren! Sakerna jag räknade upp kommer att aktiveras en i taget, men det är bara fläkten du behöver tänka på.
Sparkz skrev:Sätter du kabeln i A2 och trycker på knappen TRE gånger kör den ett testprogram på några komponenter:
EGR-omvandlare (om du har EGR) 2,5Hz
Luftpump
Kylfläkt 1/2-fart 3sek
Kylfläkt 1/1-fart 3sek
insprutare 13Hz
tomgångsventil 1Hz

Då hör du om fläkten går. Känns som AC kan köra fläkten, men inte motorstyrenheten... ska kolla lite schema...
Insprutare? Innebär det att om det finns bränsletryck att man dränker cylindrarna eller ska man köra detta med motorn igång?

Beskrivningen av testet stämmer inte med det jag sett för 850.
Jag antar att öppningstiden är väldigt kort, så det blir ingen stor skvätt bränsle. Jag har aldrig varit med om att den har surat ner sig efter att ha kört testet iaf. Men man kanske inte ska köra det flera gånger om...

Det är olika beroende på bränslesystem, "Kör: 855 T5R -95" gjorde att jag antog Motronic. Men nu när jag tittar i min fickdata här hemma stämmer inte det heller... :???: "Postat: 15 apr 2008, 09:44" betyder att jag var på jobbet och åt frukost vid datorn när jag skrev det, så det är en annan fickdatabok. Men i vilket fall som helst ska fläkten gå på hel- och halvfart i testet, det är det som är intressant här.

Vilken storlek ska det va på bromsskivor fra[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&[…]

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]

Laddbox

Jag köpte en begagnad Cetek Njord, hade redan[…]