Hur har det gått med din bil? Har du lyckats hitta felet? Någon annan som har mer tips?
Själv har jag exakt samma problem men på min S80 T6. Jag köpte nyligen trim från BSR men jag tror inte problemet (enbart) beror på deras programvara. Jag hade nämligen problemet redan innan då bilen fortfarande hade originalmjukvaran. Min historia:
Med originalmjukvaran (innan trimningen) "oscillerade" bilen vid kraftig acceleration vid 3000-6000 rpm (det känns som om man får maximal kraft, sedan ingen alls, sedan maximal kraft igen osv.). Åkte och bytte mjukvara hos Volvo och problemen försvann! Däremot kändes det forfarande inte helt ok för det verkade snarare som om den nya mjukvaran kompenserade för något annat fel: vid gaspådrag oscillerade inte bilen längre men det tog en (onormalt lång) stund innan man fick full kraft. Det verkade som om mjukvaran väntade tills något skulle stabiliseras. Men det är bara en känsla jag har.
Nåväl, det fungerade ju i alla fall. Beställde PPC från BSR. Bilen blev helt otroligt trevlig direkt efteråt men efter ett tag började bilen oscillera igen. Om jag rensar adaptionen (väljer "Reset Car" i PPC:n) oscillerar inte bilen på några dagar men sedan är det kört igen.
Frågade BSR om detta och svaret jag fick var "Byt magnetventilen till den nya som är grå.". Japp, det lät ganska troligt att ventilen som kontrollerar dumpventilen kanske spökade. Köpte en ny. Tror ni det hjälpte? 500 spänn åt skogen.
Mina senaste tips är att bilar som har problem med luftmassemätaren "brukar kunna hacka". Men hittills har jag inte hört att ett byte av luftmassemätaren skulle avhjälpa mina problem och vis av erfarenheten från megnetventilen känns det inte som jag vill "köpa en och prova".
Någon som har några bra tips på hur jag kan testa luftmassemätarens funktion eller som har några andra bra tips på hur mitt problem kan lösas?