Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Knasen
Nej jag menade inte att PPC har batteri, jag menade bilens batteri, kanske förklarade lite skumt bara, men BILENS batteri ska det vara
Ok, jag förstår att du menar bilbatteriet, har inget trim själv :D
av algrund
Hur har det gått med din bil? Har du lyckats hitta felet? Någon annan som har mer tips?

Själv har jag exakt samma problem men på min S80 T6. Jag köpte nyligen trim från BSR men jag tror inte problemet (enbart) beror på deras programvara. Jag hade nämligen problemet redan innan då bilen fortfarande hade originalmjukvaran. Min historia:

Med originalmjukvaran (innan trimningen) "oscillerade" bilen vid kraftig acceleration vid 3000-6000 rpm (det känns som om man får maximal kraft, sedan ingen alls, sedan maximal kraft igen osv.). Åkte och bytte mjukvara hos Volvo och problemen försvann! Däremot kändes det forfarande inte helt ok för det verkade snarare som om den nya mjukvaran kompenserade för något annat fel: vid gaspådrag oscillerade inte bilen längre men det tog en (onormalt lång) stund innan man fick full kraft. Det verkade som om mjukvaran väntade tills något skulle stabiliseras. Men det är bara en känsla jag har.

Nåväl, det fungerade ju i alla fall. Beställde PPC från BSR. Bilen blev helt otroligt trevlig direkt efteråt men efter ett tag började bilen oscillera igen. Om jag rensar adaptionen (väljer "Reset Car" i PPC:n) oscillerar inte bilen på några dagar men sedan är det kört igen.

Frågade BSR om detta och svaret jag fick var "Byt magnetventilen till den nya som är grå.". Japp, det lät ganska troligt att ventilen som kontrollerar dumpventilen kanske spökade. Köpte en ny. Tror ni det hjälpte? 500 spänn åt skogen.

Mina senaste tips är att bilar som har problem med luftmassemätaren "brukar kunna hacka". Men hittills har jag inte hört att ett byte av luftmassemätaren skulle avhjälpa mina problem och vis av erfarenheten från megnetventilen känns det inte som jag vill "köpa en och prova".

Någon som har några bra tips på hur jag kan testa luftmassemätarens funktion eller som har några andra bra tips på hur mitt problem kan lösas?
av Shell
verkar som exakt samma problem som jag har/hade då....

om jag programmerade om bilen med PPCn så gick den bra i några dagar och sen börja den gå dåligt igen.....

har inte hittat nån lösning på problemet, men efter att jag programmerade om den sist för några veckor sen har den gått bra hela tiden, kanske för att det har blivit kallare ute nu, fattar inte varför den annars skulle gå bra helt plötsligt

mitt råd är att prova byta till nytt luftfilter, eller rensa det gamla ordentligt, ganska lätt gjort

kolla om du har felkoder i bilen genom att ha bilen igång, och hålla in READ-knappen, och trycka på dimbakljusknappen två gånger, så ser du om du har felkoder, men inte vilka de är
av algrund
Shell skrev:har inte hittat nån lösning på problemet, men efter att jag programmerade om den sist för några veckor sen har den gått bra hela tiden, kanske för att det har blivit kallare ute nu, fattar inte varför den annars skulle gå bra helt plötsligt
Jag har också märkt att tendensen att vilja oscillera är en smula mindre på morgonen. Kan bero på att det är lite kallare då.
Shell skrev:mitt råd är att prova byta till nytt luftfilter, eller rensa det gamla ordentligt, ganska lätt gjort
Jag har tagit bort och rensat filtret men det kan vara ett bra tips att byta ut det.
Shell skrev:kolla om du har felkoder i bilen genom att ha bilen igång, och hålla in READ-knappen, och trycka på dimbakljusknappen två gånger, så ser du om du har felkoder, men inte vilka de är
Intressant sätt! Tack för beskrivningen! Vilken typ av felkoder får man? Är det enbart felkoder från motorstyrningen eller kan det vara en felkod från vilken del av systemet som helst?
av Shell
bilen går bra nu så låter det va just nu, men inför nästa sommar kommer jag byta luftfiltret

bsr sa också till mig att byta magnetventil, och jag åkte till volvo för att köpa en sån men de va slut, så köpte aldrig nån, spara 500 på det tror jag :p

testa detdär med read-knappen så ser du, man bläddrar mellan de olika styrenheterna med read-knappen sen, när man har tryckt på read tillräckligt många gånger så kommer man ut ur felkods-avläsningen....

jag brukar sätta igång felkodsavläsningen, köra dit jag ska, och sedan börja bläddra, men står alltid NO DTSC, inga felkoder alltså..
Uppdatera mjukvaran

..e-call är den lagstadgade automatiska tj&[…]

Tjena:) Har en V90 från 2019 i trimmen momen[…]

Med vilken utrustning har felkoder kollats? Nä[…]

Brukar det inte finnas möjlighet i dagens […]